Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk senker hastigheten min?


Anbefalte innlegg

Har Chello-abb med 256/64. Syntes dette gikk greit unna med nettverkskabel. Men nå kjører jeg trådløst med 802.11b, og synes at surfingen går mye tregere.

 

Er det bare meg, eller er den trådløse overføringen en flaskehals??

 

Eller er det andre som også er logget på nettverket mitt og bruker av kapasiteten? (Hvordan kan jeg finne ut det??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids lage passord osv. men tror nok ikke dette er ditt problem nei. Får det første har du ikke akuratt noe rask linje i utgangspunktet men hvis du var fornøyd med hastigheten før kan jeg jo si deg noe annet.

 

Det er et kjent faktum at trådløst er MYE tregere enn med kabel. Du hadde mest sannsynlig 100 mbit før og no har du mest sannsynlig 54 mbit.

Lenke til kommentar

Sålenge du kjører 11mbit trådløst (reelt 2-3mbit) så er dette uansett raskere enn Internettlinja di på256kbit, så det skal ikke være noen flaskehals.

 

Feil konfigurasjon etc kan derimot ødelegge. Følger det med modem eller router i Chello abb ditt? Har du satt opp riktige dns servere etc?

Lenke til kommentar
og så jeg å ha lest at det er forskjell på kbit og kbps

Forskjellen ligger i liten eller stor B:)

 

8kb (kilobit) = 1kB (kiloByte).

Samme gjelder for mb og MB.

 

Det brukes vanligvis Byte når vi snakker om lagring på pc, og bit ved overføringshastigheter utenfor pc'en. Alle ADSL-hastigheter er f.eks oppgitt i bit, mens filstørrelser oppgis i Byte.

Lenke til kommentar
Eller er det andre som også er logget på nettverket mitt og bruker av kapasiteten? (Hvordan kan jeg finne ut det??)

Det kan du sjekke ved å logge inn på den trådløse routeren din og sjekke under "Client List" eller tilsvarende (kan variere hva det heter fra merke til merke).

 

For å forhindre andre å bruke ditt trådløse nett kan du sette på kryptering og/eller MAC-adresse filtrering, slik at kun de MAC adressene du forhåndsdefinerer kan koble seg mot routeren.

 

Les mer om grunnleggende trådløs oppkobling her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297892

Endret av sruben
Lenke til kommentar

Jeg bare trodde at kanskje 802.11b standarden var for treg til å kjøre den fulle hastigheten 256 kbps, siden den har reel 2-3mbit.

 

jamfør: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=372175 innlegget til jankee.

 

Regnet ut at 2 mbit ville tilsvare ca. 250, og1Mbit ville tilsvare 125 kbps. Hvis det ble forstyrrelser, kunne den kanskje falle til 1Mbit, og da ville den reelle overføringen mellom routeren og pc'en ligge på 125 kbps.

 

Er det meg som tuller med tall og hastigheter? Jeg har ikke vært borti trådløse nettverk før..

 

Er det ofte at man kan få overføringshastigheter ned til 1Mbit, eller er det bare unntaksvis at dette forekommer??

Lenke til kommentar
Jeg bare trodde at kanskje 802.11b standarden var for treg til å kjøre den fulle hastigheten 256 kbps, siden den har reel 2-3mbit.

 

jamfør: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=372175 innlegget til jankee.

 

Regnet ut at 2 mbit ville tilsvare ca. 250, og1Mbit ville tilsvare 125 kbps. Hvis det ble forstyrrelser, kunne den kanskje falle til 1Mbit, og da ville den reelle overføringen mellom routeren og pc'en ligge på 125 kbps.

 

Er det meg som tuller med tall og hastigheter? Jeg har ikke vært borti trådløse nettverk før..

 

Er det ofte at man kan få overføringshastigheter ned til 1Mbit, eller er det bare unntaksvis at dette forekommer??

du finner din reele hastighet ved å dele på 8, så et 802.11b kort som gir en reele hastihet på 2-4mbit holder lenge for den linja du sitter på

Lenke til kommentar
Jeg bare trodde at kanskje 802.11b standarden var for treg til å kjøre den fulle hastigheten 256 kbps, siden den har reel 2-3mbit.

 

jamfør: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=372175 innlegget til jankee.

 

Regnet ut at 2 mbit ville tilsvare ca. 250, og1Mbit ville tilsvare 125 kbps. Hvis det ble forstyrrelser, kunne den kanskje falle til 1Mbit, og da ville den reelle overføringen mellom routeren og pc'en ligge på 125 kbps.

 

Er det meg som tuller med tall og hastigheter? Jeg har ikke vært borti trådløse nettverk før..

 

Er det ofte at man kan få overføringshastigheter ned til 1Mbit, eller er det bare unntaksvis at dette forekommer??

Utregningene dine blir feil, du skal IKKE dele 2-3mbit på 8, for Internettlinja di er også oppgitt i bit (kilobit).

 

2-3 mbit = 2-3000 kilobit, altså langt mer enn Internettlinja som er 256kbit.

 

Så selv med litt signaltap osv, har du MYE å gå på før det trådløse nettet ditt blir en flaskehals. Ta en linjetest på Itavisen og Dinside, så kan du se hvilken hastighet du har Internett linja di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...