Gå til innhold

HAr mennesket en sjel?


Anbefalte innlegg

Ja, det finnes teorier om et energifelt, en aura, som viser "noe" som ikke kan forklares fysisk.

Det er vel (veldig løse)teorier om at dette kan være noe som hjerner evt. annet organ skaper naturlig og er en av de evnene vi ikke har oppdaga ennda.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt og alle har en sjel. Vi misforstår ofte begrepet "sjel".

Alt liv har en sjel, altså en slags kraft som gir oss liv. Vi funker mer som en datamaskin, men vi har ingen av og på-bryter. Så hva er vår bryter?

 

Vel, vi spiser mat som gir oss energi. Denne maten er ofte kjøtt eller korn av noe slag som også har levd. Ifølge noen filosofier fra Østen har vi såkalte "chakra-felt"

Det er på en måte portaler i kroppen som suger universal energi utifra universet.

Dermed lever vi. Det er denne bryteren. Samtidig mister vi like mye energi som igjen går i kretsløp ettersom ingenting forsvinner.

 

Denne energien "klistrer" seg til alt den kan "klistre" seg til. Dette er også ganske logisk fordi alt blir balansert. Høyttrykk og lavtrykk, varme og kulde osv.

Dermed tror jeg at hvis jeg f.eks dør et eller annet sted, og en jente som tilfeldigvis er gravid går forbi, vil min energi "klistre" seg til barnet ettersom barnet sikkert tar til seg energi for å vokse.

Da kan kanskje dette barnet få deler av "meg" i seg og kan kanskje forklare dette med forrige liv osv.

Denne energien trenger selvfølgelig ikke å feste seg med en gang, jeg regner med at energien kanskje ligger i lufta over lengre tid eller brukes til andre ting som trenger livskraft eller eksistenskraft. Så vi vet aldri.

 

Og denne kraften er nok det som alltid har blitt beskrevet som sjel.

Om dere har sett et dødt menneske, har dere sikkert også lagt merke til at det bare et skall. Det kan ikke kalles et menneske lenger.

Har også hørt at vi veier noen gram mindre etter døden, men kan selvfølgelig ikke bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
MENNESKLIG

 

Takk.

Ja, og jeg spurte deg, hvorfor bare mennesker? Det finnes hundretusenvis av andre levende vesener som gjør alt det samme som mennesker gjør. Så hvorfor sier du at bare mennesker har en sjel?

 

Det eneste man vet er vel at de elektriske ladningene opptrer samtidig med tankene, om de ER tankene blir jo en annen sak.

 

Hvem snakker om magi? Er sjelen magisk fordi vitenskapen ikke kan forklare den? Det er fremdeles mye vitenskapen ikke kan forklare, men forskerne som prøver å finne det ut tror vel ikke det er magi av den grunn.

For å si det sånn, en datamaskin er en slags hjerne. En datamaskin bruker elektriske signaler, det gjør også hjernen.

 

Jeg velger å tro at mennesket har en sjel til det motsatte er bevist. Hva dere velger å tro stiller jeg meg totalt likegyldig til.
Så du velger å tro på noe som ikke har blitt bevist, men vil at det motsatte skal bli bevist for at du ikke skal tro på det? Mk.

 

Hvorfor er alt nødt til å være magisk og mystisk? Kan ikke noe bare være som det er? Trenger man eventyr for å klare seg gjennom livet?
Ja, for ser du, mennesker må være bedre enn alt annet, og vi må være fra Gud, og spesielle, etc, etc, etc. :roll:

 

Alt liv har en sjel, altså en slags kraft som gir oss liv. Vi funker mer som en datamaskin, men vi har ingen av og på-bryter. Så hva er vår bryter?

Dvs. vi ikke har en sjel. Vi bruker energi akkurat som en datamaskin gjør. Hvis vi ikke hadde det, hadde vi heller ikke vært levende. En datamaskin lever ikke uten strøm. Vi lever ikke uten mat og vann. Det finnes ingen sjel som gir oss liv, det gjør energi. Hallo?

 

Vel, vi spiser mat som gir oss energi. Denne maten er ofte kjøtt eller korn av noe slag som også har levd. Ifølge noen filosofier fra Østen har vi såkalte "chakra-felt"
Ja, du kom inn på det nå, men prøver å løpe bort fra sannheten. Alt er "levende" siden alt trenger energi for å bli til. Dermed har nesten alt du spiser vært levende på et eller annet vis.

