Gå til innhold

Støynivå på bZerk PSU?


Anbefalte innlegg

Hadde en post tidligere om innkjøp av støysvak PSU..

Ble for litt siden anbefalt en bZerk PSU..

Microplex.no er nede i skrivende øyeblikk, så jeg kan ikke linke.. Bare å se på bZerk strømforsyningene! Er jo nesten bare utseendet som skiller, tror jeg?

Spørsmålene er da hvor høyt støynivået er på en slik PSU, og hvor ofte kan jeg slå ned hastigheten på vifta uten at den blir kald? Lurer også på om jeg burde velge den med en 80mm og en 120mm, eller den med to 80mm vifter..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Kan forme om spørsmålet! Men da blir det mer "Luftkjøling"! Eller "PSU & Elektronikk"..

Altså.. Hvilken PSU burde jeg velge? En 400W NortQ med en 120mm vifte med lydnivå 12-17dB til 500 shpenn eller en bZerk 500W med ukjent støynivå til 600 shpenn? bZerken kommer forresten i to varianter. Se her: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=5007&GID=5000

Lenke til kommentar

Les omtalene hos Komplett om NorthQ 400W forsyninga - endel klager på ulyden. Kikker du her på tekniske detaljer fra produsenten ser en hvorfor bl.a. max 15A på 12V.

Med de verdiene passer den til socketA eller "gamle" P4 / P3 maskiner - ubrukelig til nyere hovedkort / skjermkort - vil måtte yte "alt" + litt til for at systemet kanskje skal klare seg uten reboot under spill og andre power-krevende operasjoner. Når den skal yte mest mulig går varmen og viftehastigheten opp. Har en pensjonert Chieftec 340W fra 2001 som etter data skal yte bedre på 3.3V og 12V (35 og 17A).

Lenke til kommentar

Hmm.. Så da brude jeg få for en bZerk? Hvis har viftehastigheten langt nede i for lang tid, hva kan skje? Og hvor lenge kan jeg skru ned hastigheten uten at det skjer noe? Under spill er det jo ikke så farlig for da har jeg jo enten headset på meg eller høy lyd, men under surfing og sånt vil jeg gjerne ha lite støy!

Lenke til kommentar
Har du sett på den nye MIST psuen den har bra effekt, god kjøling, og praktisk talt ingen støy.

Noen som kan si hvor lite/mye den bråker? :whistle:

Vanskelig og si akkurat hvor mye, men den er helt helt stille i mitt system iallefall. Men så trekker den friskluft i mitt kabinett også (viften suger inn friskluft fra toppen i kabinettet, Lian Li PC6277B). Den er merkbart stillere enn bZerk 500w iallefall!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan bekrefte at Bzerk 80mm + 120mm absolutt ikke er en støysvak PSU!

Ble skikkelig skuffet da jeg trodde den skulle være relativt stille. Den har en lavfrekvent during som man ikke blir kvitt selv ikke på laveste innstilling. Jeg skal nå bytte vifter i min PSU da den ødelegger for det stille systemet som jeg har prøvd å legge opp til.

 

Noen som har tips til vifter?

 

Tenkte kanskje på et par Mist vifter:

MISTvifte, 29-48m³/time, 13-21 dB(A)

MIST vifte, 22.8 dB(A), Klar plast

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Da har jeg modda Bzerk'n. Skal si den ble stille!

Satte i en 80mm Papst på 19dB og en 120mm Mist på 22.8dB.

Anbefales!

Skal man kunne noget specielt inden for det område, for at kunne skifte blæsere på sin psu ?? Jeg har selv overvejet at investere i en bZerk PSU, men har ikke fundet ud af noget mht. støjniveauet på den, og hvis den larmer meget men man dog kan skifte vifterne ud, kunne det jo være fedt at få hjælp til det ! : )

Lenke til kommentar
Skal man kunne noget specielt inden for det område, for at kunne skifte blæsere på sin psu ?? Jeg har selv overvejet at investere i en bZerk PSU, men har ikke fundet ud af noget mht. støjniveauet på den, og hvis den larmer meget men man dog kan skifte vifterne ud, kunne det jo være fedt at få hjælp til det ! : )

Nei, det er veldig lett:

Skru av de to øverste skruene på begger sider av PSU'n. Nå kan du løfte av lokket. Skru ut viftene. Viftene i PSU'n har en kontakt med kun to ledere, mens de du kjøper har tre. Derfor må du modifisere litt:

 

Kutt ledningene på begge viftene slik at du sitter igjen med to stk kontakter med litt ledning på. Kutt ledningene på de nye viftene. Lodd kontakten fra PSU'n på de nye viftene. (Husk å isoler med elektrikertape der du loddet sammen ledningene. Skru i de nye viftene, og skru i igjen PSU'n. Modifisering utført.

 

Hvis du får tak i en 120mm som er enda stillere enn Mist viften på 22.8dB så anbefales det. I hvert fall hvis du ellers satser på et stille/støydempet system.

Lenke til kommentar
Skal man kunne noget specielt inden for det område, for at kunne skifte blæsere på sin psu ?? Jeg har selv overvejet at investere i en bZerk PSU, men har ikke fundet ud af noget mht. støjniveauet på den, og hvis den larmer meget men man dog kan skifte vifterne ud, kunne det jo være fedt at få hjælp til det ! : )

Nei, det er veldig lett:

Skru av de to øverste skruene på begger sider av PSU'n. Nå kan du løfte av lokket. Skru ut viftene. Viftene i PSU'n har en kontakt med kun to ledere, mens de du kjøper har tre. Derfor må du modifisere litt:

 

Kutt ledningene på begge viftene slik at du sitter igjen med to stk kontakter med litt ledning på. Kutt ledningene på de nye viftene. Lodd kontakten fra PSU'n på de nye viftene. (Husk å isoler med elektrikertape der du loddet sammen ledningene. Skru i de nye viftene, og skru i igjen PSU'n. Modifisering utført.

 

Hvis du får tak i en 120mm som er enda stillere enn Mist viften på 22.8dB så anbefales det. I hvert fall hvis du ellers satser på et stille/støydempet system.

Mange tusind tak !!! Jeg må jo nok indrømme at der er et par ord jeg ikke forstår, men det finder jeg nok ud af, jeg er nemlig dansker, hehe. ;)

Hmm... Jeg må hellere anskaffe mig en loddokolbe.. :hmm:

Og ja, jeg satser MEGET på et stille system, derfor moddet ! :)

Endret av Racosta
Lenke til kommentar

Hvis du satser på et meget stille system så kjøp en Papast 12dB 80mm vifte og prøv å finn en enda mer stille 120mm vifte enn Mist. Papst eller SilentX kanskje.

 

Et alternativ er jo kanskje å gå for en Mist PSU. De skal være veldig stille, men er litt dyrere. Uansett vil det jo fort bli noen hundre kroner for de nye viftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...