Gå til innhold

Endelig lovfestet 5 års reklamasjonsrett på mobil


Anbefalte innlegg

Det er ikke så mye i livet ditt for tiden skjønner jeg, siden du greier å bli så engasjert i dette. :-)

Bruk tiden din mer fornuftig enn å prompe i universet.

Grunnen til at jeg engasjerer meg så fælt er at jeg er serviceansvarlig på jobben og at dette er hverdagen min. Er jeg som sitter igjen med alle klagene og jeg som må svare på alle henvendelser fra forbrukerrådet osv.

 

Hadde jeg vært en helt vanlig forbruker hadde jeg ikke lagt meg så mye oppi det, men heller bare dratt mine egne evntuelle saker så langt som overhodet mulig.

 

Dessuten så er det viktig med slike prinsippsaker, må ikke la oss overkjøre av slike folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet rett og slett ikke om vi er medlem i ee-bransjen, da jeg jobber i én butikk av mange i en av Norges største mobilkjeder.

 

Veldig veldig OT men men;

Er bare litt nysgjerrig, men hvilken kjede jobber du i, jobber selv i en av Norges største mobilkjeder. Kunne jo være at vi jobber i samme kjede.

:p

Lenke til kommentar

Jeg vet rett og slett ikke om vi er medlem i ee-bransjen, da jeg jobber i én butikk av mange i en av Norges største mobilkjeder.

 

Veldig veldig OT men men;

Er bare litt nysgjerrig, men hvilken kjede jobber du i, jobber selv i en av Norges største mobilkjeder. Kunne jo være at vi jobber i samme kjede.

:p

Telebutikken

Lenke til kommentar

[/quote=Coolman007,20/03/2005 : 01:11]

Til han i telebutikken.

 

Butikken har ingen plikt å finne kvittering.

 

Nei, det er jeg klar over. Hvorfor nevner du det?

 

SW feil er ikke godt nok grunn til å heve kjøpe.

 

Om en SW feil ikke blir rettet etter 2 forsøk er det grunn nok til å heve kjøpet.

 

Hvis du har på en måte fått bedre pris en andre kunder så kan du heller ikke heve kjøpe

 

Pris har ingen innflytelse på dine rettigheter.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Til han i telebutikken.

 

Butikken har ingen plikt å finne kvittering.

Så det er kunden så må finne fram det selv.

 

- - - - - - -

De fleste butikkene registrerer kjøpet på data, bl.a fordi det er garanti på produktet, og pga. regnskaper og lagerstatistikk. Det er vel ikke mange butikker som ikke har slikt på data.

 

Å finne igjen dette når det spørs etter, eller å gi ut en ny kvittering, skulle ikke by på store problemer. Jeg har selv fått ny kvittering ved et par anledninger.

 

Uansett er det best å ta vare på kvitteringene, f.eks ha en fast plass for disse.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
[/quote=Coolman007,20/03/2005 : 01:11]
Til han i telebutikken.

 

Butikken har ingen plikt å finne kvittering.

 

Nei, det er jeg klar over. Hvorfor nevner du det?

 

Jeg nevner det fordi butikken kan nekte å gi kvittering til en kunde og hvordan skal kunden bevise at det er under 5 år.

 

 

SW feil er ikke godt nok grunn til å heve kjøpe.

 

Om en SW feil ikke blir rettet etter 2 forsøk er det grunn nok til å heve kjøpet.

 

Hvordan skal du bevise om det skjermkorte, SW til korte eller om det windows som er feil.

Hva om du har kjøpt korte i etter tid i forhold til PC. Hever til kjøpen på PC eller skjermkorte. Det betyr at man må prøve 4 ganger for å finne riktig feil.

 

 

Hvis du har på en måte fått bedre pris en andre kunder så kan du heller ikke heve kjøpe

 

Pris har ingen innflytelse på dine rettigheter.

 

Jo det har. Se på bedrifter har ikke samme rettigheter som private på grunn av De for tilbake momsen.

[/quote=Coolman007,20/03/2005 : 01:11]

Til han i telebutikken.

 

Butikken har ingen plikt å finne kvittering.

 

Nei, det er jeg klar over. Hvorfor nevner du det?

 

Jeg nevner det fordi butikken kan nekte å gi kvittering til en kunde og hvordan skal kunden bevise at det er under 5 år.

 

 

SW feil er ikke godt nok grunn til å heve kjøpe.

 

Om en SW feil ikke blir rettet etter 2 forsøk er det grunn nok til å heve kjøpet.

 

Hvordan skal du bevise om det skjermkorte, SW til korte eller om det windows som er feil.

Hva om du har kjøpt korte i etter tid i forhold til PC. Hever til kjøpen på PC eller skjermkorte. Det betyr at man må prøve 4 ganger for å finne riktig feil.

 

 

Hvis du har på en måte fått bedre pris en andre kunder så kan du heller ikke heve kjøpe

 

Pris har ingen innflytelse på dine rettigheter.

 

Jo det har. Se på bedrifter har ikke samme rettigheter som private på grunn av De for tilbake momsen.

Lenke til kommentar

Har ingenting å si hva slags DEL som svikter, så lenge det resulterer i samme feil for kunde. feks at den slår seg av, eller krasjer når man skal lese wap. Det er type feil, ikke årsak som har noe å si.

