Gå til innhold

Omtale av Star Wars: Knights of the Old Republic II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange ganger vil man bli litt "lei seg" når man spiller en 1-er når det har gått ei stund siden den har kommet. (feks: Om man spiller Gothic 1 etter at man har spilt Gothic 2, etc.), blant annet pga. at grafikken er mye bedre i oppfølgerene, dessuten er det som oftest lagt til mange nye features.

 

I KOTOR er det lite forandring grafisk sett, mellom 1ern og 2ern, men det er nye features i 2ern (force-powers ++) som gjør det bedre å spille 1ern før 2ern. Da blir alt mye morsommere! Bedre å ha mange feautres, for så å få enda flere i neste spill!

+ det som er nevnt tidligere, begge spillene har mye med hverandre å gjøre.

 

Gled deg til du kommer til slutten av KOTOR! Det er så fett når Darth Malak tar av seg "maska"!

Da får man likesom den kjente følelsen som man fikk når man for første gang så Darth Vader ta av seg hjelmen sin! :love:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Og som erstatning for f. eks "nivåhevning" så er jeg usikker. Levelups er ordet jeg bruker til vanlig

Å skrive levelup i en anmeldelse på en norsk nettside bryter i hvert fall med flyten i teksten. Jeg mener at nivåhevning er en flott, beskrivende og uproblematisk oversettelse. Kom gjerne med andre norske forslag. :-)

Jeg syntes det er flott at gamer.no bruker norske ord i sine artikler. :) Siden står frem som et godt eksempel for andre norske nettsider. Som spillside har naturligvis gamer.no mye med engelske tiler å gjøre, og de er det kult å se at dere allikevel klarer å bruke et solid og godt norsk språk. Og ikke tyr til engelske ord som ikke hører hjemme, slik som så mange andre (publikasjoner) her til lands gjør. Stå på! :thumbup:

 

Men nå må jeg slutte med KOTOR for kvelden... :S

Må prøve å få arbeidet litt i morgen, ikke bare spille KOTOR og WoW! :whistle:

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
Skjønner at du vil vite så mye som mulig før du går til innkjøp av et spill, støtter deg helt klart der. :)

 

Nå har det seg slik at Kotor og Kotor II innehar et utrolig eventyrelement som suger deg inn med hud og hår. Jeg har derfor den intensjonen å si så lite som mulig om hendelsesforløp, planeter, personer, og så videre.

 

- Hvorfor? Spør du kanskje. Jo, fordi jeg vil at du skal ha den samme utrolige opplevelsen jeg har hatt med begge spillene. De har noe spesielt over seg, og det er kun ut av god vilje at jeg er litt gjerrig på detaljer.

 

Håper du forstår hvor jeg vil, og nyt _ditt_ unike galakseeventyr.

Jo, det er jo forsaavidt sant. Men naa for tiden har jeg ikke tid eller resursser til aa spiller KoTOR2, saa jeg vil vite hva jeg har aa glede meg til naar sommeren kommer :)

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med spillet, og kan ikke si annet enn at det er genialt.

Akkurat like bra som de første (til og med litt bedre). :yes:

 

Når det gjelder historien, synes jeg den var noe mer interessant. Det første spillet skilte veldig klart mellom godt og ondt, men i dette kunne jeg faktisk begynne å lure. blant annet var en av de figurene du har nærmest kontakt med gjennom spillet blant de dypeste jeg har sett i et spill (ingen navn for ikke å gi spoilers), faktisk synes jeg figurene generelt virket mer ekte og interessante. Hele settingen var mer nøytral/ond i forhold til det forrige som fokuserte veldig på at godt var riktig og ond var mer for å more seg. Det kan jo kanskje være en av grunnene til at det å være god her føltes bedre enn å være ond, i motsetning til det første. Det å kunne påvirke andre til å bli mer lik deg var også kjempe tøft!

