Møkkalasset Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Er det noen offentelig dato når den ikkje skal produserast meir ? Med tanke på denne -> http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10080 Så er det litt trist vist eg ikkje får nytt skjerm kort til den om 2 år ca Endret 14. februar 2005 av londoy Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg for min del vil tro at AGP vil leve i noen år framover. Ser ikke ut som PCI-Express har slått ann så mye som de trodde at det skulle gjøre Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 Virker ikkje slik her for meg heller... Husker når eg høre om det trudde du skulle bli kongen "kanskje slik som rd ram :-p" Men kortid kjeme den dagen at agp blir ein flakse hals? Lenke til kommentar
Vegggen Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) AGPISC (AGP International standards committe) har bestemt at utløpsdatoen skal være 31 juli 2006. Alle kort som som fremdeles er i bruk etter denne datoen vil automatisk kjøre med redusert AGP ytelse frem til 31 desember 2005, deretter vil de slutte å fungere fullstendig. Dette for å påskynde overgangen til PCIe. Så du har god tid på deg. ;-) Edit: Før noen hisser seg opp, dette var selvfølgelig en spøk. Endret 14. februar 2005 av Vegggen Lenke til kommentar
grimsqueak Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 Veggen: den 2. utløpsdatoen er før den 1.. ;p Lenke til kommentar
Revox Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 AGP er på ingen måter noen flaskehals. Den praktiske ytelse forskjellen mellom pci-e og apg er 0-5% i så å si alle tilfeller. Faktisk ville agp 4x fremdeles klart seg meget bra med tanke på dagens maskiner. Lenke til kommentar
Vegggen Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 ,14/02/2005 : 23:12]Veggen: den 2. utløpsdatoen er før den 1.. ;p Å pokker, avslørt..... On topic: Tror også AGP løsninger kommer til å leve i flere år fremover. Produsentene vil lage produkter så lenger det er etterspørsel og det er MANGE som sitter på AGP hovedkort. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 Agp er langt fra død, dagens pci-e løsninger greier faktisk ikke å utnytte båndbredden de får fra dette formatet og ytelseforskjellen mellom et agp og pci-e versjon av samme kortet ligger på 2-5% hvis det er noe i det hele tatt. Ati og Nvidia vil komme med flere adapterte løsninger av skjermkort med pci-e til Agp bro, dog hvor lenge blir vanskelig å si, jeg tipper at vi vil se slutten på agp i desember 2006 / sommeren 2007. Lenke til kommentar
Dukle Skrevet 14. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2005 AGP er nå bare en boosta up PCI kort, am I right? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 Dette er mer et software issue enn et hardware issue. Dagens spill er designet rundt begrensingene til AGP bussen og siden det vil være mye større brukerbase med AGP kort lenge ennå vil det ta lang tid før det kommer spill som utnytter mulighetene med PCIe. Høna og egget problematikken. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 Dette er mer et software issue enn et hardware issue. Dagens spill er designet rundt begrensingene til AGP bussen og siden det vil være mye større brukerbase med AGP kort lenge ennå vil det ta lang tid før det kommer spill som utnytter mulighetene med PCIe. Høna og egget problematikken. Tja det viste jo seg at når agp 8x kom isteden for 4x så var ytelseforbedringene marginale da teknologien og spillene ikke greide å utnytte all båndbredden. Det samme gjelder forsåvidt også Pata (ide) er vel ingen harddisk som greier å utnytte båndbredden der fult ut og dermed så er det avhengig av hardisken om båndbredden kan utnyttes. Benekter ikke at fremtidens spill kommer til å ta i bruk båndbredden til PCI-E men forsåvidt så har jo heller ikke pci-e vært så veldig utbredt enda. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 Poenget med PCIe er ikke båndbreden til kortet, men båndbredden fra kortet og at det er full duplex. Og da kommer du over det MistaPi snakker om. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 En annen viktig faktor til at PCI-e kom var at at andre enheter også trenger mer båndbredde. 1gbit nic + diskkontroller på samme PCI-bus vil kunne nå taket der. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) så sinnsykt fort som utviklingen går, så tror jeg at agp kommer til å bli nedprioritert ganske kjapt.. flere og flere hovedkort produsenter vil sikkert heller satse på PCIx.. men å få tak i kort med AGP vil nok ikke være et problem.. personlig tror jeg at i utgangen av året vil det være flere modeller med PCIx/ PCIx + AGP, enn rene AGP kort... er nesten samme situasjonen med P-ATA og S-ATA.. veldig lite ytelsesforskjell med S-ATA, men tar mer og mer over for P-ATA.. regner med mitt hovedkort har kun P-ATA for å være bakoverkompatibel, når det kun er 2 stykker av den, mens jeg har 8 S-ATA porter... Endret 15. februar 2005 av espenah Lenke til kommentar
