Gå til innhold

Hvilket Hovedkort - P4-478 RDRam eller DDRam


nortap

Anbefalte innlegg

Skal bytte til P4, men er usikker på hva som er best å kjøpe: ASUS I850 med RDRam eller det nye SIS kortet til ASUS med DDRam? "Asus P4S333 Hovedkort for S478/P-4 DDR"

 

Er det noen som bruker pentium her eller hva? Noen som vil ytre seg. Trenger hjelp!! Er takknemlig for svar!!

 

Mvh

 

nortap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir helt opptil hva du har råd til.

Jeg ville utvilsomt gått for i850 med RDRAM. Har planer om å anskaffe P4 i nærmeste framtid og kommer det kommer nok til å bli rambus, ihvertfall ikke en P4 løsning med SD-RAM.

Ytelsesmessig er det liten tvil, men prisene på rambus er ganske høye, så jeg vil nøye meg med 256MB i første omgang og kjøpt mer når rambus blir billigere.

Lenke til kommentar

Takker for svaret.

Det var ytelsesforskjellen jeg var mest ute etter.. og en spådom om mulig fremtid. Er det noe som tyder på at de nye P4 hovedkort med DDRam vil overta for RDRam? Jeg er enig angående SDRam, men hva med DDRam.

 

Quote:


On 2001-11-18 21:21, Zofuzz skrev:

Det blir helt opptil hva du har råd til.

Jeg ville utvilsomt gått for i850 med RDRAM. Har planer om å anskaffe P4 i nærmeste framtid og kommer det kommer nok til å bli rambus, ihvertfall ikke en P4 løsning med SD-RAM.

Ytelsesmessig er det liten tvil, men prisene på rambus er ganske høye, så jeg vil nøye meg med 256MB i første omgang og kjøpt mer når rambus blir billigere.



Lenke til kommentar

Har selv nettopp fått meg et Shuttle AV40 hk for P4 og DDR. (fås på Multicom for 1300,-) Men har ikke fått testa det, venter fortsatt på prosessoren..

 

Har lest masse anmeldelser, og alle er knall. Ingen har rapportert om stabilitetsproblemer. DDR når ikke ytelsesmessig *helt* opp til Rambus, men ligger så rett under som det går. Når man da tar prisforskjellen Rambus vs. DDR i betrakting, taler alt for DDR. I det hele tatt: DDR gjør P4 plutselig mye mer attraktiv. Tror den gode DDR funksjonaliteten etter hvert vil bety døden for Rambus.

 

Tror jeg ville gått for DDR hadde jeg vært deg. Selv om Rambus yter litt bedre, er det absolutt ikke nok til å forsvare den store prisforskjellen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har P4 1.7GHz og jeg vil egentlig ikke råde deg til å ta RDRAM, siden dette ikke ytser i forhold til prisen.

 

Personlig ville jeg styrt unna hovedkort med P4X266 chipsett, jeg ville mye heller hatt med SiS645 chipsettet, dette er vesentlig raskere og nyter bedre mottakelse fra hovedkort leverandører (bl.a. pga offisiell Intel lisens men trolig også fordi det er mer stabilt enn P4X266.

 

Dersom du har tid til å vente 4-6 uker kan du mast sannsynlig velge og vrake i i845DDR hovedkort, disse er kjappere og langt bedre enn 3djeparts løsningene, både i kvalitet, stabilitet, software support o.l.

 

Dersom du bare skal ha maskinen til kontorbruk (ikke tunge grafiske oppgaver) tror jeg du vil bli mest fornøyd med en i845 SDRAM løsning, her er den ikke langt bak dagens DDR chipsetter i hastighet.

 

Har selv bygd flere maskiner med RDRAM og et dusin med SDRAM og må si at spesielt sistnevnt overrasket meg med hvor kjapt det faktisk ble (synes de fleste testene jeg har sett på nett undervurderer i845sdr)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker for hjelpen. Det blir enten Asus I850 P4T-E (takker for opplysninger om parvis RDram, det var jeg ikke klar over), eller et I845 kort med DDR ram. Hvis de nye I845 kortene idag kan operere med PC2700,eller 2,7GB/s og Rambus greier 3.2 GB/s, da er det vel en mulighet for at DDR rammen snart passerer Rambus'n. Når kommer PC3400 med DDR ram?

Eller??

