Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har akkurat plukket av chipsetvifta på ultra kortet mitt.. skal moddes til SLI, samt få en liten dose AS5. Noen andre som har moddet kortet sitt?

 

Finnes det en god guide?

 

EDIT: fant guide på anandtech  :blush:

3707841[/snapback]

 

 

Hva fant du ut da du tok av chipset vifta og la på et lag med Artic Silver? ble det merbare forskjeller?

Lenke til kommentar

Da kan jeg med glede melde at Windows har tatt sine første famlende skritt med det nye Expert kortet :thumbup:

Alt går på luft og ligger løst, så er masse arbeid før det er ferdig, med lyd, tv, vann på alt osv, men er litt mer konfortabel med å rive av alle vifter ol når jeg nå vet at det virker.

 

Men noen spørsmål har dukket opp, hvis noen gidder igjen ;) :

1. I genie settings er det noe som heter pci-e config, der jeg kan velge 8-4-NC-8, eller 2-1-1-16

Finner ikke akkurat denne i boken, og om jeg skal gjette er det innstilling for pci linjer ifht sloter eller noe sånt. Min står på den første, og lurer på om den kanskje burde stått på alternativ to. Noen som kjenner til dette?

 

2. Hva blir det nærmeste tilsvarende Asus Probe på DFI?

 

Og til slutt, den "start up VID", skjønner jeg ikke helt. Starter den med en annen V-core enn den jeg setter i VID, og hva er i så fall poenget med det?

 

Ellers var det jo mye spenndende, og for meg nytt i bios her da, og førsteintrykk av dette hk er generelt bra. Men savnet COM port brakett, var ikke for mye sånt snadder i pakken syns jeg...

post-56388-1137706740_thumb.jpg

Lenke til kommentar

startup VID er for å kunne gi nok sttrøm til cpu ved oppstart, da det tydeligvis er noen hos dfi som mener at bios ikke alltid klarer dette. jeg har sat denne til samme som cpu volten i alle fall.

 

jeg tipper også at du skal ha 2-1-1-16 på pci-e config. med mindre du kjører 2 skjermkort da sef.

 

jeg synes smartguardian funker veldig bra til dfi (er laga for dfi kort) men det har kanskje ikke like mye info som asusprobe...

 

hvis du synes chipsett vifta bråker mye, så kan du justere grensa for max turtall i forhold til temp. jeg har satt min til 70 grader, da ligger vifta på behagelige ~2900rpm @ ~43 grader, og sviver ikke opp med en eneste gang tempen stiger heller.

Lenke til kommentar

Ok Spirre, da prøver jeg å sette den pci-e saken på det andre alternativet, også kan jeg jo sjekke med Everest om skjermkortet kjører X16.

 

Skal sjekke smartguardian også, Everest er jo forsjåvidt greit, men tenkte litt på noe litt lettere/enklere egentlig, men gjerne med logging av spenning/temp.

 

Chipsetviften skal vekk når jeg setter dette inn i kabinettet, men har tittet gjennom de menyene for viftestyring, og satt shutdown siden jeg nå har en boxed kjøler med løs vifte liggende oppå, under testing og innstallering.

Syns forøvrig chipsetviften virker stille og fin på det turtallet jeg har hørt den.

(man kan ikke si det samme om er ATI X1800XT 512, når den viften tar av er det helt jo vanvittig, værste jeg har hørt!! i hard konkurranse med Boxed P4 @4800 rpm :p )

 

Men takker for tipsene gutter, jeg lar startup VID stå intil videre jeg, skal ikke ha noe ekstrem V-core på Opteron uansett. Var bare nyskjerrig ;)

Lenke til kommentar
Da kan jeg med glede melde at Windows har tatt sine første famlende skritt med det nye Expert kortet :thumbup:

Alt går på luft og ligger løst, så er masse arbeid før det er ferdig, med lyd, tv, vann på alt osv, men er litt mer konfortabel med å rive av alle vifter ol når jeg nå vet at det virker.