 

Det er på en måte portaler i kroppen som suger universal energi utifra universet.
En veldig kreativ måte for å si at vi spiser mat og får energi fra den.

 

Dermed tror jeg at hvis jeg f.eks dør et eller annet sted, og en jente som tilfeldigvis er gravid går forbi, vil min energi "klistre" seg til barnet ettersom barnet sikkert tar til seg energi for å vokse.
:ermm:

Nei, ganske sikker på at barnet får energi gjennom det moren spiser. Med mindre du mener at moren tok en stor jafs av deg på vei forbi...

 

Og denne kraften er nok det som alltid har blitt beskrevet som sjel.

Om dere har sett et dødt menneske, har dere sikkert også lagt merke til at det bare et skall. Det kan ikke kalles et menneske lenger.

Har også hørt at vi veier noen gram mindre etter døden, men kan selvfølgelig ikke bekrefte dette.

Selvfølgelig veier vi mindre etter vi dør. Alt av vann og luft forlater kroppen vår, det er bare helt logisk, ikke noe mystisk ved det. Skal love deg at man veier mye mindre etter man er død enn man gjorde når man var levende, vil tro at det dreier seg om flere kg.

Det er et menneske - et dødt menneske.

 

Denne kraften som du beskriver som sjel er ikke annet enn at et menneske lever på energi. Hvorfor kalle det en sjel? Alt det er er kjemiske forbindelser og vann osv. som kroppen vår bruker for å fungere, akkurat som en bil bruker bensin for å gå.

 

Vil du påstå at en bil har en sjel???

Lenke til kommentar
Alt liv har en sjel, altså en slags kraft som gir oss liv. Vi funker mer som en datamaskin, men vi har ingen av og på-bryter. Så hva er vår bryter?

Dvs. vi ikke har en sjel. Vi bruker energi akkurat som en datamaskin gjør. Hvis vi ikke hadde det, hadde vi heller ikke vært levende. En datamaskin lever ikke uten strøm. Vi lever ikke uten mat og vann. Det finnes ingen sjel som gir oss liv, det gjør energi. Hallo?

Nå har han faktisk et poeng. Vi har fortsatt ikke klart å skape liv ved å raske sammen noe organisk materiale så det blir likt en befruktet eggcelle. Så lenge menneskeheten ikke har funnet svaret på hvorfor organismer lever er det rom for dem som er ukomfortabel med det å dikte opp sine egne teorier: guder, sjeler og mystisk energi som man kan begavede mennesker kan føle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Nå har han faktisk et poeng. Vi har fortsatt ikke klart å skape liv ved å raske sammen noe organisk materiale så det blir likt en befruktet eggcelle. Så lenge menneskeheten ikke har funnet svaret på hvorfor organismer lever er det rom for dem som er ukomfortabel med det å dikte opp sine egne teorier: guder, sjeler og mystisk energi som man kan begavede mennesker kan føle.

Bare fordi vi ikke forstår noe, derfor skal vi skape ville fantasier om hva forklaringen er? Det er jo det som har alltid vært problemet med religion og overtro: det er basert på ingenting annet enn fantasi.

 

Dette er også noe som skjer til stadig her på forumet: når folk ikke vet hva de snakker om, så dikter de bare opp ting for å passe det de vil tro.

 

Bare fordi vi kanskje ikke (jeg vet faktisk ikke om du har helt rett her Feynman) har den hemmelige nøkkelen til skaping av liv betyr ikke at vi skal bare dikte opp grunner for hvorfor ting skjer rundt oss.

 

Det er helt poengsløst.

Lenke til kommentar
Bare fordi vi kanskje ikke (jeg vet faktisk ikke om du har helt rett her Feynman) har den hemmelige nøkkelen til skaping av liv betyr ikke at vi skal bare dikte opp grunner for hvorfor ting skjer rundt oss.

