Gå til innhold

Harware.no teamet - stopper negative weberfaringer


Anbefalte innlegg

Hvis noen (hvem som helst egentlig) kan framlegge bevis for at en erfaring som ligger i databasen er falsk/feilaktig - er det da feil å fjerne denne? Den vil jo faktisk påvirke utfallet av statistiske sammenligninger ved å trekke snittet i en eller annen retning.

 

Bare lurer jeg :shrug:

Det er ikke noe galt i det, men da må iallefall alle webshoppene ha samme mulighet ellers blir det helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som nevnt har vi jobbet med å videreutvikle webshopguiden. I den senere tid har denne blitt integrert med prisguiden.

 

Integrasjonen mellom prisguiden og webshopguiden ble derimot litt vel tett, slik at en del tilganger ble gitt som ikke skulle blitt gitt.

 

Det er som nevnt rettet opp i nå.

Mulig jeg misforstår til de grader nå, men here it goes:

 

Denne feilen som skjedde som gjorde at Netshop.no fikk lov til å få tilgang til innleggene og sjekke de opp først kommer altså av at webshopguiden og prisguiden ble litt sammensveiset. Men dette vil da si at i enten webshopguiden eller prisguiden så har nettbutikkene tilgang til å endre på ett eller annet og som da tydligvis har fått tilgang til den "andre guiden". Sett at nettbutikkene har tilgang til webshopguiden, som ville være mest sannsynelig slik at de kan legge inn informasjon om deres bedrift her. Men det jeg tviler på er at nettbutikken plutselig får tilgang til prisguide-databasen sånn helt uten videre.

 

Slik som jeg ser det, stoler jeg mer på Netshop.no sin forklaring enn på Hardware.no sin.

 

Men, nå kan det være hende at jeg har misforstått litt, så ikke ta dette alt for seriøst hvis det ikke skulle stemme.

Lenke til kommentar
Hvis noen (hvem som helst egentlig) kan framlegge bevis for at en erfaring som ligger i databasen er falsk/feilaktig - er det da feil å fjerne denne? Den vil jo faktisk påvirke utfallet av statistiske sammenligninger ved å trekke snittet i en eller annen retning.

 

Bare lurer jeg :shrug:

Det er ikke noe galt i det, men da må iallefall alle webshoppene ha samme mulighet ellers blir det helt feil.

Jeg har nemlig inntrykket av at mange her har mistet tillit til hardware fordi en erfaring har blitt fjernet. Det virker vidre som om man glatt overser det faktum at denne erfaringen ble fjernet etter at det ble framlagt bevis for at den var en dublett. Det er derfor jeg ikke helt skjønner hva problemet til disse er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes en del trekker konspirasjonsteorier og korrupsjonsanklager vel langt og på tynt grunnlag...

Jeg gjentar:

En meget stor andel av både Webshoperfaringer og "Produkterfaringer" er null verdt.. så jeg synes egentlig det burde slettes mer.. og stilles litt mer krav til at en "erfaring" blir lagret.

I denne saken(og "multicom-hevneren") virker det (for meg) som om det er om å gjøre å legge inn en "hevnekarakter" fordi man ikke får/fikk viljen sin i en heller tvilsom sak. En viss andel av godt begrunnede kritiske innlegg er greit å se, men rene raseriutbrudd, skittkasting og liknende kan man ta pr.mail og pr.tlf..

Det lønner seg som regel og tenke..tenke.. skrive innlegget ..10 ggr. og så slette/la være å "poste"...

Jeg er ikke flinkest i verden til det...:)

Lenke til kommentar
Hvis noen (hvem som helst egentlig) kan framlegge bevis for at en erfaring som ligger i databasen er falsk/feilaktig - er det da feil å fjerne denne? Den vil jo faktisk påvirke utfallet av statistiske sammenligninger ved å trekke snittet i en eller annen retning.

 

Bare lurer jeg :shrug:

Ikke dersom alle butikker har samme mulighet, samt ressurser til virkelig å gjennomføre denne utlukingen.

 

Edit start

Dette forutsetter selvfølgelig at den som behandler klagen fra nettbutikken gjør dette skikkelig og profesjonelt. Vil hw.no gjøre dette?

Edit slutt

 

Mener personlig disse karakterene burde fjernes. Det er bedre å erfare en butikks service selv. Kjøpsloven er uansett som regel på forbrukerens side. Det finnes værre ting i verden enn å bruke litt tid på å krangle med en butikk dersom det skulle oppstå problemer.

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Ikke dersom alle butikker har samme mulighet, samt ressurser til virkelig å gjennomføre denne utlukingen.

Nå har jeg selvfølgelig tatt opp muligheten til å fo erfaringer fjernet generelt, uten å ta hensyn til når i prosessen dette blir gjort. Jeg prøver å løse problemet litt etter litt her :)

 

Dette forutsetter selvfølgelig at den som behandler klagen fra nettbutikken gjør dette skikkelig og profesjonelt. Vil hw.no gjøre dette?
I og med at det kun er to personer som har tilgang til å redigere og fjerne erfaringer vil jeg tro disse har rimelig god oversikt. Intergiteten deres er vel et spørsmål som står litt på kanten av denne diskusjonen, da det er et spørsmål som kan reises hele tiden uavhengig av hva som diskuteres her.
Lenke til kommentar
Ikke dersom alle butikker har samme mulighet, samt ressurser til virkelig å gjennomføre denne utlukingen.

Nå har jeg selvfølgelig tatt opp muligheten til å fo erfaringer fjernet generelt, uten å ta hensyn til når i prosessen dette blir gjort. Jeg prøver å løse problemet litt etter litt her :)

 

Dette forutsetter selvfølgelig at den som behandler klagen fra nettbutikken gjør dette skikkelig og profesjonelt. Vil hw.no gjøre dette?
I og med at det kun er to personer som har tilgang til å redigere og fjerne erfaringer vil jeg tro disse har rimelig god oversikt. Intergiteten deres er vel et spørsmål som står litt på kanten av denne diskusjonen, da det er et spørsmål som kan reises hele tiden uavhengig av hva som diskuteres her.

Spørsmålet her er hvilke bevis hw.no må ha fra butikken som ønsker en erfaring fjernet. I tillegg bør bevisene forelegges den som har lagt inn erfaringen slik ar denne personen kan forsvare seg osv.

Dersom hw.no er villig til å bruke tid på denne jobben, slik at den blir utført på en skikkelig måte, ser ikke jeg noen problemer med dette. Det blir et slags forbrukerombudet light.

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Hvis det har vært en feil i dette systemet, så har jo netshop gått bak ryggen til hw.no, Og at hw.no ikke sier noe om dette !?? Netshop redigerte da bare i vei for sine fordeler ?

 

tillit på bunnen her, og heldigvis så handler jeg kun på komplett...

Det er vel allerede presisert ganske mange ganger at ingen nettbutikker har hatt tilgang til å redigere eller fjerne erfaringer selv. Det er kun to personer ansatt i hardware.no som har denne tilgangen.

 

Og er det riktig å kalle det å snike seg bak ryggen? De har jo fått tildelt denne tilgangen, og har på ingen måte sneket seg rundt, eller hacket seg tilgang. De skulle ikke hatt den, men har ikke fått den via "foul play" Jeg synes folk skal være litt forsitig med å fremsette påstander uten å ha litt oversikt over hva som er skrevet tidligere i denne saken, og uten å tenke seg nøye om.

Lenke til kommentar
No har eg ikkje lest gjennom heile tråden, men:

 

Etter det eg har lest hittil, så har iallefall eg mista ein del tillit til netshop..

(Dersom eg ikkje tar feil, eller har lest feil, så har netshop utnytta det at dei ved ein feil fekk tilgang til webshopperfaringene på hw.no) Dette synest eg at er heilt forkasteleg.. Og at dei i tilleg har spredt rundt seg med personlig info. og feilaktig info om at "OC-freak" har søkt jobb hos dei..

Hvordan kan de ha utnyttet tillitten når HW.no var med på det?

 

ref Netshop's første post (http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=365833):

Heisan ! Vil gjerne oppklare denne med en gang, da jeg kjenner denne saken. Det er vi som har bedt Hardware.no om å vente noen dager med å publisere disse to enerne dine, da vi ville sjekke de opp litt. Den ene har du nemlig lagt ut tidligere:

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
No har eg ikkje lest gjennom heile tråden, men:

 

Etter det eg har lest hittil, så har iallefall eg mista ein del tillit til netshop..

(Dersom eg ikkje tar feil, eller har lest feil, så har netshop utnytta det at dei ved ein feil fekk tilgang til webshopperfaringene på hw.no) Dette synest eg at er heilt forkasteleg.. Og at dei i tilleg har spredt rundt seg med personlig info. og feilaktig info om at "OC-freak" har søkt jobb hos dei..

Hvordan kan de ha utnyttet tillitten når HW.no var med på det?

 

ref Netshop's første post (http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=365833):

Heisan ! Vil gjerne oppklare denne med en gang, da jeg kjenner denne saken. Det er vi som har bedt Hardware.no om å vente noen dager med å publisere disse to enerne dine, da vi ville sjekke de opp litt. Den ene har du nemlig lagt ut tidligere:

Eg misforstod litt, har retta det opp no..

Lenke til kommentar

weberfaringer syns jeg HW.no kan trygt fjerne fra siden! ihverfall nå etter denne sensurskandalen.

 

 

 

Klipp fra weberfaringer om Komplett.no

 

Karakter 1

Å bruke 3 virkedager på å sende lagervarer er dårligere enn jeg forventer av en seriøs forhandler. Og når det skjer om igjen og om igjen.......gang etter gang.

 

Dakar! han måtte vente i hele 3 dager :tease:

Så dette skal liksom være en grunn til å gi dårligst karakter?? :hmm:

 

Jeg har vært kunde hos Komplett i mange år og kommer ikke til å slutte og være kunde, fordi om enkelte "inkompentente" kunder klager for filleting :ermm:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest 13 sider (puh!) med innlegg av varierende sakelighet og kurrans her jeg kommet til følgende slutning: HW.no burde nullstille bruker erfaringene i webshopguiden, lage et system som ivaretar både sluttbruker og forhandler. Først når dette er løst bør det bli mulig å legge inn komentarer.

En måte å gjøre dette på kan jo f.eks være at alle webshopper sender med et passord per fakura, dette passordet kan da være linket til prisguiden slik at passordet fra fakturaen må skrives inn før man har muligheten til å legge inn en karakter.

Lenke til kommentar

Vel, har nå også lest igjennom..

Mange har forskjellige meninger her, noen etter min mening bedre enn andre..

Men husk hva dette er da; et DISKUSJONSFORUM og det navnet viser at man skal diskutere saker man er opptatt av..

Tydeligvis mange som var opptatt av dette.

Personlig vil jeg si at HW burde som et tidligere forslag her resette hele guiden,

og innføre de nye reglene som de kommenterte skulle komme i løpet av våren før guiden blir som den burde være..

 

Jeg vil også legge til en liten sak som jeg kom over på nettet.

Denne synes jeg er VELDIG passende her, selv om den er litt off topic:

 

Hvor mange forumbrukere trengs for å skifte en lyspære?

 

 

1 til å skifte pæren og skrive ett innlegg om det

 

14 til å dele sine opplevelser i forbindelse med skifting av lyspærer og hvordan det kunne vært gjort på en annen måte

 

7 til å advare om farene rundt skifting av lyspærer

 

27 til å peke på stave/grammatikkfeil i innlegg om skifting av lyspærer

 

53 til å skjelle ut de som peker på stave/grammatikkfeil

 

41 til å skjelle ut de som skjeller ut de som peker på stave/grammatikkfeil

 

6 til å argumentere om det heter ´lyspære´ eller ´lys pære´

 

nye 6 som skjeller ut de 6 foregående

 

2 fra ´bransjen´ som hevder at det heter ikke lyspære, men ´lampe´

 

15 allvitere som påstår å ha vært i ´bransjen´ og som sier at det er helt OK å si lyspære

 

156 som sender mail til moderatorene og krever at lyspære-posterne blir bannlyst fra forumet

 

109 som sier at ´dette er ikke et lyspære-forum, vennligst fortsett denne diskusjonen på et slikt!´

 

111 som forsvarer posting av lyspæreinnlegg siden ´vi alle bruker jo lyspærer´

 

306 som diskuterer hvilken metode som er best for å skifte lyspærer, hvilket merke lyspærer som er best, hvor man kan få kjøpt disse og hvilke skifte teknikker som passer best for de enkelte

 

27 som legger inn internett adresser hvor man kan se eksempler på lyspærer

 

14 som hevder at internett adressene var feil og som legger inn de korrekte

 

12 som melder seg ut fra forumet fordi de ikke takler lyspære diskusjonen

 

4 som sier ´har vi ikke nettopp vært igjennom denne diskusjonen?´

 

13 som sier ´prøv å søke på Google før du poster dumme innlegg om lyspærer´

 

1 nytt medlem som svarer på det orginale innlegget og starter diskusjonen på nytt....

 

 

 

Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar

Sammendrag: Netshop har brukt et smutthull i brukertilgangen på forhandlerdelen av hw.no-sidene (sikkert uten å vite at de ikke skulle ha muligheten til det), og har dermed fått tilgang til å se webshop-erfaringene før de har blitt godkjente. Resten av webshopene har sikkert hatt samme mulighet, uten å legge merke til det, sånn at netshop nok ikke har følt seg noe forskjellsbehandlet på noen måte, samtidig som hw.no ikke har helt visst hva som har skjedd.

 

Hittil er jeg med, og det er sikkert resten også.

 

Men så kommer den noe merkelige saken med at netshop har kunnet melde fra til hw.no om at de er misfornøyde med forskjellige brukererfaringer.. Så det jeg ønsker å vite her, er hvor lenge netshop har hatt denne fordelen. For det er jo helt klart dét det er. Hvor lenge har netshop kunnet gått bakveien for å sjekke brukererfaringer, hatt muligheten til å sette godkjenninger på "hold" og i det hele tatt hatt en fordel ovenfor resten av webshoppene? Syns det er merkelig at hw.no-crewet ikke har stilt spørsmålstegn ved at nettbutikk har kunnet se over brukererfaringer som ikke skal være tilgjengelige for folk utenfor crewet.

 

Når det poenget er sagt, vil jeg gjenta et ønske jeg fremmet tidligere i tråden: e-postvarsling til brukere som får sine erfaringer slettet/satt på hold. Samtidig syns jeg ikke det bør være noe problem at netshop og resten av nettbutikkene faktisk kan bruke denne "bakdøren" til å sjekke erfaringer, nettopp for å sørge for at kvaliteten og sakligheten på erfaringene blir mye mer virkelighetsnære, men her regner jeg med at hw.no kommer frem til noe som gjør det bedre for alle etterhvert.

Lenke til kommentar
weberfaringer syns jeg HW.no kan trygt fjerne fra siden! ihverfall nå etter denne sensurskandalen.

 

 

 

Klipp fra weberfaringer om Komplett.no

 

Karakter 1

Å bruke 3 virkedager på å sende lagervarer er dårligere enn jeg forventer av en seriøs forhandler. Og når det skjer om igjen og om igjen.......gang etter gang.

 

Dakar! han måtte vente i hele 3 dager :tease:

Så dette skal liksom være en grunn til å gi dårligst karakter?? :hmm:

 

Jeg har vært kunde hos Komplett i mange år og kommer ikke til å slutte og være kunde, fordi om enkelte "inkompentente" kunder klager for filleting :ermm:

Kanskje quote hele innlegget mitt - i stedet for bare halve?

 

1: å bruke 3 virkedager på å pakke varene er for mye - andre klarer å gjøre det samme dagen så fremt varene bestilles før et visst tidspunkt (varierer fra 12-14 oftest).

 

2: Har nå hatt 2 retursaker som begge har tatt ca 14 dager å behandle (ekskludert postgang)

 

Når andre som f.eks psdata klarer å behandle retursaker mye raskere så er det ikke bra. (mine erfaringer med psdata er en behandlingstid på 1-3 virkedager på retur).

 

Å utelate informasjon for å stille meg i et dårlig lys ser jeg på som barnslig og useriøst.

Lenke til kommentar
Jeg har nemlig inntrykket av at mange her har mistet tillit til hardware fordi en erfaring har blitt fjernet. Det virker vidre som om man glatt overser det faktum at denne erfaringen ble fjernet etter at det ble framlagt bevis for at den var en dublett. Det er derfor jeg ikke helt skjønner hva problemet til disse er.

Problemet er at Netshop tok kontakt med Hardware for å holde tilbake erfaringer mens de ble sjekket. Kan du svare på om det førte til at Netshop's tilgang til å lese brukererfaringer ble fjernet? Hvis ikke, hvorfor? Og siden Netshop ikke skulle hatt denne tilgangen til å begynne med, hvorfor i all verden etterkommer man da ønsket deres om å holde de negative karakterene tilbake?

 

Det andre her et at Hardware holdt disse karakterene tilbake i påvente av bevis på om de var gale eller ikke uten å kontakte brukeren som hadde lagt dem ut. Dersom jeg driver en webshop, er det veldig lett for meg å bevise at en person ikke er kunde dersom personen det gjelder ikke kontaktes. Hadde OC-Freak blitt kontaktet av dere før fjerning av karakteren? I så fall er det noe som ikke har kommet fram i tråden.

 

Skjønner dere i Hardware problemet dette gir for troverdigheten deres?

Lenke til kommentar

alDoz: Takk.

 

Det er min oppfatning av et diskusjonsforum også - man skal diskutere og være litt uenige (så lenge det ikke blir flaming ut av det).

 

Så til alle de som bare rakker ned på andre ved hvert eneste innlegg - stress ned, gå ut og slapp litt av - det er ike mange som er interesserte i eller har nytte av et innlegg der dere bare rakker ned på noen fordi et nytt emne ble startet.

 

Kanskje det skulle vært tatt opp med butikken, kanskje grammatikken er dårlig osv - men det blir ikke bedre av at dere rakker ned på det...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...