Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor rask hw trenger man for en dchp server?


Anbefalte innlegg

ja, spørsmålet mitt er det noe miniums krav? noe spesseielt bra os?

fordi vi tenker på å arangere et lan for 50-60 personer switcher får vi av skolen men jeg lurte på vi må jo ha internett gateway. så har noen noe å anbefale! er blank på nettverk forøvrig. det vi allerhelst hadde hatt lyst til er å sette opp dchp så vi slipper manuell tildeling av ip! hvis noen kunne gitt meg en guide på det. hadde det vært toppers!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis boksen kun skal tildele IPer skulle jeg tro en 486 vil greie biffen fint.

Windows 2000 kan vel leke DHCP-server, ellers finnes det gratis selvforklarende programmer. Søk på Google eller Download.com.

Jeg er helt ny på dette! så sorry for dummespørsmål men 1gang må jo bli den første.

 

Den Skal tildele iper ja, altså oppsettet er sånn: "internett#----dchp/internett gateway----backbone---4x 24 ports switcher--- deltakere.

sånn er det jeg har tenkt meg det! men hvordan skal jeg konfurgere serveren til å gi ut iper til folkene?

 

sorry for skriveleif er trøtt

Lenke til kommentar
OK, til gateway kreves vel litt mer av hardware. DHCP-serveren kan vel forøvrig plugges inn hvor som helst i nettverket uavhengig av gateway. Hva slags internett-linje er det snakk om?

100mbit! jeg har fiber nettverkskort liggende så det blir fiber opptisk til serveren!!

jeg tenkte på en 600mhz celly 384mb ram med windows 2000 sp4.

vil dette gå? isåfall hvordan setter jeg serveren opp sånn at den gir dchp itillegg til at den er internett gateway?

Lenke til kommentar

Skal den fungere som gateway også? Slik som en standard bredbåndsrouter? Da ville jeg kanskje vurdert en eller anna versjon av Linux. Finnes noen versjoner der som er veldig enkle. http://www.clarkconnect.com/ er en veldig god og enkel sak å sette opp der. Den har alt du måtte ønske og mer. Dersom du har blitt tildelt en IP range som er stor nok til at alle kan ha egen IP ut på internett, så trenger du bare en dhcp server seff. ClarkConnect er bra på det også skulle jeg tro.

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Til win2000 kan du prøve denne:

Simple DNS Plus

14 dagers gratis trial. DNS og DHCP.

Men tror kanskje det greieste er en linuxdistro som for eksempel Clarkconnect.

Vil jo tro at du også vil begrense bruken per ip-adresse slik at ikke et par brukere stjeler all båndbredden.

 

Vet ikke om noen programmer for Windows som du kan bruke til å fordele båndbredde per bruker. Noen som vet?

 

EDIT: Kodez var før meg til å anbefale Clarkconnect...

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Som sakt tidligere, en 486 virker fint som DHCP server.

som gateway for 50/60 personer trenger du ikke så mye mer enn, 4-500mhz, 10gb disk,2stk 100Mbit, minimum 256 ram, ( spørs hva du skal kjøre på den. ellers vil jeg anbefalle Linux, men du kan godt velge windows om du ikke kan med linux.

 

EDIT: Har selv prøvd ClackConnect og er kjempefornøyd med den.

Endret av tozer
Lenke til kommentar

Eg vil også anbefal Clark Connect til iallefall ruter delen, det er ikkje noe problem å sette opp. Om du aldri har vert borti linuc før så bør du få til å sette det opp for det.

Brukte det sjølv på sist lan, den gatwayen funka fint, sjølv på ei gammal maskin P166 (2mbits i-net).

Om du har 100mbits i-net så vil eg anbefale litt raskere hardware.

 

 

Til DHCP server så vil eg anbefale linux, Clark Connect funker fint til det også. Windows er muligens litt enklere, men har tentenser til å vere ustabilt, og du trenger dyre lisenser om du skal drive det lovligt.

 

 

Du får ha lykke til med lanet, ps: husk å test servere før lanet så du veit at alle funker som det skal

Lenke til kommentar
Eg vil også anbefal Clark Connect til iallefall ruter delen, det er ikkje noe problem å sette opp. Om du aldri har vert borti linuc før så bør du få til å sette det opp for det.

Brukte det sjølv på sist lan, den gatwayen funka fint, sjølv på ei gammal maskin P166 (2mbits i-net).

Om du har 100mbits i-net så vil eg anbefale litt raskere hardware.

 

 

Til DHCP server så vil eg anbefale linux, Clark Connect funker fint til det også. Windows er muligens litt enklere, men har tentenser til å vere ustabilt, og du trenger dyre lisenser om du skal drive det lovligt.

