Gå til innhold

Minnefeil på MSI K8N Platinum? Geil Value.


redrazor

Anbefalte innlegg

Main Memory

 

• 

Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs.

•  Supports the memory size up to 4GB

•  Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM

Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Example: Kingston HyperX DDR500 PC4000 operates at 2.65V, 3-4-4-8, CL=3.

For more information about specification of high performance memory modules, please check with your Memory Manufactures for more details.

 

Minne som passer (offisiellt fa MSI):

http://www.msi.com.tw/html/products/mainbo...7025/memory.pdf

 

GeIL GE5123200B 512MB

(L) (GeIL GL3LC32G88TG-5A) OK

GeIL GE5123200B 512MB OK

(P) (GeIL GL3LC32G88TG-5A)OK

GeIL GD3200-1GBDC 512MB OK

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sveinsel, hvor har du dette fra da?

Se signatur btw....

Nå er ikke dette første tråden det har vært problemer med Geil og du kriger med signaturen din. Det er fritt frem å søke i forumet og finne eksempler.

Jeg vil gjenta at jeg syns det er utidigt å anbefale hva man vet det jevnlig er problemer med. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tja.... kan som sagt si at det funker hos meg (og mange andre) samt at de er listet som ok hos MSI (De value brikkene som selges på PSData i hvertfall).

 

Det er uansett mer "dokumentasjone" en det du kommer med... no offence.

 

Synes vanligvis innelggene dine er fornuftige og gjennomtenkte, men;

Det nytter ikke å komme med noe slag Value-RAM (eller de billigeTwinMOS) til minnekontrolleren på AMD 64 CPU. De henger rett og slett ikke med selvom de er ok. til Celeron etc.

Dette henger vel vireklig ikke på greip?

 

Tror du virkelig du må ha ULTRA LL eller XMS eller EB brikker for å nyte AMD64?

 

Dette forundrerer meg enormt!

 

Dvs. at når komplett og netshop og andre setter opp AMD64 maskiner med standard CL2.5 brikker er dette "helt feil"....

 

Nå må du rulle inn litt, altså... greit at AMD64 liker stramme timings, men det får da være måte på!

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å komme med noe slag Value-RAM (eller de billigeTwinMOS) til minnekontrolleren på AMD 64 CPU. De henger rett og slett ikke med selvom de er ok. til Celeron etc.

Noen kan ha vært heldige men....

Jeg syns det er styggt gjort til stadig å anbefale dem. De som ikke har penger til hele systemet (alså førsteklasses RAM også) må anbefales noe annet. :ermm:

Der må du nok svelge en kamel. Jeg har Corsair Value 2 x 512mb og har kjørt smertefritt helt siden jeg satt sammen maskinen for over 6 mnd siden.

 

edit : har også satt sammen flere andre maskiner med MSI Neo nForce3 HK og Corsair Value Ram uten problemer.

Endret av Penol
Lenke til kommentar

Kanskje ikke kun et minneproblem, men kombinasjon av minne som "krever" stabil strøm og PSU som kanskje ikke er 100% stabil på alle spenningene (3.3, 5 og 12 volt). Stod en plass over om en som øka minne- spenninga på kortet og på den måten fikk minne mer stabilt, eller en annen som "underklokka" minne for samme resultat.

Tok en runde i "Powerkalkulatoren" (over her en plass) og fant ut at min nye 939 maskin skulle ha 268W - det før SLI som kanskje vil ha 100W til?

Lenke til kommentar

Dere som har hatt problemer med forskjellig type minne til MSI K8N: Har dere prøvd å endre Command Rate fra 1T til 2T.

 

Jeg hadde MSI K8N Neo Platinum (Socket 754) og Geil Ultra 2-3-3-6 (noe eldre kvalitetsRAM). Med en Command Rate på 1T opplevde jeg stadig feil nå og da, reboots og frysing i spill. Når jeg satt den ned til 2T ble alt bedre.

 

Jeg kjøpte dessuten PQI Turbo Channel 2-2-2-5 (TCCD) til samme hovedkort og endte med å måtte sende det tilbake da det ikke funket i det hele tatt med de timingsene brikkene var godkjent for. Min erfaring med dette hovedkortet er at det er sært på minne, og det tror jeg mange andre er enig i. Bare å ta en liten titt på MSI sitt forum under nForce-motherboards.

 

Nå har jeg SHuttle SN95G5 (Socket 939, nForce3 Ultra) og har ingen problemer med hverken 2-2-2-5 eller Command Rate 1T.

