Gå til innhold

Problem med reinnstallasjon av WinXP


Anbefalte innlegg

Etter en tids bruk har windows nådd sitt "halflife". Etter litt ptoblemer med nettsider som kom opp helt tilfeldig måtte jeg "fikse" litt.

Nå fikset jeg nok litt for mye. Hadde noen små virus på maskinen, fikk slettet disse da filene ikke virket viktige.

Alt fungerte fint en liten stund etter, så måtte jeg restarte......

Da kom det en feilmelding som sa at system filen var skadd eller slettet. (hadde ikke slettet den)

Fikk maskinen igang igjenn med å bruke "siste fungerende systemkonfigurasjon".

Tok da og besøkte Windowsupdate, fant et par ting jeg ikke hadde og skulle laste ned. Da fikk jeg en feilmelding som sa at Windowset mitt var en piratkopi (mer eller mindre) Jeg har orginalt Windows XP Home edition så dette var litt merkelig.

Tok en ny restart, fikk samme system fil feilmeldinga. Fikk igjen gang på maskinen ved siste fungerende.... Fikk lastet ned og installert updatene, maskinen virket i et par minutt før "piratkopi" feilmeldinga kom opp igjen.

 

Da bestemte jeg meg for å installere windows på nytt....... :no:

Min hardware er som følger:

Asus A7V8X hovedkort

AMD XP2200+ cpu

noname ram 1024mb

Samsung Spinpoint 160GB 8mb cache HDD (S-ATA)

Powercolor 9800pro GFX

 

Har selvsagt innstalert windows på dette oppsettet før uten problem.

Men når jeg skal gjøre det nå får jeg ikke innstallert raid kontrolleren.

(hovedkortet krever raid med s-ata disk)

Når jeg setter inn disketten med de riktige filene på får jeg følgende feilmelding: "filen \WinXP\fasttx2k.sys forårsaket en uventet feil (18) på linje 2113 i d:\xpsprtm\base\boot\oemdisk.c."

(er det mulig å slette de gamle driverene til raid'en?)

Hvis jeg ikke prøver å innstalere raid, så finner ikke windows noen disker og innstalere på.

Prøvde å resette Bios, uten at det hjalp.

 

Noen som har noen gode tips som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke velge den første system-recovery-greia, det er bare en recovery-konsoll, som krever en viss kompetanse og peiling hos dem som skal bruke den. Du kan istedet forsøke å si at du skal installere windows på nytt, og velge samme partisjon som det ligger på, og SÅ velge repair installation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...