 

 

Du får ha lykke til med lanet, ps: husk å test servere før lanet så du veit at alle funker som det skal

Du har jo DHCP-server i ClarkConnect. Enkelt å sette opp via web-interface. Bare husk å skru av proxy, du trenger ikke det på 100mbit :D

Lenke til kommentar
Windows er muligens litt enklere, men har tentenser til å vere ustabilt, og du trenger dyre lisenser om du skal drive det lovligt.

MS har 180-dagers trial-lisenser på Win2k3 liggende ute på websida si..

Heilt lovleg og gratis å bruke, og kan jo være eit alternativ for trådstarter dersom han ikkje tør prøve linux.. (Men det er ikkje verre enn at du prøver ein Linux-distro, får du det ikkje til så installerer du Windows...)

Lenke til kommentar

Hva slags internett linje skal du bruke?

Om du har ngt så er det bare å koble routeren til nettverket så er alt i boks...

Du bør også sperre for visse programmer, bittorrent f.eks, 10000 torrent tilkoblinger har en tendens til å kvele internett linja uansett hvor godt du konfigurerer QoS.

Lenke til kommentar

Skremmende å se at en "noob" (Ikke vondt ment) skal gis masse gode forslag om å innstallere en gateway, noe han tydeligvis ikke har snøring på i utgangspunktet.

 

Særlig linux er jo så lett å innstallere for en helt fersk kar. Selv om Smoothwall og ipcop er relativt enkle servere å sette opp, vel og merke for noen som har litt erfaring fra før, så er alle de andre forslagene litt for vanskelig for noen som ikke har erfaring fra før.

 

Mitt forslag er som følger, ta kontakt med et firma som driver med nettverk, og hør om de ikke kan sponse dere med å sette opp en gateway/dhcp-server for en billig penge. Dere vil ha masse igjen for det, i steden for å ende opp med å ikke ha nettverk i det hele tatt i mange timer når dere ønsker å ha lan.

 

edit: la bort de dumme adjektivene.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Men selv om en maskin med veldig lave specs kan kjøre DHCP server så er det greit å på forhånd sjekke at maskinen går stabilt over tid.

 

Ikkeno' problem å kjøre DHCP server på en 486, men det er kjedelig hvis maskinen av andre årsaker enn DHCP server'n må bootes 5 ganger i døgnet....spesielt hvis man arrangerer lan for en 50-60 stk:)

Lenke til kommentar
Men selv om en maskin med veldig lave specs kan kjøre DHCP server så er det greit å på forhånd sjekke at maskinen går stabilt over tid.

 

Ikkeno' problem å kjøre DHCP server på en 486, men det er kjedelig hvis maskinen av andre årsaker enn DHCP server'n må bootes 5 ganger i døgnet....spesielt hvis man arrangerer lan for en 50-60 stk:)

Hvis man har leietid på 3 døgn, så spiller det jo ingen rolle hvor ofte den må reboote så lenge alle har sine maskiner tilkoblet nettet før serveren må bootes. Men skal den stå som gateway i tillegg er det jo et stort problem.

Lenke til kommentar
Skremmende å se at en "noob" (Ikke vondt ment) skal gis masse gode forslag om å innstallere en gateway, noe han tydeligvis ikke har snøring på i utgangspunktet.

 

Særlig linux er jo så lett å innstallere for en helt fersk kar. Selv om Smoothwall og ipcop er relativt enkle servere å sette opp, vel og merke for noen som har litt erfaring fra før, så er alle de andre forslagene litt for vanskelig for noen som ikke har erfaring fra før.

 

Mitt forslag er som følger, ta kontakt med et firma som driver med nettverk, og hør om de ikke kan sponse dere med å sette opp en gateway/dhcp-server for en billig penge. Dere vil ha masse igjen for det, i steden for å ende opp med å ikke ha nettverk i det hele tatt i mange timer når dere ønsker å ha lan.

 

edit: la bort de dumme adjektivene.

Altså ... unnskyld at jeg sier det... Men hvertfall clarkconnect er så simpelt at til og med morra mi kunne klart å installere det. Bruk heller inngangspenger på noe fett til deltagere i stedet for å kaste det bort på leie av konsulenter... Gi heller en lokal geek gratis inngang isåfall for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

En gateway for 100mbit/s nettverk krever en del maskinvare.. Mer enn Celeron 600. (da u gjerne ikke har OS som er optimalisert for oppgaven). For å gjøre det hele enklere/billigere/bedre, legg litt mer penger i bra nettverkskort som har støtte for å ta seg av det meste i maskinvaren. Intel og 3com selger jo en del bra nettkort ;)

Bra nettkort avlaster cpu/resten av system, og sørger for bedre ytele og stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...