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert hva jeg ville brukt PC-en til.

skal du bare spille så er DDR godt nok i massevis,skal du holde på med minne krevende programmer ville jeg vurdert rambus men hitti har ikke rambus overbevist meg,du betaler rimelig mye extra for rambusen i forhold til DDR

DDR får du fra ca 700 og oppover for 512 brikka

Lenke til kommentar

1. I845B (DDR) kommer til å lekke ut i butikker allerede mot siste halvdel av desember. Dette er er reelt juleønske :smile:

2. I845B støtter ikke (offisielt) fra Intel PC2700 DDR, men det er liten tvil om at det vil kjøre dette like greit som i440BX kjører 133

3. I845B kommer nok til å ligge så nært i850 i ytelse at andre ting en "spesielle media encoding oppgaver" og syntetiske tester vil ikke kunne avsløre forskjellen.

 

Btw, gjett hva som er på min ønskeliste til jul da?

Lenke til kommentar

Er det ingen som har tiltro til Asus sitt

P4S333 Hovedkort for S478/P-4 DDR.

Selv om chipsettet ikke er Intel, men SIS(på lisens fra intel) så er jo Asus kjent for veldig bra og stabile hovedkort. Dette kortet støtter DDR opp til PC2700, DDR333 (166MHz x 2 x (64/8)=PC2700).

Er det noen som har erfaring med SIS?

Lenke til kommentar

Jeg har stor tro på SIS645, det er et bra chipsett (langte kjappere og med stabilt enn p4x266) - jeg hadde hatt det dersom det var tilgjengelig når jeg shoppa P4. Nå kan jeg få det - men jeg vil nå heller vente 1mnd på i845DDR.

 

Ha er minneytelsen på det kortet (og øvrige ytelse) og åssen CPU har du?

Lenke til kommentar

Hei dollar

 

Jeg har bestilt Asus kortet med DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 ram. Jeg regner med at prisen på P4 CPU'er vil gå ned, så jeg bestilte kun en 1.5 GHz. Den kan byttes senere, men jeg forventer mye i forhold til hva jeg har i dag.(Celeron 566).

Hv syns du om det som står under om Asus kortet.(Jeg slipper å bytte kasse:)

 

Key Features

SiS 645 Chipset

The P4S333 Series with the SiS 645 chipset supports the most advanced socket 478 processors up to 2.4GHz and beyond, including Williamette and future Northwood (0.13u) processors. In addition to supporting high-bandwidth DDR 333, unique MuTIOLR technology increases the bus speed between the northbridge and soutbridge to 533MB/sec, for enhanced system performance.

 

Enhanced DDR 333 Performance

Enhanced performance for Pentium 4 with DDR 333MHz support and increased bandwidth up to 2.7GB/s.

 

High-quality 6-Channel PCI Audio

An incredible audio experience for digital music, DVDs and games are possible thanks to an onboard C-Media audio controller.

 

Easy Connectivity

Easy connectivity to your network or broadband connection with onboard Realtek LAN controller, lets you take gaming online without having to buy an additional LAN card.

 

SPDIF Interface (optional)

The P4S333's optional SPDIF-in/out module turns your computer into a high-end entertainment system with optical and coaxial connectivity to powerful speaker systems.

 

ASUS POST Reporter™

A unique onboard speech IC chip and ASUS POST Reporter™ provides clear explanations of system errors for quick and easy optimization. The P4S33 also includes Winbond Voice Editor allowing users to add customized system voice warnings and multi-language support.

 

ASUS EZ Plug™

The ASUS EZ Plug™ power connector lets you use your existing power supply and eliminates the need to buy a special ATX 12V power supply necessary to support your P4 CPU.

 

ASUS EZ Plug™

Get rid of boring boot up screens. ASUS EZ Plug™ personalizes and adds style to your system with customizable boot logos.

 

Advanced Media Support

Smart card reader support enables cutting-edge technology features such as increased security, authenticating online transactions, editing IC based information and more. Panasonic SD and Sony Memory Stick are also supported enabling enhanced storage portability.

 

ASUS Value-added Features

 

Expandability

The P4S333 comes with 6 PCI slots, an AGP 4X slot, 2 external COM ports, 1 ACR, and up to 6 USB ports. Users can also connect the new ASUS iPanel for convenient connectivity and system monitoring from the front panel.

 

Extreme Overclocking

ASUS P4S333 offers robust overclocking options to maximize your system performance.

 

 

Easy DIP Switch or Jumperfree™ overclocking from BIOS

 

Flexible CPU Core Voltage Adjustments in 0.05V increments over defaults

 

Accurate 1MHz adjustments of system-bus-frequency up to 200MHz (i.e. front-side-bus up to 800MHz)

 

Adjustable VIO memory voltage

 

Adjustable FSB/PCI/MEM ratio

 

Rock-solid stability

ASUS Reliability

All ASUS motherboards are designed and tested to meet the highest quality standards. Responsive customer support and frequent BIOS and driver updates ensure that you're getting the fastest, most reliable performance- all the time. All ASUS motherboards are also backed by a 3-year limited warranty.

