Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At hvilket lydkort du bør kjøpe avhenger av hva slags funskjoner du trenger, men surroundkort er å foretrekke for de aller fleste

Hehe, jeg kan lese, men jeg vil bare vite hva han legger i "eventuelle lydkort funksjoner" og hva " skikkelig surroundstøtte" er.

Skikkelig surround er minst 5.1, helst 7.1, ekstrafunksjoner kan være firewire, ymse effektsaker til spill (EAX osv), bra støtte for MIDI osv osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Mycket bra igjen Øyvind!

 

Test ut mediaportal! Ser meget bra ut og har de funksjonene jeg leter etter hvertfall!

Dersom frontend skal testes, så må man hvertfall ta med både MCE, Mediaportal, Meedio(myHTPC), theatertek og sikkert flere jeg ikke kommer på i farta.

 

Hva skal man egentlig med surround-lydkort? De aller fleste har jo en eller annen surroundreceiver, og med mindre man har et heftig lydkort med 7.1 analoge utganger (med høyt utgangssignal!) direkte koblet til effektforsterker så er jo SPDIF via coax å foretrekke, slik at surroundreceiveren tar seg av DA konverteringen. Dette gjelder hvertfall film. Vet ikke hvordan det blir med spill, om noe av egenskapene til spillene forsvinner ved bruk av SPDIF?

 

DA konvertering inni pcen kan i mange tilfeller gi mer støy enn DA konvertering utenfor kabinettet, og dersom man allerede har surroundreveicer så klarer man seg med et billig skjermkort med SPDIF via coax/optisk.

 

DrE

Lenke til kommentar
Det perfekte nivå er dermed 0 AL, som er tilfelle på de kostbare og store 3-rørs CRT-projektorene.

 

En prosjektor kan aldri gjengi sort på et hvitt lerrett, samme hvor stor og dyr den er.

 

Er lerrettet sort kan en lyspære som ikke lyser på lerrettet gjengi sort :)

Hvis rommet er mørkt og lysdempet (slik at ikke strølys fra vegger osv treffer det "svarte" på lerretet) så oppleves det hvite lerretet som sort.

 

Og CRT prosjektorer sender ikke lys når bildet skal være sort, slik som LCD og DLP i større grad gjør.

 

(så det blir omtrent som et sort lerret med en lyspære som ikke lyser)

 

?

Lenke til kommentar
Fikk et problem med regnbue effekt på DLP (tok et par minutter, hovedsaklig fordi selger pratet under visning og jeg kom med spørsmål).

 

Er snakket en del om sorte rammer + andre funksjoner på avsforum.com som blir håndtert av Sony nå, mange som håper dette også kan ordnes på HS50 og ikke bare 51.

 

350$. Det er ikke galt! Ligger sikkert på 3500kr her i Norge :)

Regnbueeffekten er noe alle som vurderer projektorkjøp bør sjekke om de "reagerer" på. Det varierer litt mellom projektorer også, men generelt så er det vel slik at dersom du har opplevd regnbueeffekten på en nyere DLP projektor så vil du høyst sansynlig se det på de fleste andre DLP`er også.

 

Irriterende nesten med den HS-51 saken...

Trodde det var bare nettverk delen som var forskjell jeg... er det virkelig enda mer på denne som HS-50 mangler?

 

mht pærepriser så lukter det prissamarbeid lang vei... Alt omtrent ligger jo mellom 3 og 4.000,-. Bortsett fra barcopærer som jo ligger enda høyere.

 

$350 høres bedre ut, men stress at man skal måtte importere pærer den veien, siden de allikevel sikkert ikke blir laget på den kanten.

 

DrE

Lenke til kommentar

Noen som har handlet fra www.pricejapan.com?

 

De har temmelig gode priser på hi-fi og electronikk fra Japan.

 

en Panasonic AE700 koster f.eks. 15.000 i norge, mens den der koster 8.700+1000 i frakt, +25 til staten= 12000,-

 

Ei ny pære koster ca 1500 inkl frakt, men moms kommer i tillegg. Lampa koster i Norge 3600,-

 

Pricejapan er et selskap som samler inn den beste prisen i japan, og tar et lite gebyr for å utføre jobbe. De er mao et mellommledd som distribuerer. Har aldri handlet med dem, men det ser jo fristende ut.