 

2. Hva blir det nærmeste tilsvarende Asus Probe på DFI?

 

Ellers var det jo mye spenndende, og for meg nytt i bios her da, og førsteintrykk av dette hk er generelt bra. Men savnet COM port brakett, var ikke for mye sånt snadder i pakken syns jeg...

5467092[/snapback]

Bruk everest istedenfor Asus Probe :thumbup:

 

Jeg har COM brakett til mitt kort, har faktisk 3 liggende.. plukket de med meg på et El-retur raid (gratis) :)

Lenke til kommentar
ArcticOC Postet i dag, 00:23

Jeg har COM brakett til mitt kort, har faktisk 3 liggende.. plukket de med meg på et El-retur raid (gratis)

He he, ja det har du vel! :p

Har det liggende her fra tidligere Asus kort, så det løser seg greit. Syns bare det var litt rart det ikke var med. Men det er kanskje bare et tegn på at vi begynner å bli gamle Arctic, dagens "lanparty-ungdom" vet vel knapt hva en COM port er, så det er kanskje et litt sært behov jeg har :!:

Lenke til kommentar

Ja det er bare meg her igjen...

 

Dere med vannkjøl (cpu) og DFI, bruker dere noe trykkfordelingsplate på baksiden av hk?

 

Hadde laget meg en slik plate til Asus kortet, men DFI har slengt fra seg overflatemonterte komponeter inne på det som er "no component zone" på Asus, så jeg kan ikke bruke den. Og har egentlig ikke så lyst å ødelegge den plast platen som sitter orginalt på baksiden av DFI Expert. Må borre større hull og ta ut muttere om den skal brukes.

 

Hk vil jo potensielt kunne bøye seg noe uten noe trykkutjevningsplate, men hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Ja riktig ManagHead, jeg tror jeg tar den ekstra jobben med å tilpasse og skjære til den jeg allerede har jeg, så er jeg sikker på å slippe dårlig kjernekontakt etter en tids bruk :thumbup: . Har en ganske almidelig Mist blokk, og den lar seg ikke feste sammen med orginale bakplater.

5470910[/snapback]

 

Det går an å lage seg en "H" eller bare en gjenget metallplate til å ha bakpå men husk å fore den med noe så den ikke kortslutter noe, pakning av noe slag gjerne med lim på.

Lenke til kommentar
bjornh Postet i dag, 20:37

Det går an å lage seg en "H" eller bare en gjenget metallplate til å ha bakpå men husk å fore den med noe så den ikke kortslutter noe, pakning av noe slag gjerne med lim på.

Ja, jeg gikk løs på den metallplaten jeg hadde fra Asus kortet, som likevel var borret i fra før av, med stikksag, så det er i orden nå. Den har også en tykk plastfilm på den siden som vender mot hk :)

Lenke til kommentar

Nei si det Arctic, du er vel mer eller mindre ved veis ende med det oppsettet du har.

Hvis du absolutt skal ha noe mer å gjøre med akkurat de komponetene du har måtte det vel etter mitt syn vært å videreutvikle dutchingen kanskje...

 

Ikke fordi det er nødvendig, men det er jo vanskelig, stor utfordring, og det er vel også muligens i dette det kan være et forbedringspotensiale, altså enda bedre utnyttelse av den lille brisen du har gjennom kassa. :)

 

OT, he he, hvis man skal tro værmeldingen kan dere oppe i nord nå faktisk kjøre boxed Prescott helt vifteløst, hvis man legger opp duching fra ene siden av huset til andre med pc'n i mellom. :p

 

Nei vet ikke AOC, du er jo som nevnt i mål, men alt kan jo forbedres ;)

Lenke til kommentar

Tja, det er ikke godt å si hva mer man kan vidreutvikle AOC sin PC med. Kanskje nytt skjermkort (7800-serien eller X1900-serien) og lage en delt kanal til ductingen slik at den ene vifta drar luft gjennom både CPU-kjøleren og GPU-kjøleren. Vel, det er det eneste jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...