Gå til innhold

Xerox 19" LCD XA7-19I erfaringer ?


arr1000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp anskaffet meg Xerox 19’’ skjermen med 8 ms, og jeg må si at jeg er svært fornøyd. Tenkte at jeg vil dele en erfaring som kanskje ikke alle er klar over. Selve default innstillingen på skjermen er absolutt ikke å anbefale. Bruk heller følgende innstilling:

Brillians: 19, kontrast: 88, og under farger så sett rød, grønn og blå på 70. Dette gjør at skjermen viser mest mulig naturtro farger, samt at svart blir så svart som det kan bli på en LCD skjerm.

Med denne innstillingen er det bare å fyre opp BF2, så skjønner du hvorfor det skal mye til for å overgå denne skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp anskaffet meg Xerox 19’’ skjermen med 8 ms, og jeg må si at jeg er svært fornøyd. Tenkte at jeg vil dele en erfaring som kanskje ikke alle er klar over. Selve default innstillingen på skjermen er absolutt ikke å anbefale. Bruk heller følgende innstilling:

Brillians: 19, kontrast: 88, og under farger så sett rød, grønn og blå på 70. Dette gjør at skjermen viser mest mulig naturtro farger, samt at svart blir så svart som det kan bli på en LCD skjerm.

Med denne innstillingen er det bare å fyre opp BF2, så skjønner du hvorfor det skal mye til for å overgå denne skjermen.

 

Denne ble altfor skarp på min skjerm.

Lyseblå er halveis borte.

Svir nesten i øya av å se på! :p

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp anskaffet meg Xerox 19’’ skjermen med 8 ms, og jeg må si at jeg er svært fornøyd. Tenkte at jeg vil dele en erfaring som kanskje ikke alle er klar over. Selve default innstillingen på skjermen er absolutt ikke å anbefale. Bruk heller følgende innstilling:

Brillians: 19,  kontrast: 88, og  under farger så sett rød, grønn og blå på 70. Dette gjør at skjermen viser mest mulig naturtro farger, samt at svart blir så svart som det kan bli på en LCD skjerm.

Med denne innstillingen er det bare å fyre opp BF2, så skjønner du hvorfor det skal mye til for å overgå denne skjermen.

skal dette være en vits?

Hos meg ble alt helt utbrent og jævelig med de innstillingene..

Fargene ble også rare, det så rett og slett helt ubrukelig ut.

(Mulig det det kan være bra i BF2 men jeg spiller ikke så.. )

Regner med at du mener brightness når du skriver brillians,

da jeg ikke finner den i min meny(men jaja, jeg fant heller aldri ut av hvordan

man stilte Hz heller).

Hvis noen kunne gi noen råd for gode standard instillinger hadde det fint.

kanskje noen som har kalibrert skjermen sin...

Lenke til kommentar

Hmmm meget interessant. Kan ikke flere dele sine innstillinger, f.eks de som mente at min ble for skarp. Jeg vil fremdeles mene at lik innstilling på alle fargene skulle gi det mest naturtro resultatet. Men jeg kan selvsagt ta feil. Uansett brukte jeg alltid kjølig fargespekter på min gamle CRT. Tror det var 9600k innstilling eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg prøvd litt med forskjellige innstillinger og jeg kan si meg enig i at min innstilling ( Bri. 19, Kont 88, B G R 70) ikke egner seg til tekst/programmering/surfing etc. Da er det best med varme farger og mindre kontrast. Fabrikkinnstillingen er kanskje bra her.

Men når det gjelder f.eks fps spill. Så blir det straks en annen sak. Bruker jeg fabr. innstillingene får jeg en følelse av å ha på solbriller eller at kameraet har fått et fargefliter (noe som brukes mye i enkelte Hollywood filmer). Men med mine innstillinger så er som om jeg har tatt solbrillene av, og ser verden slik den egentlig er (eller slik spill-designerne hadde tenkt seg at den skulle være).

 

NB! På min skjerm så hopper brightness og kontrast tilbake til default hver gang jeg velger varm eller kald fargeprofil. Viktig å være klar over hvis man skal teste egne innstillinger mot fabrikkinnstillingene.