Lenke til kommentar

En prosjektor kan aldri gjengi sort på et hvitt lerrett, samme hvor stor og dyr den er.

Vanlig missforståelse - også på AV-forum. Men lerret lager ikke lys selv - det reflekterer bare lyset. Kommer det ikke noe lys på lerretet - så reflekteres det ikke noe heller. Ta med et hvitt papirark inn i et helt lukket rom, og du ser - ingenting.

 

Opplevelse av "sortnivå" har med kontraster å gjøre. Øyet (og hjernen) oppfatter ikke lyset absolutt - det har ingen forstilling om hvor mange lux som mottas. Øyet (og hjernen) oppfatter kontraster og endringer. Jo større kontrast dess bedre opplevelse får du av "sortnivå". Og her gjelder allt lys - både det på skjermen og det i rommet. Hvor stor kontrast som er "bra nok" avgjør du selv. Selv har jeg en Panasonic AE-700 med kontrast på 2000:1 som jeg selv synes er mer enn bra nok. Andre vil sikkert mene at 6000:1 må til for at det skal bli bra nok. Prøv :)

 

Regnbue-effekten er nevnt. Ca. 5% av oss skal visstnok være plaget av det (påstår leverandørene av DLP-prosjektorer - jeg har ingen uavhengieg opplysninger - men de tar neppe for hardt i). Om det skyldes at vi som opplever regnbuer har spesielt kjappe hjerner eller er hjerneskadet, vet jeg ikke. Effekten kommer av at DLP-projektorene ikke sender ut alle farger samtidig, men en og en av gangen. Selve DLP-brikke reflekterer bare hvitt lys. Lyset filtreres av et roterende fargehjul, slik at en får fargene som kommer etterhverandre. I de fleste situasjoner skjer dette så kjapt at du ikke merker noe. Men ved raske bevegelser i filmen, raske bevegelser av hodet eller blunking, oppdateres ikke fargene raskt nok. Og du ser regnbuer i små glimt. Raskere fargehjul og flere farger i hjulet kan redusere problemet. Men hvis du plages av regnbuer kan du neppe "kjøpe" deg fra det ved bare å velge en litt dyrere løsning. Du må enten velge en projektor med tre DLP brikker (dyrt), en LCD-projektor (som har tre LCD-brikker) - eller CRT, med tre lyskilder.

 

LCD sliter tilgjengjeld med vertical banding (verikale striper), som alle kan se dersom de finnes (ikke bare vi "sensitive"), og screen door effects (rutenett). Min Panasonic har så absolutt verical banding, brukt med en billig (1000 kroners) DVD-spiller, men jeg har sett lite til screen door effects. Og når jeg en gang får bygget meg en HTPC, regner jeg med at det blir mindre vertical banding også. Skal bare lese del IV først. :)

Vertical banding problemer kan visstnok også begrenses med justering. Men jeg bruker ikke tid på det før jeg har en ordentlig kilde.

Endret av docadhoc
Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg ikke fikk så mye ut av denne artikkelen som jeg kunne håpet på. Synes egentlig spesielt at den delen om prosjektorene var litt tynn.

 

Men til gjengjeld hjelper det veldig med forumet i etterkant. Det er her jeg føler jeg får ut mest informasjon. Så også takk til alle som kommer med spørsmål her. Det hjelper veldig på mine kunskaper.

 

Og så et lite spørsmål til slutt. Når det gjelder HDTV så er det mange oppløsninger som gjelder. Feks. 720 eller 1080. Og så kommer det en liten bokstav etter, gjerne i eller p som jeg igjen tror står for progresiv og interlaced. Men hva betyr interlaced og progressiv? Interlaced ville jeg tro at betydde at annenhver linje ble dobla. Og isåfall ville vel 720p egentlig ha bedre kvalitet enn 1080i, eller er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar

i står for Interlaced og betyr at bildet blir tegnet opp via 2 delbilder, ett med bare partallslinjer og ett med bare oddetalls linjer. Ved 50 Hz vises det da 50 delbilder i sekundet, eller 25 helbilder.

