Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg finner ingen i windows, og de finner ikke meg.


Anbefalte innlegg

\\PC1 is not accessable. You might not have premission to use this system network. Oversatt blir det noe som: \\PC1 er ikke tilgjenglig. Du har kanskje ikke rettigheter til å bruke denne system netverket. Fin liten feilmelding som poppet opp hos alle som skulle koble til meg, etter at jeg la inn sp2 på alle pc-ene her i huset. Tror problemet mitt ligger et eller annet sted i Windows XP, for når jeg kjører linux(FC3), kan alle koble til meg, og jeg til de andre, uten problemer. PC3 og PC4 kobler lett opp, og alle klarer PC2, som er linux(ubuntu) server. Hvis jeg skal koble meg opp til PC4, får jeg feilmeldingen over. Kobler jeg meg opp mot PC3, kommer jeg inn og alt fungerer. Men, skal PC3 opp mot meg, kommer feilmeldingen over tilbake.

(ekke til å bli klok av)

 

mittoppsett.jpg

Bildet(som jeg håper funker) viser hvordan pc-ene er koblet opp mot hverandre, hvor routern har DHCP server .

 

Etter hva jeg har sett på google, hevder de fleste at det hjelper å kjøre windows nettverks konf. (setup a smal office or home network), men etter utallige forsøk har jeg blitt dritt lei denne veiviseren. En annen mente at det skulle hjelpe å bytte brukernavn og arbeidsgruppe, men heller dette hadde ingen virkning. Selv vil jeg tro det ligger ett eller annet sted i brukergruppene, siden de som prøver å koble seg opp ikke har adgang til pcen, men her fant jeg ingen muligheter til å bytte ut noe som kunne hjelpe på problemet mitt.

 

Noen som har en løsning på dette problemet, som ikke innebærer format av C:, selv om det sikkert ville løst alle mine problemer.

 

Edit: Siden home.no ikke funker for tia, får jeg forklare hvordan blidet ser ut: PC 3 og PC4 er koblet inn i routern på port 2 og 3. Port fire er dau, og jeg har koblet Port en inn i en switch, som deler vidre til PC1 og PC2 via port 2 og 4

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ettersom du har Linux på maskina å NIC'et fungerer der så er i vertfall ikkje det som er årsaken, jaja Xp sin feil men la oss prøve å komme til rota til alt som er vondt :p ...

 

1. Har du prøvt å ein ny driver til NIC'et ein som er oppdater ?

2. Manuelt sette ein ny fast IP på maskina, prøvt det ?

3. Sjekka Ruteren for evt. IP-rager som er banna eller deaktivert ? Prøv evt. ny IP,

4. gå igjennom Alt av konfigurasjoner i Ruteren ( jaja tungvint men men )

5. flytta maskina til samma plass som bror din sin PC sitter å etv. sjekka at direktetilkobling til RUTEREN fungerer ?

6. Prøvd med ny kabel ?

7. Brukernamnet ditt har vel administrator rettigheter, sjekk evt. om Vist du lager ny bruker om denne brukeren kjem set på nett. I så fall slett brukern med problemet.

8. Vist du har onboard NIC prøv med eit PCI NIC å sjå om dette løyser problemet. ( jaja virker i Linux men du veit teite WinXP )

 

evt. meir info om Nettverkskortet du har hadde vært til hjelp !

 

Skulle "kanskje" avslutte med at vist ikkje problemet lar seg løysast så kast fa*nskapen ut vindu ... men det er vel ikkje eit alternativ.

Lenke til kommentar

Ekke så rik for tiden at jeg kan kaste den ut av viduet :). Kan gjøre det når jeg vinner 1 000 000 i lotto. Men skal prøve ut noe av det du har listet opp over. NIC er Onboard, og heter så mye som Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC. Har også NVIDIA nForce MCP networking Controller, som får samme feilmelding. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men har prøvd å sette de i forskjellige brigde connections med firewire kontrolleren. Men detter har heller ikke hjulpet noe.

 

2. Setter jeg fast IP, med alt oppsett rundt, detter nettet ned hvert 20 minutt ca, noe jeg ikke orker.

 

5. Har testet liknende saker som å flytte.

 

7. Brukernavnet har admin rettigheter ja, men trodde brukere utenifra brukte guest account.

 

8. Har PCI NIC i server, som jeg kan prøve ut om noen dager da den skal oppdateres litt :).

 

Nå har jeg litt å arbeide med i kveld, håper noe av dette kan løse det, for er litt lei av å ikke kunne hente forskjellige filer fra denne PCen, PC1.

 

Edit:

1. Oppdatering av nettverkskort fungerte ikke :(

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Fant løsningen på det nå. Stian_A: Alt sånn skal ikke ha noe å i LAN, har iallefall ikke noe å si her. Måtte ta av GUEST account i brukermeny på kontrollpanelet, også gjøre forandringene i Admin. Tools => Comp. management, på guest accounten. Bla passe på å sette passord, noe jeg trodde ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Måtte ta av GUEST account i brukermeny på kontrollpanelet, også gjøre forandringene i Admin. Tools => Comp. management, på guest accounten. Bla passe på å sette passord, noe jeg trodde ikke var nødvendig.

 

Tror jeg har samme problemet som zeltex hadde men jeg forstod ikke så mye av det han skriver her. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...