Gå til innhold

60watts pære=60watt varme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe effekt går til lys, og noe går til varme (husker ikke prosentene i hodet). Grunnen til at ikke alt går til lys er fordi ingen har funnet ut hvordan det skal lages. Tror lysstoffrør gir mer lys en en vanlig pære pr. watt.

 

Grunnen til at CPU'er blir varme er en annen sak, men en 60watts pære og en prossessor som trekker 60watt gir nok ikke fra seg like mye varme

Lenke til kommentar

Edit: Leste litt feil, og ble besvart...elektrisitet er en merkelig ting, energien kommer alltid tilbake til omgivelsene, og som oftest i form av varme. Men en lyspære BRUKER 60W elektrisitet, og det blir fordelt på lys og varme ja. En cpu har ikke noen glødetråd så utvikler ikke like høy prosent varme tror jeg.

Endret av Hurley
Lenke til kommentar

Oppsumerig: Pæren vil avgi like mye energi som den ble tilført. Mesteparten av energien 92% - 96% vil avgis som termetiskenergi, eller varme. Mesteparten av det som er ihjen blir avgitt i form av "lys". Det vil også være noe tap i vibrasjoner ol. men det er knapt målbart...

 

Dette skulle stemme sånn cirka....

Lenke til kommentar

Hei.. synes selv at denne er en bra tråd jeg ;)

Noen som har formel av den varme/energien (eller hva det er)?

 

Foresten så fant jeg en film på nettet om en som overklokk AMD prosessor uten vifte på og hele 4.210 v. og da eksplodere prosessoren :ermm:

 

(Legg meg inn på msn hvis dere vil ha filmen)

 

Btw. sorry for off topic

 

-P

Lenke til kommentar

Til de som lurer på om en cpu kan begynne å gløde, så er nok svaret nei. Grunnen er at et legeme må ha en temperatur på rundt 1000 grader for strålingen som legeme sender ut skal være i det synlige spekteret (hvis noen lurer så jeg dette i en bok når jeg studerte termodynamikk for en stund siden). Når man da vet at lyspærens filament (den tråden inni der...) har en temperatur på rundt 1500 grader så er dette grunnen til at denne gir fra seg lys. Det sier da seg selv at dette gir veldig mye varme fra seg. Lysrør funker no annerledes, er ikke helt bekjent med det...

 

I alle fall kan nok være at en cpu kan begynne å rødgløde men da tror jeg at selve cpu-en har takket for seg, da silisiumen ikke tåler så høy varme før det blir alvorlige lekasjestrømmer. HAr hørt at de driver å forsker på litt andre halvleder varianter som tåler mer varme slik at cpu-en kan f.eks. stå rødglødende og fortsatt ikke trenge avkjøling, tror dog dette ligger noe frem i tid...

Lenke til kommentar
Når man da vet at lyspærens filament (den tråden inni der...) har en temperatur på rundt 1500 grader så er dette grunnen til at denne gir fra seg lys. Det sier da seg selv at dette gir veldig mye varme fra seg. Lysrør funker no annerledes, er ikke helt bekjent med det...

Denne kurven vil forklare noe...

 

Image21b.gif

 

Økes temperaturen vil mer intensitet flyttes mot det synlige spekteret. Ved 2500-3000 vil man se en noe orange-/gulfarget lys. Arealet under kurven er tilført energi. Arealet under spekteret er synlig lysenergi :)

Lenke til kommentar

Helt uten for trådstart, men siden det ble nevt...

 

Lys rør fungerer fordi:

Inne i lysrørene er det bare gass, den leder i utganspunket strøm veldig dårlig, men ved å tilsette litt metalldamp og ha et undertrykk i rørene, vil den elektriske ledningseven øke. Den er likevel ganske lav, så for å få den til å lede strøm må den utsettes for en spenningspuls som lages av tennerne.

 

Når det går en "gnist" med strøm gjennom gassen blir deler av gassen til ioner som leder strømmen mye bedre og en lavere spenning (er fremdeles ganske høy) sender strøm gjennom den ioniserte gassen. Når det går strøm gjennom gassen sender den ut lys. Strømmen som kan gå gjennom røret begrenses av en transformator.

 

Blitzen på kamera fungerer etter samme prinsipp, men der går det veldig mye strøm gjennom på veldig kort tid. Den finnes ingen strøm begrensing. I noen microsekunder kan en blitz sende ut mer en 10.000W!

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...