Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det gode vifter til NB som ikke bråker så jælig og som ikke kommer i konflikt med 6800/7800 kortene?

5447307[/snapback]

 

Ja ikke sant. Det var vannblokka det, men jeg ser litt på støysvake vifter også.

 

EDIT: denne vannblokka ser jeg som interessant: http://www.alphacool.de/xt/product_info.ph..._id=3546&cPath= -selges hos komplett.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
bjornh Postet i dag, 16:57

EDIT: denne vannblokka ser jeg som interessant: http://www.alphacool.de/xt/product_info.ph..._id=3546&cPath= -selges hos komplett.

 

Den ser jo brukbar ut den blokken der, og sikkert ganske universal. Nå er mine tysk kunnskaper skremmende dårlig, men ser ut til at SLI drift på Expert ikke går med denne blokken, hvis noen skulle lure på det.

Der Kühler ist kompatibel mit nforce4-Boards. (Speziell für alle SLI-Boards).

(Achtung ! Der kühler passt nicht 100% auf DFI LanParty nf4 Expert Edition, da dann kein SLI möglich ist).

Lenke til kommentar
Sant, tror nok vanlige chipsetkjøler er ett bedre valg på Expert-kortet.

5448108[/snapback]

 

Det tror jeg også. Har SLI DR da.

 

EDIT: ut fra bildene er det umulig å si hvilke som er best av disse brikene Alphacools eller den du finner på Microplex twinplex pro.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Vel alle folkens.. hva får man hvis man putter 2 harddisker og en av de er en 150GB Raptor, fjerner chipsetvifta, overklokker skjermkortet, overklokker dobbelkjerne CPU`en sin fra 1,8GHz til 2,4GHz, setter RAM`en til 3,2 Volt på 2 2 2 5 og den eneste vifta som skal kjøle hele drit*en er den som står i PSU`en.. vel, da får man åpenbart problemer :!:

 

Mitt største problem i forhold til "passiv" luftkjøling har i den siste tiden vært temperaturen på hovekortet, med Prime x2 kom temperaturen nærmere 70deg.C :cry: Noe som ikke er noe pent tall.

 

Som jeg nevnte i forrige uke har jeg jobbet med noen modifikasjoner som skulle løse problemet og nå er jeg ferdig. Fra 70deg.C har temperaturen nå sunket til 62deg.C under de værst tenkelige forhold med stresstesting :w00t:

 

OBS! Elektro takkes for alle delene :love: Nevner igjen EL-retur

 

Skjermkortvifta er kun midlertidig, da jeg plages med å lage en duct som ser sånn passe proff ut, men tester med duct av plastpose har vist at det vil fungere.

 

Så uten mer å si lar jeg bildene snakke for seg selv :thumbup:

post-15715-1137473968_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Som forventet ser det jo veldig bra ut AOC :thumbup:

Hvordan har du festet disse nye delene egentlig, er de limt, skrudd..?

 

Dette med varmen på disse strømforsyningsrelaterte delene skal jo vistnok være forbedret en del på Expert, og siden jeg er nesten like gjerrig som deg på kabinettvifter er jeg litt spent på dette selv. Sitter det altså en sensor på en av disse transistorene eller akkurat hvor var det du hadde 70 grader før dette siste stuntet?

 

Når det gjelder diskusjonen om vannblokker på chipset vil jeg nok påstå at det er uvensentlig om man har 4 grader til eller fra her. Velg en blokk som passer fysisk, og som hemmer resten av systemet minst mulig- dvs høyest mulig flow.

Ikke får man vel målt tempen eksakt på chipen på DFI heller?, og har uansett ingen tro på at man vil ha noe reell glede av 38 vs 43 grader her.

 

ArcticOC; litt ot, men hva vil du si om arbeidstøyen i 150GB Raptoren?

Jeg har som deg bare Mist som støykilde ved lett jobbing her, og må nok si mine 74GB Raptorer kan være litt irriterende. Har kuttet ut raid0 dels fordi jeg trengte ene disken til noe annet, men også fordi virussøk/defragmentering ol, hørtes ut som nyttårsaften :p

Såvidt jeg vet er den nye en videreutvikling, altså 2 plater, og TCQ er vel muligens byttet ut med NCQ, ellers ser den av data lik ut. Men har ikke hørt de nye selv :)

Lenke til kommentar
Som forventet ser det jo veldig bra ut AOC :thumbup:

Hvordan har du festet disse nye delene egentlig, er de limt, skrudd..?