Lenke til kommentar

Etter omfattende testing sammen med en kamerat som driver med grafisk design er vi nå kommet frem til følgende optimale innstilling:

 

Brightness: 19,

Contrast: 50

Red, Blue, Green: 66

 

Dette skal gi best mulig farge og lystyrke på skjermen under normale lysforhold, og ca 0.5 til 1 m avstand til skjermen.

NB! Fargene blir ikke helt perfekt, dvs helt naturtro etter vår subjektive oppfattelse (det klarte vi ikke å få til), men gode nok til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
kjøpte min skjerm på Digitalimpuls i Oslo 10.03.2005

Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre nå for at jeg kan bytte den inn eller få den fiksa? skal jeg kontakte Digitalimpuls siden det var der jeg kjøpte den eller må jeg snakke med Xerox?

 

har aldri brukt garantien på noe i mitt hele liv..(hvis det da finnes garanti på denne skjermen da)

 

 

 

Dette høres ut som en veldig grei garantisak.

 

Ta kontakt med Digital Impuls og spør dem hvordan de vil ha dette gjort.

 

Sikker på at det fikser seg ganske enkelt for deg!

Da er den nye skjermen i hus =)

 

Må bare få si at Digitalimpuls var raske som vinden når det gjelder service =)

Leverte skjermen på Fredag 9.sep og fikk ny skjerm idag.

 

Den nye modellen er med 8ms og har litt mere brightnes og gå på, noe som jeg synes er fint.

 

Nå vil jeg ha enda en til, slik at jeg kan kjøre 2x 19" =)

Håper denne holder da =)

Endret av darapa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bestilte en Xerox 19" XA7-19i fra netshop.no fredag 16.09 og kunne hente den på posten tirsdag 20.09. Raskt levert.

 

Skjermen ser sinnsyk flott ut der den står i stuen. Når den er slått av har den en kul effekt, når man ser alle lysene i stuen i speilbilde på skjermen har de en slags magenta-farge. Det ser kulere ut enn det høres. Ellers er led-lyset blått, og det gir den et snev av eksklusivitet.

 

Jeg har den høyfrekvente pipelyden når jeg slår den på, som enkelte har nevnt tidligere. Men lyden forsvinner etter ca 5 sekunder, så det gjør ikke noe.

 

Skjermen gir knivskarpe og klare bilder sammenliknet med min 3 år gamle Dell 20" CRT. Mine digitale fotografier ser bedre ut enn noesinne på skjermen. Bildet er rett og slett bra.

 

Glassplaten gir overhodet ingen speilbilde-effekt når skjermen er på, rommet er lyst, med en hvit vegg bak ryggen min, men jeg har ikke vinduer eller lamper som reflekterer direkte i den. Ingen problem her altså.

 

Jeg har ikke eksperimentert så mye med innstillinger ennå, men fargene ser sålangt ut til å være bra. Jeg tror jeg har stilt den litt for skarpt, men dette skal jeg prøve å justere etterhvert.

 

Som sagt, fotografier ser meget bra ut. Den er fin og skarp på nettet. Jeg har prøvd en DVD nettopp, Pirates of the Carribean, og skjermen funker helt utmerket på film. Jeg har ikke så mye peiling på sort-nivå og slikt, men for meg så det meget bra ut. Virkelige feinschmeckere vil kanskje være mer kritiske, men for undertegnede ser det bra ut.

 

Jeg har ikke funnet noen døde pixler ennå, og jeg har gransket den rimelig nøye.

 

Jeg har også testet den på Bubbletrouble, og ser muligens noe etterslep hvis jeg myser kraftig, men det er ikke mye. I Americas Army fikk jeg masse aha-opplevelser. Jeg ser detaljer som jeg aldri så på min 20" CRT. Nå kan jeg faktisk skyte på rimelig lang avstand med iron-sight, og både se og treffe det jeg skyter på. Jeg har nesten fått en 3D-effekt pga Xeroxen. Jeg så ikke antydning til etterslep den ene timen jeg prøvde AA, selv om jeg desperat prøvde å fremprovosere dette. Ikke den minste antydning. (Jeg er sikker på at jeg har fått den nyeste 8ms-versjonen, det var både et klistermerke med 8ms på esken skjermen kom i, og et 8ms-merke på plastikk-beskyttelsen på selve skjermen. Jeg har ikke sjekket serienummer etc ennå, men det ser ikke ut som om det er nødvendig heller.)

