Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny åndverkslov idag


Anbefalte innlegg

LOVFORSLAGET skal ut på høring og jeg regner med at noen av høringsinnstansene har hørt om mp3. Det er ikke bare de som sitter inne i de fine flotte bygningene som er med på å forme en lov.

Lovforslaget HAR vært på høring før det ble ett lovforslag.

Den ble sendt på høring til 126 organisasjoner

 

Du kan høre hva de har uttalt seg om på

http://www.odin.dep.no/kkd/norsk/dok/hoeri...04-bn.html#ram4

 

De fleste virker dessverre ut til å være positive til dette...

 

 

Men nå er det Stortinget som skal avgjøre om dette skal bli noe av!

Kanskje på tide å sende noen e-mail til de folkene der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så utrolig meningsløst å bli sint for at de innfører denne loven da... alle andre land i verden har jo hatt den i mange år, uten at det ser ut til å hjelpe på piratkopieringen. Bare se hvor dere får tak i DVD-rips og MP3-er og spill o.l., de fleste kommer fra utlandet. Piratkopieringen kommer til å være like ille i Norge etter innføringen uansett. Men jeg skal innrømme det nå er kult å kunne si, med god samvittighet, at jeg har masse lovlige kopier av DVD-er, musikk og spill, men ingen av dem har jeg betalt for :D... Vær glad for at de beholdt lovene som de var så lenge det varte!

 

Edit: Og denne loven VIL bli vedtatt, det er EU som presser på for at Norge skal innføre den (i og med EØS-samarbeidet). Norge er det landet som oppfyller flest EU-regler, selv når man regner med landene i EU (faktisk!).

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Om man skulle bli tatt for å ha filmer, tvserier og musikk, kan man da kreve pengene tilbake for de man kjøpte? Se for deg at Ola laster ned en tvserie, denne er så bra at Ola kjøper serien på DVD, noe som betyr penger inn til studioet/produksjonselskapet. Men denne Ola pleier også å laste ned andre tvserier Ola ikke har kjøpt enda, enten fordi den ikke er bra nok eller fordi den ikke har kommet på DVD enda.

 

Så om Ola aldri hadde lastet ned denne serien, ville sannsynligheten vært stor for at han aldri hadde sett på denne serien og dermed aldri kjøpt den. Rundt omkring i hele verden er det minst 100,000 som gjør det slik, det må da være grunn nok til at de ikke vil at disse folkene skal slutte å kjøpe DVDene, selv om de laster de ned.

 

For meg høres det helt merkelig ut at de vil gjøre disse til kriminelle, de er jo en inntektskilde på lik linje med alle andre, forskjellen er kanskje at de stort sett bare kjøper det de ser på som kvalitetsprodukter.

Lenke til kommentar

Totalt forkastelig! :mad: Sitter faktisk å hører på Black Diamond - Breaking the Law som jeg har lastet ned :p Og dette kan gjøre meg til en lovbryter? Boikott loven, fordi slik vil vi ikke ha noe av. Sitter flere hundretusenvis av mennesker i Norge akkurat nå og laster ned warez som kan bli - hvis loven blir innført - straffet. Enten med en saftig bot (?), eller i verste grad fengsel (?). Men lover er til for å brytes, så jeg kommer ikke akkurat til å bry meg om denne eventuelle loven.

Lenke til kommentar

Får regjeringen Bondevik det som den vil, vil det bli forbudt å rippe kopibeskyttede CD-plater for å legge dem på MP3-spillere.

 

Noen som sponser meg med mp3 spillere til regjeringen bondevik? fyller vi dem opp med masse musikk og sender til dem...Har et par godsanger jeg kunne tenkt meg og gitt til valgjerd..She`s mine :p

 

Det er bare og bli me folkens :D

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at dersom politiet skal sjekke datamaskinen din må de ha en ransakingsordre for å få lov til det. Tro om ikke det gjelder for harddiskbaserte mp3-spillere også. Vanskelig å definere en datamaskin på en slik måte at mp3-spilleren ikke faller under samme kategori. Så hvis loven skulle bli innført og en politimann/kvinne spør deg om å få se på mp3-spilleren din er det bare å spørre om å få se ransakingsordren først. Tror neppe de har en, da det skal sterke mistanker til for å få en. Og det blir litt vanskelig å ha mot en tilfeldig mann i gata. Vi lever tross alt i en rettsstat. Foreløpig.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare gull fint... tenk her har vi morder og voldtektsmenn som står i kø for å sone fordi vi ikke har nok plasser til alle i fengsel, så vil den norske stat kriminalisere 80% av befolkningen som er under 40 år... dette blir gull fint... de resterende 20 vil ha et hardt liv med høye skatter for å finansiere de andre som soner... jeg gleder meg... og ja jeg kommer til å gi en lang faen i hele lovverket, og tviler på at jeg er den eneste...

