Gå til innhold

Hvilken "støyfri" S-ATA disk med minimum 250GB?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg akkurat 300 GB fra seagate :D

 

Den var ukens tilbud hos netshop i uka som var.

og den var stille eller?

 

vet seagate har rykte for seg for å være god på lavt støynivå, men har også hørt rykter om at s-ata diskene bråker endel mer.. hvertfall 200gb versjonen.

 

så et par ord om støynivå på din disk hadde vært kjket. :)

Lenke til kommentar

Har en 200gb IDE seagate, den er ikke så dum.

Men hw.no hadde en test for en stund siden, resultatene var noe slikt tror jeg :

 

Maxtor støyer mest, yter best.

WD støyer litt mindre, yter litt dårligere.

Seagate støyer ganske lite, men knatrer litt når den jobber

Samsung veldig stille, men dårlig ytelse.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at Maxtor-diskene egentlig er IBM-disker med et nytt navn? Og dermed ikke akkurat heelt til å stole på? Kan også legge til at ifølge mitt hw-overvåkningsprogram, Everest Home Edition, holder Seagate 120 S-ata-disken min rundt 7 grader celius høyere temperatur enn WD 200 S-ataen (42grader mot 35grader), om det er noen som bryr seg om slikt. Dette kan jo også være tilfeldigheter med tanke på plasseringer av kabinettviftene mine i forhold til de to diskene.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at Maxtor-diskene egentlig er IBM-disker med et nytt navn? Og dermed ikke akkurat heelt til å stole på? Kan også legge til at ifølge mitt hw-overvåkningsprogram, Everest Home Edition, holder Seagate 120 S-ata-disken min rundt 7 grader celius høyere temperatur enn WD 200 S-ataen (42grader mot 35grader), om det er noen som bryr seg om slikt. Dette kan jo også være tilfeldigheter med tanke på plasseringer av kabinettviftene mine i forhold til de to diskene.

Det er ikke Maxtor, men Hitachi som kjøpte opp harddisk produksjonen til IBM (correct me if i'm wrong) :)

 

Synes forøverig at Hitachi diskene er supre disker, støyer ikke så mye heller.

Lenke til kommentar

Min seagate er i gjennomsnitt hele 2 grader kalder en min WD disk, og nei Maxtor er ikke IBM, Jeg mener på det er Hitachi uten å være helt sikker. Jeg har en minst 5 år gammel 40 gb IBM og den funker som aldri før..

 

OT : Der jeg er utplassert nå har jeg byttet tre maxtor 40 gb på 7 dager, de som jobber der sier det gjelder spesielt denne serien, ikke maxtor generelt.

 

Edit : god dæng, Typho var før meg :p Men ja er enig i at hitachi er gode disker.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Koblet opp en Seagate 200GB for noen uker siden. På idle er den lydløs, men knatrer noe under max skriving. Kjøpte selv den nyeste 160GB NCQ for noen dager siden, og den må jeg konse meg for å høre også på full load. Glimrende disk. Skulle kjøpt større om jeg hadde hatt peng da. Mener å huske at 300GB også er med NCQ.

Så går du for en av dem, er de både svært raske og stille. Anbefales.

 

Kobler opp en Hitachi i morgen, gleder meg til å høre og sammenligne.

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt en Segate 300GB SATA disk. Den lager en dyp "brummelyd", men det er ikke så høyt at det er plagsomt. Lyden kan sikkert også nesten fjernes hvis du fester den med strikkoppheng. Uansett er lyden mye mindre plagsom enn den høyfrekvente hviningen på mange andre harddisker.

 

Har du en vanlig PC, vil du sannsynligvis aldri høre denne harddisken. Den eneste grunnen til at jeg hører den, er at den sitter i en ellers lydløs HTPC. :cool:

Lenke til kommentar

De nyeste Maxtor DiamondMax 10 SATA diskene skal være stillere enn de nyeste Seagate Barracuda 7200.8 diskene iallefall, både når det gjelder idle og read/write/seek. Maxtor er raskere også, samt billigere.

 

Les testen på GamePC

 

The Final Word

Between the two 300 GB NCQ-enabled drives we’ve looked at today, the Maxtor DiamondMax 10 and the Seagate Barracuda 7200.8, it is very clear to us that Maxtor simply has a better all-around product. The DiamondMax 10 showed better performance across the board, runs noticeably quieter, and costs anywhere between 5-10% less compared to the Barracuda 7200.8. That’s a pretty clean sweep, in our books.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...