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd noen andre spill, BF2 må vente til jeg får den nye PC-en jeg har bestilt på komplett.no i hus om en ukes tid (AMD 64 4000+, XFX 7800GTX, 2048 RAM, Hiper 580W, Coolermaster Wave Master, MX 518, etc etc, gleder meg...). Jeg kommer også til å prøve IL-2 Sturmovik FS for å lete etter etterslep.

 

Jeg savner ikke høydeinnstilling, tiltingen funker bra for meg. Men det hadde vært ok med mulighet for å bevege skjermen fra side til side.

 

Samlet sett: Dette var bra saker ja! Anbefales på det varmeste!

 

Det eneste negative er at jeg holdt på å brekke ryggen da jeg skulle ta CRTosaurusen ned fra bordet (svineriet må jo minst veie 50 kg!) og at jeg nå må finne et sted å plassere svineriet...

Endret av zakk
Lenke til kommentar

hei alle !

 

HAr kjøpt denne skjermen for 14 dager siden og er ikke fornøyd !

farger og kontraster er ikke bra , syns vinkelen er skuffende, fikk ikke med cd med drivere ... merker tydelig etterslep i spill..

Klarer ikke helt å skjønne at så mange skryter av denne skjermen ?! ?

leste leste akkurat testen av denne skjermen her på hw , den fikk ikke bra annmeldelse akkurat :dontgetit:

 

Faen je kjøpte jo denne skjermen pga av deres skryt ! noen av dere må jo ha peil ? kikka igjenom denne tråden og ser at det noen webdesignere som har denne og er veldig fornøyd .. WHAT ? de burde jo ha peil på fargre og slikt da !

sorry je måtte bare si det , je skjønner bare ikke at så mange skryter så sykt av denne skjermen .... :no:

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har kjøpt denne skjermen er:

1. pga den uvanlige flotte designen, og at det er glass og metall, lite plast.

2. noen liker looken glassplaten også gir og bryr seg lite om refleksjon av morratryne.

3. at den ellers er ok nok.

4. Over halvparten er jenter med pc i stua.

5. glassplaten gjør den enkel å rengjøre, de kan sveipe over den sammen med alt annet.

6. jenter liker speilfunksjonen fordi de kan beundre seg selv og fikse på håret også mens de er på datan. Perfekt for kvinnlige webcam brukere.

 

Så uttrykket "bra" er relativt.

(selvf. en spøkefull tone i listen)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe stemmer, men det som de sikkert finner ut av ganske raskt er at alt mulig av støv og drit samler seg på skjermen ! og den er veldig vanskelig å rengjøre av en eller annen grunn ? !

sikkert er det at je aldri skal kjøpe no utifra erfaringer fra andre på dette forumet.. je trodde det bare var nerder her som hadde peil ?

jaja..

Lenke til kommentar
sikkert er det at je aldri skal kjøpe no utifra erfaringer fra andre på dette forumet.. je trodde det bare var nerder her som hadde peil ?

Vi er vel alle som deg da :) Men det er lov å vurder selv også, man kan ikke legge skylden på andre for at du ikke får det du vil ha, kun du kjenner dine behov og veldig mange av faktaene rundt produktet er tilgjengelig i tester osv.

 

En annen ting. Hvis det var så store mangler utfra dine forventninger, hvorfor benyttet du deg ikke av angreretten?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg benyttet angreretten ihvertfall. Sortnivået var for meg helt tragisk på den skjermen. Mulig jeg fikk en mandagsmodell siden alle andre er så fornøyd.

 

La i noen kroner til og gikk for en Dell 2001FP istedet og er utrolig fornøyd med den. Sortnivået her er jo som natt og dag i forhold, pluss at den ekstra oppløsningen på 1600x1200 gjør hverdagen en god del enklere. Merker ikke noe til etterslep i spill heller selv om det sikker er noe, og film er en fryd.

 

Xerox? Nei takk.

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...