Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny åndverkslov idag


Anbefalte innlegg

fant ikke helt hvor jeg skulle putte denne tråden og mulig det er laga en lignende men da er det bare å fjerne den =)

 

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=173837&cat=112

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305475

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4502125.html

 

så det ser ut som om vi får like teite og idiotiske lover som usa.. joda er sikkert et par admin wannabees her inne som vil mene dette er bra osv.. men for den generelle menigmann vil dette være en trasig lov.. får håpe dem ikke begynner å saksøke døde mennesker evt skolebarn på 8-9år her også da slik dem gjør i usa. Eller krever 250 000dollar i erstatning for hver sang du har henta ned.. litt rart når en singel koster ca 30kr i butikken at RIaa da presterer å kreve 250 000 dollar for denne..

 

 

La oss nå prøve og holde oss til temaet og ikke spore helt av

slenger også på en link som ble pasta i den forrige tråden

http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?...9&enterthread=y

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid hyggelig å se at ungdommen vet hvordan lovverket fungerer...

Regjeringen kan ikke lage lover, de kan bare foreslå dem.

Stortinget bestemmer lover, og flere partier har allerede uttalt seg negativt om denne loven.

 

Heldigvis er de for den delen som gjør det ulovlig å laste ned ulovlig lisensiert programvare og media, men mot den delen som gjør det ulovlig å _bruke lovlig_ lisensiert media.

Lenke til kommentar

Tvlier sterkt på at denne loven går gjennom i stortinget. Er vel bare Høyre/KRF som vil ha denne. Høyre/KRF ligger jævli dårlig ann før høstens valg allerede og dette hjelper vel ikke. Ingen vil vel stemme på et parti som vil gjøre dem kriminell. Noe som også gjør at ingen andre partier vil stemme for denne loven i stortinget da også de sannsynelig vis vil tape velgere på dette.

 

Mao: Loven blir nedstemt, Høyre/KRF taper valget, Norge blir igjen et fint land og bo i og jeg blir glad!

 

Stem: AP,SV eller SP!!

Lenke til kommentar
Tvlier sterkt på at denne loven går gjennom i stortinget.

Nå tviler jeg STERKT på at folka der engang har peiling på hva MP3 er (eller hva som skjer i verden utenfor den fine flotte bygningen deres) :mad:

 

Dersom den nye loven trer i kraft..

Blir det da også ulovlig å ta en kopi av et leksikon (og evt. bruke det som skoleoppgave?)

Eller en bok?

Håper for Guds skyld at plateorganisasjonene kutter ut de tåpelige kopisperrene så vi kan spille av "CD"ene i bilen (er jo enkelte spillere som ikke klarer å spille av disse "CD"platene), Så man slipper å bli kriminell dersom man vil høre på en CD (som man har betalt for) i bilen..

 

 

Jeg tror denne loven faktisk kommer til å gå gjennom (egentlig ikke, men dumskapen til stortingsfolka må ikke undervurderes! - Vi har jo sett mange rare innspill fra de folka igjennom tidene), men håper for Guds skyld at politiet ikke vil bruke noen resurser på dette. Politiet i Sverige sa jo at de ikke ville det ;)

 

Så det blir spennende å se hvordan denne utviklingen går. Kanskje det blir aktuelt å gjemme filservere på loft/i vegger snart? ;)

Lenke til kommentar

Hvis en del av denne loven trer i kraft er den ikke så vanskelig å håndheve. Har du en MP3 på din mp3 spiller (og det har alle) kan du få bot.

 

Er ikke værre enn at politiet spør folk med propper i øra om å se på mp3 spillern, og gi bøter..

 

Kommer imidlertid aldri til å skje

Lenke til kommentar

Ingen andre enn meg som ser faren med denne loven?

 

Altså, norske myndigheter kommer sannsynligvis ikke til å håndheve loven, siden dette blir utrolig vanskelig, og de norske plateselskapene ikke presser nok. Det som derimot kan komme til å skje, er at denne loven gjør at de store amerikanske selskapene nå kan få oss dømt etter NORSK lov. Det kunne de ikke før, men det kan de dersom denne loven blir en realitet.

 

Dersom denne loven hadde vært gjeldende da dvd-jon var i retten, ville han sannsynligvis ha blitt dømt for å omgå kopisperrene. Norske myndigheter og økokrim brydde seg ikke særlig den gang, men ble presset av de store amerikanske selskapene.

 

La oss håpe at denne loven blir forkastet!

Lenke til kommentar
Men har isp'en lov til å dele ut info om ip-adressen til folk da? :hmm:

Dersom det foreligger en politianmeldelse, vil jeg tro.

 

Dersom du hacker deg inn på PCen min (og jeg har bevis, logger, til og med en liten signatur der det står "datating was here" ;) ...

Kan fortsatt ikke jeg få vite hvem du er.

Derimot, kan jeg politianmelde deg og dersom politiet gidder å gjøre noe med det, kan du bli straffet (uten at jeg nødvendigvis får din identitet)... Tror jeg? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...