 

Comprehensive Software Bundle

All ASUS motherboards include a valuable software bundle of popular third party programs that enable you to enjoy the full capabilities of your ASUS product:

 

 

Trend Micro PC-cillin 2000 anti-virus program

 

ASUS ASUS PC Probe for system monitoring

 

Cyberlink PowerPlayer SE, Video Live Mail

 

Key Specifications:

 

Intel socket 478 Pentium 4 processor support up to 2.4GHz and beyond

 

SiS 645 chipset

 

Up to 3GB of PC2700/PC2100/PC1600 DDR memory support

 

C-Media CM18738 6-channel audio

 

Integrated Realtek LAN controller

 

AGP 4X slot, UDMA 66/100

 

MuTIOL bus advanced I/O technology

 

Optional SPDIF interface module

 

6 PCI, 1 ACR, AGP 4X slot, up to 6 USB ports

Lenke til kommentar

Ser bra ut, men har den utgaven som selges i norge SP-DIF, lan o.l.?

 

Ellers tenkte jeg mer på litt parktisk ytelse tester, har sett masse om det på nett, men kunn med P4 2GHz o.l. - videre med CAS2 minne (noe jeg ikke fant med PC2700 så testene bli ikke sånnsett så veldig annvenlige for min avgjørelse)

Lenke til kommentar

Hei Dollar

 

Jeg tror ikke den som selges i Norge har Lan og SP-DIF når du ser på prisen(1568,-). Hvorfor er du så opptatt av cas2 eller 3. Har du lest artikkelen til Heidi Monsen,

 

CAS Latency Specifics

To keep things as simple as possible, the clock cycle referred to in this article (unless otherwise specified) is based on a 100 megahertz bus. Since the clock cycle is the inverse of the bus speed, it is defined here as 10 nanoseconds. On a 100 Mhz. bus, data transfer takes about 2 ns. According to specification, tAC is 6 ns. It takes about 2 ns. for the signal to stabilize.

 

6 ns. (tAC) + 2 ns. (stabilization time) = 8 ns.

8 ns. + 2 ns. (transfer time) = 10 ns. = 1 clock tick

Thus, in burst mode (the three data transfers after the first one requiring 50 ns.) data can be transferred in one clock cycle.

 

Often, SDRAM modules are defined by three numbers, such as 2-2-2 or 3-2-2. The first number refers to CAS Latency, the second to tRP, and the third to tRCD. Note that these numbers mean different things for different bus speeds. Following is an example of calculating these numbers for 100 Mhz. (1 clock cycle = 10 ns.):

 

tCAC = 25 ns. 25 / 10 = 2.5 - round up to 3 3-2-2

tRP = 20 ns. 20 / 10 = 2

tRCD = 20 ns. 20 / 10 = 2

 

However, if these figures were calculated at 133 Mhz. (1 clock cycle = 7.5 ns.), the results would be:

 

tCAC = 25 ns. 25 / 7.5 = 3.33 - round up to 4 4-3-3

tRP = 20 ns. 20 / 7.5 = 2.67 - round up to 3

tRCD = 20 ns. 20 / 7.5 = 2.67 - round up to 3

 

As you can see, the second example would not be valid in a 133 Mhz. system, as a CAS Latency of 4 is not allowed in the SDRAM specification.

 

With all the hype about CAS Latency, usually written as CAS2 or CAS3, just how important is it? In general, the importance is nominal. CAS3 means, at 100 Mhz., that the amount of time required for the first memory access in a burst is increased by less than 10 ns. Divide that by 4, to average the increased time across four bursts, and you have an improvement of less than 2.5 ns. over CAS2. However, if you are considering overclocking the bus, then it could be critical.

 

Note: If you want to use CAS2 in your PC, you should probably get the single largest DIMM you can afford and that your motherboard will support. Adding multiple DIMMs almost always causes motherboard memory access timing to fall back to CAS3.

 

Links: http://www.sysopt.com/articles/latency/index.html

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpt P4 kjøpte vi en haug (masse venner av meg også) så jeg har hatt god anledning til å se forskjellen i kliss like systemer med "noname" og 2-2-2 minne og ytelsen på sistnevnte er faktisk betydlig. Min 1.7 med 2-2-2 er kjappere enn en 1.8 med noname - har ikke sjekka opp mot 1.9 da, men 2.0 er kjappere en min :sad:

 

Btw, skal ha i845DDR til jul - har bestilt minne og da skal det bli vei i vellinga. Sjekka mot overclockers.com på min P4 (SL5UG, uke 39 gikk til 2210MHz), min er uke 36....

 

Fikk er nettopp for meg at jeg skal ha Abit kort til jul (1/2GHz ekstra har aldri skadet noen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...