 

go kjell mangle...

Lenke til kommentar
Dette er jo bare gull fint... tenk her har vi morder og voldtektsmenn som står i kø for å sone fordi vi ikke har nok plasser til alle i fengsel, så vil den norske stat kriminalisere 80% av befolkningen som er under 40 år... dette blir gull fint... de resterende 20 vil ha et hardt liv med høye skatter for å finansiere de andre som soner... jeg gleder meg... og ja jeg kommer til å gi en lang faen i hele lovverket, og tviler på at jeg er den eneste...

 

go kjell mangle...

Folk kommer neppe til å dømmes for dette i stor grad, men det fører jo bare til at folk mister respekt for lovene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Musikkbransjen m fl lokker oss inn på en kriminell løpebane her.

 

De selger musikk lovlig. Forbrukeren blir gjort til en kriminell når han/hun hører på musikken på en nyere teknologi en den gamle cd spilleren.

 

Bare venter på at bærbare harddiskbaserte musikkavspillere (lignende mp3 spillere) som kun kan spille av proprietære beskyttede formater strømmer ut på markedet. Gjerne med fingeravtrykksavlesning slik at kun den som har kjøpt musikken får spilt den av.

 

qez: På harddiskbaserte mp3-spillere kan du lagre dine egne personlige filer som email, digitale bilder og lignende. Derfor må den være beskyttet av en form for personvern.

Lenke til kommentar
Nå er det faktisk slik at dersom politiet skal sjekke datamaskinen din må de ha en ransakingsordre for å få lov til det. Tro om ikke det gjelder for harddiskbaserte mp3-spillere også. Vanskelig å definere en datamaskin på en slik måte at mp3-spilleren ikke faller under samme kategori. Så hvis loven skulle bli innført og en politimann/kvinne spør deg om å få se på mp3-spilleren din er det bare å spørre om å få se ransakingsordren først. Tror neppe de har en, da det skal sterke mistanker til for å få en. Og det blir litt vanskelig å ha mot en tilfeldig mann i gata. Vi lever tross alt i en rettsstat. Foreløpig.

Godt poeng, men det høres likevel veldig usannsynlig ut at en politimann kommer bort til deg å spør om å få se på mp3-spilleren din.

Lenke til kommentar

Jævlar på stortinget alså ... dei har vel sikkert ikkje heilt fatta ka dei har vedtatt no ... sikkert ein whanabees på stortinget som trur han/ho har datakunskap nok til å kunne utale seg ...

 

Skulle gjerne ha vært Onkel Politi som skal handholde denne lova for da skulle eg utelukka kun gått etter folket som har vedtatt denne lova å gitt boter som det SVIR etter for den minste mp3 eller noko mobilringelyd som hadde ein tone som kunne ha vært Copyrighted

 

hmm her er vist mangel på punktum her ... men har no ivertfall fått sagt meininga mi i 1 settning :p men massssseee skrivleifer

Endret av KickF
Lenke til kommentar

Kjøpte 2 mp3 spillere i går :blush:

Bursdagsgaver til 2 stk under 11år. Tror nesten jeg skal ta dem tilbake og si "dessverre, Norge vil gjøre disse spillerne ulovlige. Må nok levere dem tilbake til butikken."

Da blir barna glad ja! De har ikke råd til musikk uansett, så hvorfor skal de ikke få laste ned det lille de laster ned?!

 

Denne loven vil ikke ha mye innvirkning på flertallet av p2p brukere (tror _jeg_) :nei:

Lenke til kommentar

vel det gode er at det kommer et untak eller smutthull.. 1:1 kopier er lov.. dvs du kan kopiere en hel dvd plate over på en annen dvd plate.. men det er ikke lov å kopiere over til divx.. uansett.. idiotisk lov.. tipper valgjerd smurer seg nå.. ja feite dama uten vett i skallen.. lurer på hvor mye penger hun er blitt smurt med for å godta noe så idiotisk =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...