Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel som vanlig fra Øivind !

 

Bare et spørsmål om prosjektører: Hvordan er det med levetid på pærer. Jeg tenker da på kostnaden på sikt ved å bruke en slik som TV.

 

Jeg tenker på det siden TV'n er i ferd med å ta kvelden og jeg har lyst på en mer kompakt løsning (LCD/Plasma/Prosjektør) som kan fungere med stue-PC'n min og TV-kort.

 

Hva koster f.eks en pære til de billigste XGA DLP-prosjektørene og hva er levetiden på en slik?

 

Har forresten delt stue-kjøkken-løsning og regner med det kan korte ned levetiden noe selv om det er lite matos i stua?

Lenke til kommentar
htpc ca 10 k

skjermen er på tilbud på netshop denne uka 2,5k

= 12,5 k

 

Man trenger ikke være millionær...

 

 

Projektor for de som ønsker det ca 24 k. Dette er utvilsomt den dyreste delen, men allikevel er dette en rimelig projektor som ypper seg med high end projektorer som koster det tre doble ;)

Nettopp.. Men man får jo aldri den riktige kino-følelsen av en 17" LCD ... Så da MÅ man gå for prosjektoren. Blir fort noen kroner da.

 

Hmm... Får vente og se om jeg blir millionær en gang. :blush:

Lenke til kommentar
Nettopp.. Men man får jo aldri den riktige kino-følelsen av en 17" LCD ... Så da MÅ man gå for prosjektoren. Blir fort noen kroner da.

 

Hmm... Får vente og se om jeg blir millionær en gang. :blush:

Det finnes billigere prosjektorer som gir tilnærmet like god underholdning til under halve prisen denne f.eks. Har den selv og er storfornøyd.

Lenke til kommentar

ScreenLine føres av Neby Hifi her i Norge...

 

Simen1:

 

Når det gjelder levetid til pærer varierer denne noe etter bruken. Databruk sliter utvilsom mest på pæra pga lysterk desktopp etc. Mener det er oppgitt på de ulike projektørene hva levetiden er. Ca 4000 timer mener jeg det er på min. Dog påpeker jeg at jeg ikke syns det er noe særlig å se nyhetene på projektoren. Tv bruk er etter min smak ikke projektoren min egnet for. Da blir man vant til å ha det stort og litt av sjarmen med en god film forsvinner. (men dette er min mening).

 

Prisene på pærene varierer stort. Mener min ligger på 3k for en pære. Men igjen mener jeg prisene på slike er stort sett oppgitt.

 

 

Din stue-kjøkken løsning vil nok ikke forkorte levetiden merkbart, det er bare verdt å merke seg at du ikke har på projektoren når du oversteker grandisen ;) Det er i første omgang resturanter/barer (den gangen vi kunne ta en røyk ute) som bør passe på. Dog er jeg uhyre forsiktig med min projektor og jeg har samme løsning hjemme som deg

Lenke til kommentar

Bra at dere gikk for projektor i 720p oppløsning. En HTPC med projektor i dag bør virkelig ha det. Kommer veldig mye filmer i 1280x720 (og muligens 1920x1080) i andre halvdel av året! Det meste er i WMV format. Har selv noen filmer i 720p og 1080 og det blir helt råe bilder! Meget skarpt og detaljert.

 

Også viktig når dere kobler til projektor er å være obs på at ATI i VMR9 modus ikke vil gi ut ordentlig svart nivå! Litt forskjellig hva forskjellige avspillingsprogram bruker av overlay eller VMR som default. Veit ikke hvordan det er med nVidia, men tror det er samme problemet der. Har noe med at luma range er 16-235 fra filmen så sortnivå på projektor vil ikke bli korrekt, siden det starter på 0. Mulig å fikse med brightness justering eller endre til YUY2 eller RGB32 fargemodus. Ser det ofte i det filmen starter at det er sortere utenfor filmruten på skjermen.. Og sortnivå er veldig viktig på en projektor... Knotet en del med dette når jeg koblet opp første gang, kunne ikke skjønne at sort skulle bli så grått!

 

Bruker selv Meedio som media frontend (MCE funker ikke i dualview!! pluss at den er noe mer begrenset på konfigurasjonsmuligheter), Panasonic PT-AE700 projektor (1280x720 lcd), ATI remote wonder rf fjernkontroll, og Zoomplayer som videoavspiller oppå Meedio. Meedio videoavspiller har f.eks ikke støtte for avi og wmv filer med flere lydspor eller DRM beskyttede WMV filer, pluss at zoomplayer har en del andre nyttige muligheter. Men tester dere Meedio bør dere kikke på HDeeTV themet. Veldig bra.. og tilpasset 1280x720

Endret av Tomle
Lenke til kommentar
Hva slags lydkort du da ønsker vil være litt avhengig av hva slags funksjoner du er ute etter, men skikkelig surroundstøtte er definitivt å foretrekke.

Que? Hva skal denne setningen bety?

 

(og 40 000 bare for 100" :mrgreen: )

At hvilket lydkort du bør kjøpe avhenger av hva slags funskjoner du trenger, men surroundkort er å foretrekke for de aller fleste

 

AtW

Lenke til kommentar

Artig at det ble HS50, har nemlig kikket på denne selv en stund og pratet med en lokal butikk som kunne ta denne inn. Alt planlagt :) Kom til samme konklusjon, oppløsning er ganske viktig. Fikk et problem med regnbue effekt på DLP (tok et par minutter, hovedsaklig fordi selger pratet under visning og jeg kom med spørsmål).

 

Er snakket en del om sorte rammer + andre funksjoner på avsforum.com som blir håndtert av Sony nå, mange som håper dette også kan ordnes på HS50 og ikke bare 51.

 

Angående lampen, ser diverse nettbutikker at lampetiden er 2000t (3000). Prisen....den overrasket meg litt akkurat nå, pæren går vel under navnet "LMP-H130" på HS51? Et tilfeldig søk på nettet og jeg fant et treff på 350$. Det er ikke galt! Ligger sikkert på 3500kr her i Norge :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...