Tror du det hadde vært mulig å ikke vite om det dersom vitenskapsfolk hadde "designet" liv. (Fra bakterie til mer avansert livsform) Dessuten funker eventyr utmerket som forklaring på livets spørsmål, for milliarder av mennesker. Er det noe å tjene på å "omvende" disse?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tror du det hadde vært mulig å ikke vite om det dersom vitenskapsfolk hadde "designet" liv. (Fra bakterie til mer avansert livsform) Dessuten funker eventyr utmerket som forklaring på livets spørsmål, for milliarder av mennesker. Er det noe å tjene på å "omvende" disse?

Har de ikke designet nye grønnsaker og trær og masse forskjellig da? Jeg aner ikke om de har skapt liv i bakteria eller noe, men jeg kan godt tenke meg at de har allerede gjort det. Uansett om de har eller ikke, er det ingen grunn til å oppdikte en annen forklaring.

 

Eventyr fungerer utmerket for milliarder av mennesker ja. Det er egentlig veldig synd. De fleste folk i verden er sauer. Jeg foretrekker ikke å være en sau. Men ikke faen om en sau skal komme å si til meg at de ikke er en sau. ;)

Lenke til kommentar

Ikke alle av de er sau, mange av de har sterke politiske meninger som ikke nødvendigvis er typisk kristen-meninger. Mange av disse trenger å tro på noe for å få en sikkerhetsfølelse, forskere har faktisk funnet ut at hvis noen hadde en hvis del av hjernen mer utviklet så hadde de mye større sjangs for å være relegiøs.

 

Hvis eg ikke tar feil så er vel bare dette et teori... :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Høres ut som religiøs propaganda det ja... :!:

Neste blir vel at "forskere har funnet at kristne mennesker er smartere enn andre"... :roll:

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar
Høres ut som religiøs propaganda det ja... :!:

Neste blir vel at "forskere har funnet at kristne mennesker er smartere enn andre"...  :roll:

relegiøs propaganda?

Denne teorien bygger jo bare ennda mer under det at relegion er menneskeskapt! ;)

Det at en del av hjernen er mer utviklet gjør ikke nødvendigvis et menneske smartere på en måte, folk som er ekstra kreative er ikke nødvendigvis smartere enn andre. En annen ting er jo at denne delen av hjernen er mer utvikle muligens kan gå på bekostning av andre ting, fks. logikk. :p

 

Uansett...har ikke fordypet meg noe særlig i dette.. :shrug:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Sjel er ofte et utrykk for psyken dvs tankene og dermed på en måte hjernen

Hvis eg ikke tar feil så tror eg psykologi betyr "sjel-lære". :hmm:

 

On Topic: Sånn som eg ser det så er sjel akkurat som hjerte en slags metafor for den tenkende delen av hjernen. Virker ihvertfall logisk...

Lenke til kommentar
Har de ikke designet nye grønnsaker og trær og masse forskjellig da?

Grønnsakene har skapt seg selv som på gamlemåten. Det eneste menneskene har gjort er å forandre å på genkodene for at egenskapene skal bli forskjellig. Å tukle med kjønnsceller, eller bytte ut DNA-fragmenter i en organisme er ikke det samme som å skape liv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Grønnsakene har skapt seg selv som på gamlemåten. Det eneste menneskene har gjort er å forandre å på genkodene for at egenskapene skal bli forskjellig. Å tukle med kjønnsceller, eller bytte ut DNA-fragmenter i en organisme er ikke det samme som å skape liv.

Nei... du har nok rett i det... Men jeg har for lite peiling på akkurat det der. Dermed kan jeg egentlig ikke si noe mer, for jeg gidder virkelig ikke lese om biologi og masse sånn nå. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sjel eller ikke kommer ann på definisjonen. Hvis skjel er jeg personen har vi definitivt en sjel, hvis sjel er det "magiske" som "vekker oss til liv" er det noe mer usikkert.

 

Men man skal ikke utelukke at de "magiske" ikke kan forklares av vitenskapen. I dag forholder vi oss til stoff som vi fysisk kan forandre på (les atomer) og alle stoff vi kjenenr til kan forklares på den samme måten, bortsett fra ett: nemlig lys. Vi vet ikke helt hva lys er. Forskerne sier det er fotoner (stoff), men det oppfører seg også som bølger.