Bugbox Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 AGPISC (AGP International standards committe) har bestemt at utløpsdatoen skal være 31 juli 2006. Alle kort som som fremdeles er i bruk etter denne datoen vil automatisk kjøre med redusert AGP ytelse frem til 31 desember 2005, deretter vil de slutte å fungere fullstendig. Dette for å påskynde overgangen til PCIe.Så du har god tid på deg. ;-) Edit: Før noen hisser seg opp, dette var selvfølgelig en spøk. :!: haha Lenke til kommentar
kindings Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 ,14/02/2005 : 23:12]Veggen: den 2. utløpsdatoen er før den 1.. ;p Å pokker, avslørt..... On topic: Tror også AGP løsninger kommer til å leve i flere år fremover. Produsentene vil lage produkter så lenger det er etterspørsel og det er MANGE som sitter på AGP hovedkort. Man får vel fremdeles tak i PCI og VESA skjermkort, men i ett begrenset omfang, slik vil det vel også være med AGP kort en stund fremover. Det er vel dessuten ikke mange som kjøper nye PC løsninger med AGP lengre? Og nå som det endelig har kommet HK(eller kommer det snart?) til AMD64 med PCI-express blir vel AGP skaren enda mindre. De som tror AGP vil overleve over lengre tid kan nok bli veldig skuffet og hvertfall dersom man håper på å se high-end kort i AGP formatet. Broene er sikkert OK i low-end segmentet, men neppe i segmentet som vil ha maks ytelse. Man skal heller ikke glemme levetiden på en PC, hvor mange har en og samme PC i mer enn 3 år, etter 3 år er den somregel ett gammelt trauskeverk som man omtrent ikke får deler til og hvertfall ikke som det er verd å oppgradere med Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Dette er mer et software issue enn et hardware issue. Dagens spill er designet rundt begrensingene til AGP bussen og siden det vil være mye større brukerbase med AGP kort lenge ennå vil det ta lang tid før det kommer spill som utnytter mulighetene med PCIe. Høna og egget problematikken. Tja det viste jo seg at når agp 8x kom isteden for 4x så var ytelseforbedringene marginale da teknologien og spillene ikke greide å utnytte all båndbredden. Det samme gjelder forsåvidt også Pata (ide) er vel ingen harddisk som greier å utnytte båndbredden der fult ut og dermed så er det avhengig av hardisken om båndbredden kan utnyttes. Ikke det samme. Spill utviklerene har et valg med å utnytte AGP8x eller ikke. Men båndbredden til AGP8x er nesten ingenting iforhold til båndbredden til VRAM, AGP4x holder ikke tilbake ytelsen fordi AGP bussen ikke blir brukt mye. Det er først når data oversvømmer til sysram at AGP bussen blir en flaskehals. Når det gjelder PCIe så er som nevnt høyere båndbredde inn til kortet ikke den eneste fordelen. In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time. This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas. So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly). All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E. _________________ Dany Lepage Technical Director/Lead Programmer Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory) Ubisoft Montreal Endret 16. februar 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
bjorn432 Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 så sinnsykt fort som utviklingen går, så tror jeg at agp kommer til å bli nedprioritert ganske kjapt.. flere og flere hovedkort produsenter vil sikkert heller satse på PCIx.. men å få tak i kort med AGP vil nok ikke være et problem.. personlig tror jeg at i utgangen av året vil det være flere modeller med PCIx/ PCIx + AGP, enn rene AGP kort... er nesten samme situasjonen med P-ATA og S-ATA.. veldig lite ytelsesforskjell med S-ATA, men tar mer og mer over for P-ATA.. regner med mitt hovedkort har kun P-ATA for å være bakoverkompatibel, når det kun er 2 stykker av den, mens jeg har 8 S-ATA porter... Du mener vel PCI-e, ikke sant? PCIx er en utvidelse av vanlig PCI som kjører på 66MHz/64bit mot den vanlige 33MHz/32bit PCI bussen. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 Det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, eller å la framtidige avviklinger av grensesnitt hindre deg i å gjøre gode kjøp nå. Om to år så er markedet så endret allikevel, så da kan du kjøpe en PC tilsvarende "Mac mini" for 3000,- kr, som yter dobbelt så bra som dagens PC´er... Lenke til kommentar
EMM386 Skrevet 15. februar 2005 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2005 Er først når textur-filene som brukes i spillene blir betydelig større (høyere oppløsning) at behovet for mer båndbredde dukker opp. Men bruken av større tekstur-filer begrenses bl. a. av faktorer ved skjermkortet. Tror minnemengden på skjermkortene må opp et hakk eller to før vi vil se noe utvikling her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå