Gå til innhold

Minnefeil på MSI K8N Platinum? Geil Value.


redrazor

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp 3 PC'er med samme komponenter:

 

HK: MSI K8N Platinum

CPU: Athlon 64 3400+ 2.4GHz S-754 512KB Cache Boxed

RAM: Geil 512MB DDR PC3200 400MHz CL2.5 5nS 2.6-2.9V Value

HD: WD 160.0GB 7200RPM SATA 3.5" 8MB

CD: Samsung CD-RW 52X/32X/52X ATAPI Internal Black Bulk W/Software

Grafikk: ATI Radeon 9550SE 128MB AGP DVI TV-Out Retail

Kabinett: AOpen H600B ATX Tower 350W Black Front-USB/Audio

 

Alle 3 PC'ene rapporterer haugevis med feil i Memtest86 (ver 3,2). Jeg har kjørt memtest fordi maskinene er ustabile. Har hatt problemer med å installere windows og anne programvare. Har forsøkt alle mulige BIOS-innstillinger og flyttet rundt på minnnebrikkene i alle mulige kombinasjoner. Jeg er klar over at minnebrikkene ikke er spesielt bra, men alle rapporter jeg har funnet på nettet tyder på at de skal fungere med dette hovedkortet.

 

Kan det være strømforsyningen som ikke holder? Jeg bruker den orginale 350 Watts strømforsyningen som følger med AOpen kabinettene.

Endret av redrazor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det ha noe med dette å gjøre?

 

Fra http://www.tbreak.com/reviews/article.php?...39&pagenumber=2

 

"One of the problems we faced with the nForce3 chipset was selecting DDR400 speed from the BIOS with four memory modules- it just didn’t work. Unfortunately, that still remains an issue and we’re pretty sure that this is a chipset and not a motherboard related issue as we have also received the Gigabyte nForce4 board that exhibits the same problem."

Lenke til kommentar
Prøv å sette opp spenningen til 2,8 volt.Hadde samme problem med geil brikke og det funket.

Hvilke andre instillinger bruker du? 2,8 volt gav også feil i memtest86.

 

Jeg klarer nå å få en av maskinene til å kjøre feilfritt i memtest86 med 166MHz. Den har stått i over 2 timer uten å rapportere feil. De øvrige instillingene på denne maskinen er 2,5-4-4-8.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har funnet på nettet av info (bla linkene til Okay) har jeg ingen grunn til å tro at disse komponentene ikke skal kunne fungere sammen. Linken til DragonXP skjønte jeg dessverre ikke noe av... :blush:

 

I følge denne siden bør strømforsyningen også holde.

 

Er det noen andre som har tilsvarende oppsett som kan fortelle med hvilke instillinger de har i BIOS?

Lenke til kommentar
Hadde samme feil.

Ny PSU fikset det hos meg hvertfall.

520w fra OCZ

Etter at jeg setter ned minnefrekvensen fra 200 til 166 MHz går alle 3 maskinene stabilt og memtest86 rapporterer ingen feil. En annen ting jeg opplever da er at harddiskene "knitrer" mer... slik man forventer fra WD-disker. Er dette en indikasjon på at jeg har for lite strøm?

Lenke til kommentar

Damn jeg hadde ellers kig på msi k8n hovedkort til ny PC, men nå ble jeg veldig usikker... er det virkelig slik man fortsat må velge intel cpu og intel chipset hvis man ikke vil ha problemer?

Lenke til kommentar
Geil brikkene mine måtte opp på 2.9v for å kjøre DDR400 som de skulle.

 

Golden Dragon PC3200

Gjelder dette et helt standart oppsett (ikke overklokking)? Hvorfor er det så mye mikk-makk med Amd plattformen? Min erfaring med Intel er at det stort sett bare er å sette sammen, kjøre default oppsett og så bare virker det stabilt som et fjell.

Lenke til kommentar
Geil brikkene mine måtte opp på 2.9v for å kjøre DDR400 som de skulle.

 

Golden Dragon PC3200

Gjelder dette et helt standart oppsett (ikke overklokking)? Hvorfor er det så mye mikk-makk med Amd plattformen? Min erfaring med Intel er at det stort sett bare er å sette sammen, kjøre default oppsett og så bare virker det stabilt som et fjell.

Dette er ikke overklokking. Og jeg bruker ikke den AMD platformen

Lenke til kommentar

Dammn, jeg bestilte samme kortet for noen timer siden, men er meget usikker på hva slags minnebriker jeg skal kjøpe som passer... Trodde Geil var et bra alternativ, men nå spørs det. Har tideligere kjørt Intel i alle år, og har ikke hatt noe særlig kompatibilitets problem der med noe...

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp 3 PC'er med samme komponenter:

 

HK: MSI K8N Platinum

CPU: Athlon 64 3400+ 2.4GHz S-754 512KB Cache Boxed

RAM: Geil 512MB DDR PC3200 400MHz CL2.5 5nS 2.6-2.9V Value

Det nytter ikke å komme med noe slag Value-RAM (eller de billigeTwinMOS) til minnekontrolleren på AMD 64 CPU. De henger rett og slett ikke med selvom de er ok. til Celeron etc.

Noen kan ha vært heldige men....

Jeg syns det er styggt gjort til stadig å anbefale dem. De som ikke har penger til hele systemet (alså førsteklasses RAM også) må anbefales noe annet. :ermm:

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det når jeg snakket med PSData i dag, hadde de fått beskjed (fra MSI?) om at GEIL-brikker generelt ikke var et godt alternativ til til dette hovedkortet. Men som Okay beviser så kan man sikkert være heldig.

 

Må igjen skryte litt av PSDatas kundeoppfølging! Når jeg handler inn utstyr til jobben er jeg helt avhengig av rask og god support - og her har PSData vist seg geniale å ha med å gjøre ved flere anledninger :thumbup: Ingen diskusjon - de bare sender nye deler på dagen.

Endret av redrazor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...