Gå til innhold

FBI leser Gmailen din


Ximo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptering er eneste omvei, men der har jo USA jobbet

på spreng for å forsøke å hindre at verden skal få tilgang

til kraftige nok algoritmer.

 

Leve Bush!  :thumbdown:

Care to explain?

Åh det er bare det at den amerikanske regjeringen for en stund siden la eksportforbud på all krypteringsalgoritmer på 128bit og over, fordi de mente at fremmede makter ikke skulle få tilgang til en algoritme de ikke kunne knekke fort nok.

 

Derfor den store media saken ang. PGP (Pretty Good Privacy) softwaret endel år tilbake. Jeg tror dette forbudet har enten opphørt (sannsynligvis pga NSA har utviklet en måte å knekke algoritmen fort) eller så har EU eller andre deler av verden laget tilsvarende algoritmer som gjør det likegyldig. (Det faktum at en fremmed, USA fiendlig makt alikevell ville kunne skaffe software ved å¨pirat kopiere hadde vel litt med saken å gjøre.. Tror ikke Saddam brydde seg om Amerikansk copyright lovgivning på den tida for å si det slik).

 

Nå er jeg ikke sikker på hvilket nivå komersielle krypteringsalgoritmer ligger på 128 eller 256bit, men du kan banne på at hvis komers. bruker f.eks. 256, så ligger NSA og jobber på 1024bit nivå.. :)

Lenke til kommentar

Åh det er bare det at den amerikanske regjeringen for en stund siden la eksportforbud på all krypteringsalgoritmer på  128bit og over, fordi de mente at fremmede makter ikke skulle få tilgang til en algoritme de ikke kunne knekke fort nok.

 

 

Det var heller omvendt, eksportforbud på krypteringsalgoritmer med nøkler større enn 56(?) bit ble _AVSKAFFET_ for noen år siden, med unntak av eksport til Iran, Irak, Libya, Cuba osv.

 

 

Derfor den store media saken ang. PGP (Pretty Good Privacy) softwaret endel år tilbake. Jeg tror dette forbudet har enten opphørt (sannsynligvis pga NSA har utviklet en måte å knekke algoritmen fort) eller så har EU eller andre deler av verden laget tilsvarende algoritmer som gjør det likegyldig.

 

 

PGP er ingen algoritme.

 

 

Nå er jeg ikke sikker på hvilket nivå komersielle krypteringsalgoritmer ligger på 128 eller 256bit, men du kan banne på at hvis komers. bruker f.eks. 256, så ligger NSA og jobber på 1024bit nivå.. :)

 

Er det noe annet enn en (udokumentert) konspirasjonsteori?

Lenke til kommentar

Menwith Hill fanger minimum opp alt av transatlantisk tele- og datatrafikk, i tillegg til all innenlandsk (UK) tele- og datatrafikk, så vidt jeg har fått med meg.. alle BT's fiberkabler og mikrobølgesendere går gjennom Menwith Hill....

 

Det er ikke utopisk å anta at de også får med seg en stor del av den europeiske tele - og datatrafikken - om ikke alt.

 

Så, svært godt overvåket blir vi allerede, også her i Norge....

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Idé:

 

Vi begynner å skrive ekstremt USA-fiendtlige mails til hverandre! Gjerne litt på engelsk også så de tar hintet: Jeg er frivillig mottaker :) Send en mail via forumet, så skal jeg svare :D

Haha, en genial plan :!: ! Lurer på hva som skjer om man skriver at man skal kapre det og det flyet, og tar med spesifikke flytider og slikt også :hmm: .

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke sikker på hvilket nivå komersielle krypteringsalgoritmer ligger på 128 eller 256bit, men du kan banne på at hvis komers. bruker f.eks. 256, så ligger NSA og jobber på 1024bit nivå.. :)

Bruker ikke Hushmail 2048bits kryptering? :hmm:

Aner ikke, men jeg har en mistanke om at du ikke vet forskjellen på symetrisk og asymetrisk kryptografi.

Lenke til kommentar
Flyttet til mer passende kategori...

 

Forøvig:

 

Advarsel! PST, Politiet, CIA, NSA, FBI og andre organisasjoner har tilgang til å lese dine innlegg på dette forumet. Pass derfor på hva du sier :p

For å ikke nevne KGB, CIA , NSA , og andre som har interesse i det vi skriver her på forumet :roll:

KGB har byttet navn til FSB

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...