 

Når det gjelder det siste du skriver, så skjønner jeg ikke helt meningen. Kan du prøve å forklare bedre? Bedrifter har ikke samme rettigheter som forbrukere ja, men det er da ikke fordi de får momsrefusjon! Det er fordi forbrukerkjøpsloven er ment å gjelde for forbrukere, ikke bedrifter. Bedriftene dekkes av kjøpsloven.

 

EDIT: Vi snakker forresten om MOBIL-Software, ikke windows.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Da for vi snu på flisa.

 

Når Wap/MMS svikter. Hva gjør vi da.

Er det telefonen som er feil eller MMS-leverandøren som er probleme.

 

Han fra telebutikken vet helt sikkert på at Netcom/Telenor har problemer med denne tjensten hele tiden, og dere menner at du kan kreve pengene tilbake på en telefon fordi det er en eskternt tjenste leverandør som har feil.

Lenke til kommentar
Da for vi snu på flisa.

 

Når Wap/MMS svikter. Hva gjør vi da.

Er det telefonen som er feil eller MMS-leverandøren som er probleme.

 

Han fra telebutikken vet helt sikkert på at Netcom/Telenor har problemer med denne tjensten hele tiden, og dere menner at du kan kreve pengene tilbake på en telefon fordi det er en eskternt tjenste leverandør som har feil.

Dersom en identisk telefon med identisk software og innstillinger får kontakt tyder dette selsagt på at det er telefonen det er noe feil med og ikke tjenesteleverandør.

Et bytte/reparasjon vil da være på sin plass.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Da for vi snu på flisa.

 

Når Wap/MMS svikter. Hva gjør vi da.

Er det telefonen som er feil eller MMS-leverandøren som er probleme.

 

Han fra telebutikken vet helt sikkert på at Netcom/Telenor har problemer med denne tjensten hele tiden, og dere menner at du kan kreve pengene tilbake på en telefon fordi det er en eskternt tjenste leverandør som har feil.

Hvis det kan påvises at det er en feil som ligger i telefonen (ikke feil hos tjenestelevrandør/brukerfeil) så er det selvfølgelig en reklamasjon på telefonen. Er det Telenor/Netcom som har problemer med nettverket så er det bare å vente til de har rettet opp i feilen.

Lenke til kommentar
Til han i telebutikken.

 

Butikken har ingen plikt å finne kvittering.

 

Nei, det er jeg klar over. Hvorfor nevner du det?

 

Jeg nevner det fordi butikken kan nekte å gi kvittering til en kunde og hvordan skal kunden bevise at det er under 5 år.

 

Ved at kunden selv har kvittering. Ikke verre enn det.

 

SW feil er ikke godt nok grunn til å heve kjøpe.

 

Om en SW feil ikke blir rettet etter 2 forsøk er det grunn nok til å heve kjøpet.

 

Hvordan skal du bevise om det skjermkorte, SW til korte eller om det windows som er feil.

Hva om du har kjøpt korte i etter tid i forhold til PC. Hever til kjøpen på PC eller skjermkorte. Det betyr at man må prøve 4 ganger for å finne riktig feil.

 

Bevisbyrden ligger på selger. Hvordan selger velger å undersøke hvilken del som ikke fungerer er irrelevant, da det er gjengående symptomer som teller. Opplever du altså samme symptomer på din mobil etter 2 rettingsforsøk har du krav på å få heve kjøpet uavhengig av hvilken del det er som ikke fungerer hver enkelt gang.

 

Hvis du har på en måte fått bedre pris en andre kunder så kan du heller ikke heve kjøpe

 

Pris har ingen innflytelse på dine rettigheter.

 

Jo det har. Se på bedrifter har ikke samme rettigheter som private på grunn av De for tilbake momsen.

 

Prisen er den samme for både bedrifter og forbrukere. I tillegg til prisen kommer merverdiavgiften, som bedrifter kan få fradrag for, om kjøpet er til inntekts ervervelse, som det så fint heter. Grunnen til at det er litt forskjellige rettigheter ute og går er at forbrukerkjøp reguleres av Lov om Forbrukerkjøp, mens alt annet kjøp reguleres av Lov om Kjøp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til han i Telebutikken

 

Vilken by jobber du?

 

Har en Nokia 5210. Så kommer jeg innom til deg for å få ny.

 

 

 

Surreality: 90% av feilen er det hos leverandørn ikke i telefonen.

 

Det kan være samme type telefon og samme tjensteleverandør og forsatt ha feil fordi det er koblet på forsjellig sentraler.

Lenke til kommentar
Til han i Telebutikken

 

Vilken by jobber du?

 

Har en Nokia 5210. Så kommer jeg innom til deg for å få ny.

 

 

 

Surreality: 90% av feilen er det hos leverandørn ikke i telefonen.

 

Det kan være samme type telefon og samme tjensteleverandør og forsatt ha feil fordi det er koblet på forsjellig sentraler.

tviler på at du vil få ny telefon automatisk. har du engang kjøpt telefonen i en av telebutikken i hans avdeling?

Lenke til kommentar
Til han i Telebutikken

 

Vilken by jobber du?

 

Har en Nokia 5210. Så kommer jeg innom til deg for å få ny.

Jeg jobber i Tønsberg.

 

Reklamasjon må gjøres ovenfor selger eller tidligere salgsledd.

Har du ikke kjøpt telefonen av oss har ikke vi noe å gjøre med det.

 

Kan gjerne reklamere for deg, men da til en hyggelig timepris ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...