Lenke til kommentar
Jeg har Corsair Value 2 x 512mb og har kjørt smertefritt helt siden jeg satt sammen maskinen for over 6 mnd siden.

 

edit : har også satt sammen flere andre maskiner med MSI Neo nForce3 HK og Corsair Value Ram uten problemer.

Corsair Value brikkene har fungert ypperlig i de 9 MSI K8N (nforce3 250gb) systemene jeg har satt sammen.

 

Det virker som om Corsair leverer kvalitet også i value serien...

Lenke til kommentar
Det virker som om Corsair leverer kvalitet også i value serien...

Det er absolutt min oppfattning også, etter å ha solgt kanskje 100 brikker av denne typen, og har ikke sett at noen har kommet tilbake fordi de ikke funket for seg selv. Det har kun vært i kombinasjon med annet minne, f.eks Twinmos, eller annen noname.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Dere som har hatt problemer med forskjellig type minne til MSI K8N: Har dere prøvd å endre Command Rate fra 1T til 2T.(...)

CPU FSB 224.98 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 12%)

Minne buss 187.48 MHz

 

Chipset egenskaper

Hovedkort chipset nVIDIA nForce3 Ultra, AMD Hammer

Minne Tider 2-3-3-5 (CL-RCD-RP-RAS)

Command Rate (CR) 1T

 

SPD minne moduler

DIMM1: GeIL CL25-3-3DDR 400 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-6 @ 200 MHz) (2.0-3-3-5 @ 166 MHz)

DIMM2: GeIL CL25-3-3DDR 400 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-6 @ 200 MHz) (2.0-3-3-5 @ 166 MHz)

 

:D

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å komme med noe slag Value-RAM (eller de billigeTwinMOS) til minnekontrolleren på AMD 64 CPU. De henger rett og slett ikke med selvom de er ok. til Celeron etc.

Noen kan ha vært heldige men....

Jeg syns det er styggt gjort til stadig å anbefale dem. De som ikke har penger til hele systemet (alså førsteklasses RAM også) må anbefales noe annet. :ermm:

Der må du nok svelge en kamel. Jeg har Corsair Value 2 x 512mb og har kjørt smertefritt helt siden jeg satt sammen maskinen for over 6 mnd siden.

edit : har også satt sammen flere andre maskiner med MSI Neo nForce3 HK og Corsair Value Ram uten problemer.

Jeg vil ikke ha skylden for denne siden, og du får ikke meg til å anbefale annet en det som Corsair står bak selv. Hvis her står Value så ok. Det er poenget..... :D

Lenke til kommentar

Har også et MSI K8N Neo Platinum med xp3400+ 512kb boxed.

Har en Corsair CMX512-3200C2 brikke. Må klokke ned til 100mhz for å få kortet til å boote med denne brikken i.

Kan det ha med PSU å gjøre ? Den er på 550w og 20A på 12v railen.

Lurer nå på hvilken brikke jeg skal bytte til, har sett på denne og denne.

Men blir bare mer og mer usikker etterhvert som jeg leser tråder her, noen som kan si meg hvilken jeg skal satse på ?

Evt. andre fra komplett, tenker å sende inn denne og få en annen.

Lenke til kommentar

Litt lenger ned på lista (De som Corsair ikke vil at du skal kjøpe først, fordi de ikke tjener så mye på det):

 

 

VS1GB400C3

VS1GBKIT400

VS1GBKIT400C3

VS256MB400

VS256MB400C3

VS512MB400

VS512MB400C3

VS512MBKIT400

VS512MBKIT400C3

 

 

VS = Value Select

 

Hmm, Corsair har altså Value-minne i sin liste over kompatible minnebrikker.

Lenke til kommentar
Har også et MSI K8N Neo Platinum med xp3400+ 512kb boxed.

Har en Corsair CMX512-3200C2 brikke. Må klokke ned til 100mhz for å få kortet til å boote med denne brikken i.

Kan det ha med PSU å gjøre ? Den er på 550w og 20A på 12v railen.

Lurer nå på hvilken brikke jeg skal bytte til, har sett på denne og denne.

Men blir bare mer og mer usikker etterhvert som jeg leser tråder her, noen som kan si meg hvilken jeg skal satse på ?

Evt. andre fra komplett, tenker å sende inn denne og få en annen.

Hvis du lurer på Kingston finner du de gode modulene her ................. :w00t:

Og Crusial sine er her............................................ :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...