 

Dette med varmen på disse strømforsyningsrelaterte delene skal jo vistnok være forbedret en del på Expert, og siden jeg er nesten like gjerrig som deg på kabinettvifter er jeg litt spent på dette selv. Sitter det altså en sensor på en av disse transistorene eller akkurat hvor var det du hadde 70 grader før dette siste stuntet?

 

ArcticOC; litt ot, men hva vil du si om arbeidstøyen i 150GB Raptoren?

Jeg har som deg bare Mist som støykilde ved lett jobbing her, og må nok si mine 74GB Raptorer kan være litt irriterende. Har kuttet ut raid0 dels fordi jeg trengte ene disken til noe annet, men også fordi virussøk/defragmentering ol, hørtes ut som nyttårsaften :p 

Såvidt jeg vet er den nye en videreutvikling, altså 2 plater, og TCQ er vel muligens byttet ut med NCQ, ellers ser den av data lik ut. Men har ikke hørt de nye selv :)

5451109[/snapback]

Takker! :)

 

70Deg.C er det som rapporteres i everest og PTC`en ligger helt inntil kjøleribbene som opprinnelig kommer med kortet.

 

Kjølerne er skrudd fast med M2 skruer og det er selvfølgelig også brukt kjølepasta (Arctic Ceramic.)

 

Raptoren har et meget svakt "sus" over seg, men jeg er vant til stillegående disker og denne er ikke nevneværdig værre enn en helt vanlig 7200spinns disk. Den bråker også lite når den søker, men så har jeg fjernet noe av denne støyen med bruk av zalman. Disken yter meget godt og jeg angrer ikke på at jeg brukte så mye penger på saken.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

EL-retur er konge. Morsomt at de gamle kjøleribbene kom til nytte i en high-end PC :thumbup:

 

PCP: Den nye raptoren har 2 plater som den gamle (74GB) men tettheten på platene er tydligvis doblet. Den har også fått doblet cache til 16MiB, økt båndbredden på grensesnittet fra 150 til 300 MB/s og fått NCQ i stedet for TCQ. Jeg sikler litt etter en sånn selv og krysser fingrene for at det kommer en 1-platers 74GB-versjon av denne i løpet av våren med samme ytelse som 150GB-utgaven. :dribble:

Lenke til kommentar
70Deg.C er det som rapporteres i everest og PTC`en ligger helt inntil kjøleribbene som opprinnelig kommer med kortet.

5451133[/snapback]

 

Har du testet forskjellige multipliere under klokking av din Opteron? Eg husker du kjørte 2600 med 325X8 slik som eg gjorde før. Men eg fant ut at eg skulle prøve med 9X også. så eg har kjørt 291X9 i ett par dager. Det er vesentlig lavere temperatur både på CPU og PWM IC ved prime-testing, 5-6-7grader kaldere no en ved høyere htt. Kan virke som om veldig høy htt stresser CPU mye mere på Opteron enn på Athlon. Har noen andre registrert noe lignende?

Lenke til kommentar
70Deg.C er det som rapporteres i everest og PTC`en ligger helt inntil kjøleribbene som opprinnelig kommer med kortet.

5451133[/snapback]

 

Har du testet forskjellige multipliere under klokking av din Opteron? Eg husker du kjørte 2600 med 325X8 slik som eg gjorde før. Men eg fant ut at eg skulle prøve med 9X også. så eg har kjørt 291X9 i ett par dager. Det er vesentlig lavere temperatur både på CPU og PWM IC ved prime-testing, 5-6-7grader kaldere no en ved høyere htt. Kan virke som om veldig høy htt stresser CPU mye mere på Opteron enn på Athlon. Har noen andre registrert noe lignende?

5452972[/snapback]

Takker for tipset, jeg skal prøve å kjøre ned på htt`en og opp på multien :thumbup:

 

Akkurat nå kjører jeg 300 x 8 = 2,4GHz, dette stresser ikke vifta på PSU`en som kjøler hele systemet. 325 x 8 ble veldig hard kost for den passive kjøleløsninga mi, og syns ikke den ekstra støyen er verdt det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...