Gå til innhold

HAr mennesket en sjel?


Anbefalte innlegg

Begrepet er ikke bevisst feilaktig. Og det forverrer ingenting, bare for den som misforstår det og meningen med det. Sjelen og "energien" jeg prater om er jo egentlig det samme og derfor er ikke nødvendigvis navnet så viktig. Bare forståelsen av det.

 

Om man leser om Østens filosofi og religioner så går mange like elementer igjen.

Men i disse religionene og livssynene er det mer enn bare sjel med i bildet.

Og da kan man trekke inn ting som aura, chakra osv og på en måte kombinere filosofi og vitenskap og finne en logisk foklaring og eventuelt bekreftelse på det man tenker på.

 

Det er da riktig å si at sjelen og denne energien jeg prater om er det samme, men la oss da finne ut hvorfor denne sjelen trengs. Hvorfor trenger liv en slags energi for å idet hele tatt leve eller finnes? Og hvordan fungerer denne sjelen?

Er det noe som har kommet med oss (liv), eller er det bare en ting som er og alltid har vært?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da riktig å si at sjelen og denne energien jeg prater om er det samme, men la oss da finne ut hvorfor denne sjelen trengs. Hvorfor trenger liv en slags energi for å idet hele tatt leve eller finnes? Og hvordan fungerer denne sjelen?

Er det noe som har kommet med oss (liv), eller er det bare en ting som er og alltid har vært?

Nå har jo du allerede lagt frem noen forusetninger for videre diskusjon, altså at vi faktisk har en sjel eller en slags energi som får oss til å leve.

 

Jeg for min del tror ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Mennesket har desidert ingen sjel. Men hvordan og hvorfor universet eksisterer er det ingen som kan hevde å vite - og gjør de det, som religiøse gjør, så lyver de.

 

Alt vi vet er at det startet med 'the big bang' og at før det var universet en slags supermasse, og at det antagelig vil ende i stummende mørke eller et 'big crunch'... og hvem vet, kanskje det er en prosess som gjentar seg igjen og igjen.

Lenke til kommentar
guardianpegasus: Vi vet ikke at det startet med big bang. Men det er en ganske populær teori, tildels fordi den passer så fint med relegioner.

Eh... hørt om bakgrunnsstråling? Entropi? Big bang er langt mer enn en teori.

Men dette har ingenting med Big Bang å gjøre. Det er forresten nylig gjort noen observasjoner som gjør at teorien, slik den har vært fremstilt til nå, ikke er korrekt.

Lenke til kommentar

Men dette har ingenting med Big Bang å gjøre. Det er forresten nylig gjort noen observasjoner som gjør at teorien, slik den har vært fremstilt til nå, ikke er korrekt.

Er det den teorien med flere pralelle univers som "flyter" rundt som none slags bobler, og hver gang de "kolliderer" så skapes et nytt "Big Bang"?

Lenke til kommentar
Er det den teorien med flere pralelle univers som "flyter" rundt som none slags bobler, og hver gang de "kolliderer" så skapes et nytt "Big Bang"?

Nei, det er ikke snakk om en teori. Det jeg hørte om var en observasjon som er motstridende med Big Bang-teorien. Men jeg har ikke satt meg så mye inn i hva som var observert og hvor pålitelig det er. Det er uansett ingen overraskelse om slike ting skulle skje. Det er jo tross alt en teori som omhandler ytterkanten av det menneskeheten vet noe om.

Lenke til kommentar

Merkelig at mine meninger ble bullshit etter at jeg valgte å kalle "sjel" for "energi". Samme tingen, menmen..

 

Men dere som ikke tror på sjel og liv etter døden osv. Hvordan forklarer det faktum at ingenting forsvinner? Og "sjelen" eller den energien rundt oss har vi. Punktum.

Det er ikke noe å si på det for sånn er det og sånn det være, ellers virker alt helt ulogisk. For vi lever jo og livskraften må jo komme fra noe. Og det er ikke mat om noen lurer på det. ;) Og når noen dør så går denne kraften videre til noe som trenger det.

 

Men når det kommer til Big Bang osv så er dette ganske merkelig.

Hvordan har forskerne greid å finne ut dette? Og hva var før Big Bang? Ingenting? Hva utløste Big Bang? Finnes det flere eksistenser enn den vi lever i?

*Uendelige spørsmål* :cry:

Lenke til kommentar
Hvordan har forskerne greid å finne ut dette?

Stjernene og galaksene de befinner seg i er i konstant bevegelse. Observasjoner viser at avstanden mellom _alle_ stjernene øker. Gitt at vi har 3 romdimensjoner er den eneste muligheten for å få dette til at stjernene beveger seg i rett linje fra et og samme punkt. Dette punktet er hvor Big Bang fant sted, og Big Bang var nødvendig for å sette i gang bevegelsen. Forskerne har ikke "funnet dette ut", de har gitt det som forklaring på det som er observert.

Og hva var før Big Bang? Ingenting? Hva utløste Big Bang? Finnes det flere eksistenser enn den vi lever i?
Dette kan ikke vitenskapen svare deg på.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...