Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bleike lister på Primera, mulig å få svarte igjen?


Zeph

Anbefalte innlegg

http://cache.finn.no/mmo/car/suzuki15/4776...23_2_6_674l.jpg

 

Merk: Det er eit eksempelbilete, ikkje bilen.

 

Problemet er at dei svarte listene framme og bak ikkje er svarte, men grå, ser ut som dei har bleiknet i sola liksom.

 

Samme gjelder holdaren for speilet inni bilen.

 

Er det mulig å få dei svarte igjen? Må det malast, pussast, smørast?

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Jeg har prøvd den der Black Wax fra Biltema. Den funker greit, men resultatet varer ikke evig. Du kan f.eks bruke polergarn eller polertørk til å smøre den utover. Pass på så det ikke tørker på lakken.

 

En annen ting som også funker er vanlig skokrem. Jeg har prøvd Kiwi Shoe Polish med ok resultat. Den selger vanlige skobutikker.

En annen skopuss som hadde vært spennende å bruke er Kiwi Parade Gloss. Det er denne H.M.K. Garde bruker til skopuss. Den er mye blankere, men tåler mindre. Vet Clas Ohlson selger den.

Lenke til kommentar
Du trenger noe som dette eller tilsvarende:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=83070

Hei! Har selv den Biltema-saken, og den fungerer ypperlig. Konsistensen er som seig olje, og best resultat får du ved å gjøre slik:

 

Rengjør områdene du skal behandle nøye, og la tørke godt. Bruk en ren, liten svamp e.l. til å påføre kremen/voksen over flatene. Gni godt inn i sirkelbevegelser for å få alt dekket jevnt. La det stå en stund, og polér vekk rester med polérgarn eller -rulle.

 

"Første runde" slites ganske fort, men hvis du gjentar behandlingen de neste par-tre gangene du vasker bilen, så blir det godt som gull. Ikke minst får flatene tilbake den pene, sorte fargen når du vasker bilen. Ofte er det bare støv og salt som gjør at den ser grå ut :)

Lenke til kommentar
bfisk: Og dette varer lenge?

 

Smøre på, vaske bilen, smøre på, vaske bilen, smøre på, vaske bilen og smøre på, vaske bilen, så varer det...1 år, 2? 1 mnd, 5?

Bare diamanter varer evig, vet du ;)

 

Jeg vil beskrive listene mine som "medium pluss" slitte, så jeg kjørte to omganger med dette. Det var i November, og siden da har jeg kjørt nesten 10.000 km på salte norske veier, uten at det er blitt nevneverdig dårligere. Regner med du bør ta listene like ofte som du polerer resten av bilen -- to-tre-fire ganger i året, avhengig av hvor mye du kjører og hvor ofte du vasker bilen, osv.

 

Edit: Uansett koster dette produktet rundt en femtilapp, såvidt jeg husker. Det er jo ikke rare greiene. Den har vært svært, svært drøy også. Du kan jo evt se på AutoGlym sine produkter. Det er det beste du får innen bilpleie, men de koster atskillige kronasjer, også da. Mener de har en "bumper care"-spray som skal være veldig bra. Det er jo imidlertid lett å søle med sånn spray, da...

 

Edit2: En annen snedig bonus er at denne Biltema-saken også fungerer ypperlig på dekkene, som sverte. Etter en omgang med denne på siden av dekkene, får de den fine, sorte wet-looken tilbake. Her må du imidlertid behandle en del oftere...

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

jeg bruker selv kiwi sko krem på mine. og siden jeg kjører golf, så har jeg relativt stort område å gjøre dette på!

 

 

men en 3 til 4 omganger burde holde i minst 1 år! og er du glad i bilen din, så har du ikke noe i mot og pusse litt på den!

 

 

og hvis du synes at det blir for dumt å måte pusse på det opptil fler ganger, så drit i å gjøre det, og kjør grått!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sjekk linken under fra annet forum. Jeg brukte dette produktet på en veldig matt/falmet støtfanger, sammboeren min sin 97 Opel corsa, som ikke hadde sett vedelikeholdsprodukter siden den var ny :-)

 

Jeg brukte følgende produkter på støtfangeren.

Først avfettet jeg fangeren med aceton, og deretter ett lag med ColorBond Adhesion Promoter (plastprimer) -Spray

 

Så påførte jeg farge ColorBond Plast, vinyl & leather paint (Svart) -Spray i tre tynne lag. Fargestoffet var støvtørt på under ett minutt og ferdig herdet på et kvarter :-)

 

Her er linken Fordforum

Endret av pelle2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...