 

Eneste minuset var kanskje at Xbox versionen (som jeg spilte) manglet litt på den tekniske siden. Som nevnt i testen her var lav framerate og hakking litt irriterende, men det var mest i begynnelsen

 

Alt i alt meget bra, og det ber jo om å bli spillt om igjen (noe jeg planlegger å gjøre når jeg får mer tid)... for det er faktisk ikke mulig å få med seg alt første gang (takket være influence systemet og at du i noen tilfeller får med deg folk avhengig av om du er god eller ond, gutt eller jente... )

 

Et av årets beste spill tror jeg (selv om det er mange lovende titler i år)

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar
Akkurat ferdig med spillet, og kan ikke si annet enn at  det er genialt.

Akkurat like bra som de første (til og med litt bedre). :yes:

Ja dette spillet var rått!

Og langt bedre enn KotOR 1 som jeg ikke var så begeistret for som folk flest. 2'ern bygger (som nevnt i omtalen) til de grader på samme oppskrift som 1'ern. Egentlig noe jeg ville trekt spillet for, men her er alt bra gjennomført at samme oppskrift bare blir en fryd. Ypperlig historie, gode rollepersoner...

Hadde det ikke vært for en plagsom bug og et par dialog hull så hadde dette vært det første spillet jeg hadde gitt en 10'er til på lenge! ;) Altså helt enig med karkatersettingen til gamer.no for en gangs skyld. :D

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
Ja, jeg kotor 1 er et flott spill =)

 

Bare et tips, husk å lagre før det endelige valget slem \ god, da slipper du å spille gjennom hele spillet på nytt(langt) for å finne ut hvordan det ender den andre måten :)

Tja. Med mindre du VIL oppleve mer av hva spillet har å by på da.

 

Selv spilte jeg først en karakter som var så engleaktig og politisk "Jedi-korrekt" at det var på grensen til irriterende.

 

Ved neste gjennomspilling gikk jeg inn for å lage mest mulig kvalm og tillot meg å ha det så moro som mulig på andres bekostning. Selv om mye ble likt, ble det også et par til dels dramatiske forskjeller. Fikk dårlig samvittighet til tider, men jevn over var det rasende festlig.

 

Man kan lagre før alle dialoger og eksperimentere fritt, siden samtalen godt kan ende på flere enn to måter. Se f.eks. hva du kan gjøre med situasjonen hvor to familier er i konflikt.

 

Må nok skaffe toeren, ja.

Lenke til kommentar

Karakteren min var en engel... Helt til hun ba to ranere gi henne alle pengene og hoppe ned i avgrunnen med force persuasion.

 

Oops. Litt darkside points der visst. Enda jeg reddet den stakkars fyren som ble rana og allting. Jaja.

 

Nivå er en ypperlig oversettelse av level. Den er korrekt, direkte, og like lettvint å uttale. Den eneste grunnen til å ikke oversette slike utrykk er at om en beholder dem på engelsk i en forøvrig norsk tekst får de en mer spesifikk betydning enn de i utgangspunktet hadde på engelsk. Slik er det med en rekke fremmedord. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot en sånn "utvidelse" av det norske språket, men i alle fall i dette tilfellet synes jeg det ville være unødvendig å beholde det originale utrykket. Det er naturligvis en balansegang mellom å beholde utrykkenes opprinnelige betydning og en god flyt i norsk tekst, men jeg synes gamer.no stort sett løser dette på ypperlige måter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Driver å spiller Xbox versjonen nå... Det er så innmari tøft spill!

*The Light Side*

 

Men, når får jeg Lightsabre? Er lvl12, og har ikke fått enda...

Det kommer jo an på valgene dine (hvor du drar, etc.).

(SPOILER) Du kan få Bau Dur til å bygge en til deg. For at han skal gjøre det, må du finne tre Light Saber-deler, samt en farge-krystall.

Disse delene vil du finne rundt omkring på forskjellige steder i galaksen.

 

Men når du er ferdig med (SPOILER) det som kommer til å skje på Dantooine, vil du få en av Jedi ridderen som er der. (Vrook)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...