 

p står for Progressive og betyr at hele bildet blir tegnet opp i et sveip. Ved 50 Hz vises det da 50 helbilder i sekundet.

Lenke til kommentar
Noen som har handlet fra www.pricejapan.com?

 

De har temmelig gode priser på hi-fi og electronikk fra Japan.

 

en Panasonic AE700 koster f.eks. 15.000 i norge, mens den der koster 8.700+1000 i frakt, +25 til staten= 12000,-

 

Ei ny pære koster ca 1500 inkl frakt, men moms kommer i tillegg. Lampa koster i Norge 3600,-

 

Pricejapan er et selskap som samler inn den beste prisen i japan, og tar et lite gebyr for å utføre jobbe. De er mao et mellommledd som distribuerer. Har aldri handlet med dem, men det ser jo fristende ut.

Husk at du får japansk versjon. Med japansk spec, japanske manualer og japanske menyer på skjermen. Så hvis du er stiv i språket.... :)

Ellers er det jo et stykke dersom du vil returnere den - leste på AV-forum om en som returnerte 3 før han ble fornøyd..... :cry:

Lenke til kommentar

Kommentar / tillegg til lyd delen:

 

Du kommer med noen gode råd om lytte rom (kino rom i dette tilfelle), og høyttaler plassering.

Jeg vil tillegge at "beste" plassering er med lytteren(e) midtten, med høytalere i en sirkel rundt. Eks:

dolby40ss.gif

 

En annen viktig tommelfinger regel er: Ingen Senterkanal er bedre enn en dårlig senterkanal !

Der betyr att mye av høyttaler pengene må gå til senterkanalen.

Lenke til kommentar
Hva koster f.eks en pære til de billigste XGA DLP-prosjektørene og hva er levetiden på en slik?

Hmm. Tror det med levetid avhenger litt på hvem du spør. For min Infocus X1 har jeg sett alt mellom 2500 til 4000 timer og prisen varierer tilsvarende med kr. 1,- pr. time.

 

Hjemmelaget takoppheng :p

post-107-1107301078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
At hvilket lydkort du bør kjøpe avhenger av hva slags funskjoner du trenger, men surroundkort er å foretrekke for de aller fleste

Hehe, jeg kan lese, men jeg vil bare vite hva han legger i "eventuelle lydkort funksjoner" og hva " skikkelig surroundstøtte" er.

Skikkelig surround er minst 5.1, helst 7.1, ekstrafunksjoner kan være firewire, ymse effektsaker til spill (EAX osv), bra støtte for MIDI osv osv.

Du skal jo i følge guiden bruke SPDIF digital ut, så om lydkortet støtter 5.1, 7.1 eller 24.6 har ingenting å si. Jeg syntes at han burde ta med at lydkortet har nesten ingenting å si og at det er lite vits å kaste bort mye penger på et dyrt. (og at Creative lydkort er fyfy, både i mangelen på SPDIF og valg av idiotisk plugg på SPDIF og upsampling av all digital lyd til 48kHz.)

Lenke til kommentar
i står for Interlaced og betyr at bildet blir tegnet opp via 2 delbilder, ett med bare partallslinjer og ett med bare oddetalls linjer. Ved 50 Hz vises det da 50 delbilder i sekundet, eller 25 helbilder.

 

p står for Progressive og betyr at hele bildet blir tegnet opp i et sveip. Ved 50 Hz vises det da 50 helbilder i sekundet.

Og det igjen vil føre til at interlaced kan føles mer hakkete ved mye bevegelse?

 

Eller?

 

Det er sikkert et dumt spørsmål, men siden progressive helt sikkert er bedre en interlaced så lurer jeg på er det merkbart bedre? Ville det f.eks være et stort poeng i å ha 720p istedenfor 720i. Eller ville det kanskje bare være et poeng i spill og slikt hvor man ville kunne oppleve mye etterslep (tenker da på konsoller som har HDTV støtte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...