 

Muligens er lys et annet type stoff en det vi snakker om når vi snakker om atomer, hva om det finnes flere stoffer med andre egenskaper. Stoff som i begrenset grad kan påvirke atomene og omvendt. Det kan forklare den "energien" som er oppservert rundt mennesker, men det kan også gi svar på hva sjelen er og hvorfor vi mennesker tilsynelatene er annderledes enn en stein. Vi er på en måte en slags forening av flere sånne typer stoffer. En sjelden tilfeldighet hvor de kan påvirke hverandre.

 

Bare min lille uoversiktlige illustrasjon på hvor lite vi egentlig vet.

Lenke til kommentar
Sjel eller ikke kommer ann på definisjonen. Hvis skjel er jeg personen har vi definitivt en sjel, hvis sjel er det "magiske" som "vekker oss til liv" er det noe mer usikkert.

 

Men man skal ikke utelukke at de "magiske" ikke kan forklares av vitenskapen. I dag forholder vi oss til stoff som vi fysisk kan forandre på (les atomer) og alle stoff vi kjenenr til kan forklares på den samme måten, bortsett fra ett: nemlig lys. Vi vet ikke helt hva lys er. Forskerne sier det er fotoner (stoff), men det oppfører seg også som bølger.

 

Muligens er lys et annet type stoff en det vi snakker om når vi snakker om atomer, hva om det finnes flere stoffer med andre egenskaper. Stoff som i begrenset grad kan påvirke atomene og omvendt. Det kan forklare den "energien" som er oppservert rundt mennesker, men det kan også gi svar på hva sjelen er og hvorfor vi mennesker tilsynelatene er annderledes enn en stein. Vi er på en måte en slags forening av flere sånne typer stoffer. En sjelden tilfeldighet hvor de kan påvirke hverandre.

Bare et lite problem. Når det gjelder lys, så oppstår det ikke spontant. Lys har energi, og når lys forsvinner avgir det energi. Og når lys oppstår, så opptar det energi.

 

Dersom det finnes et eller annet mystisk stoff som påvirker oss. Enten gir oss liv, eller er med på å forme tankene og handlingene våre, da må dette stoffet interagere med den fysiske verdenen vi kjenner. Hvis det plutselig skal dukke opp elektriske pulser i hjernen, som representerer en tanke sjelen har hatt, da må det være en utveksling av energi.

 

Siden vi kan observere det fysiske, men ikke denne usynlige sjelen, så vil dette for oss fortone seg som at energi oppstår spontant. Og det strider mot en av fysikkens mest grunnleggende lover: energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare gå over i andre former.

 

Så dere sjel-teoretikere har et seriøst problem å (bort)forklare der. :yes:

Lenke til kommentar
Men man skal ikke utelukke at de "magiske" ikke kan forklares av vitenskapen. I dag forholder vi oss til stoff som vi fysisk kan forandre på (les atomer) og alle stoff vi kjenenr til kan forklares på den samme måten, bortsett fra ett: nemlig lys. Vi vet ikke helt hva lys er. Forskerne sier det er fotoner (stoff), men det oppfører seg også som bølger.

Litt off-topic, men jeg syns det er greit å korrigere litt her:

Vi har rimelig god greie på hva lys er. Lys består av lyspartikler som kalles fotoner. De har energi, men ikke masse, så det er feil å kalle det for stoff. Vha. formelen E=mc^2 kan man regne ut den tilsvarende massen til et foton mhp. energien. På denne måten finner man ut hvordan lys påvirkes av gravitasjon. Et foton har et elektrisk felt og et magnetisk felt som står vinkelrett på det elektriske. Disse feltene varierer periodisk, og det er denne forandringer som angir frekvensen (eller bølgelengden).

Lenke til kommentar

Her skal jeg svare det dere andre BURDE ha svart. ;)

 

Jeg aner ikke om mennesket har en sjel. Kanskje? Kanskje ikke? Who knows? ;)

 

Beklager, men jeg klarte ikke la være. Det er litt for mange bedrevitere her inne akkurat nå. Hvem i huleste kan vite svaret på slike ting? Det er da bedre om dere sier som sant er at: Nei det tror jeg ikke fordi.. eller: Ja det tror jeg fordi..

 

Dette er altfor abstrakte ting til å ha definitive svar på.

 

:Edit Ja Holger.. hvis du lurte er du en av hovedgrunnene til denne posten ;)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...