Gå til innhold

God periode for Dell


Anbefalte innlegg

Og da skal jeg gi dere følgende lille grubleri å sovne på (så slipper dere å telle sauer):

 

Ettersom det tydeligvis ikke går an å tjene penger uten å være korrupt, betyr det at AMD er dømt til å mislykkes? Eller er de unntaket som bekrefter regelen. I så fall: Hvorfor?

 

Geir :)

:thumbup: Tror jeg velger sauene,

Ble mange sauer i natt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv har jeg ingen tro på "the American dream", et fiffig påfunn men bare sprøyt i praksis som bare stakkars tullinger tror på slik som de siste pyramide-skandalene i Norge har vist.  Det finnes nyanser vet du, slik også med det som står i sitatet i signaturen din, der man har kapitalisme og så har man Crapitalism....

Nå er det vel ikke nyansene som har preget ditt syn i denne diskusjonen...

 

Pyramideskandalene underbygger helst ordtaket "there's a sucker born every minute". De tror ikke på "the American Dream", de tror på mirakler. The American Dream er teorien om at hvem som helst kan bli noe hvis han gis muligheten og arbeider hardt nok(!), pyramidene er kunsten å lage gull av gråstein mens man sitter på baken og ser på TV. Eller snarere at det faktisk står en gryte med gull ved enden av regnbuen, og at hemmeligheten er å finne den før alle andre.

 

Crapitalism er et dårlig ord fordi det antyder at kapitalismen har skylden for problemene. Jeg tillater meg å sitere fra den utmerkede artikkelen i Wikipedia som du linket til:

"Crony capitalism" is a pejorative expression, denoting a type of capitalism in which business success is heavily dependent upon one's connections. In such a system, business decisions are significantly influenced by friendships and family ties, rather than by market forces and open competition. The term, often abbreviated "crapitalism", is generally used as part of an explanation for why a superficially market-based system fails to generate adequate economic growth. The term has been used to describe the economic systems of Japan, Indonesia and the United States.

 

Like fascism, "crony capitalism" often describes a close relationship between government and business, but to a much less obvious extent. Instead of the government directly controlling businesses and giving it orders (as is the case with Fascism), the government gives legislative favors to certain businesses or types of businesses - ease of permits, government grants, specially created tax benefits, etc.

Problemet har altså ingenting med kapitalismen som sådan å gjøre, men med en "lukket" gruppes (ofte med statlig deltagelse) styring av økonomien. Noen firmaer får fordeler fordi de er gode busser med (folk i) de styrende organer. Det har ingenting med kapitalisme som sådann å gjøre. Det var et helt vanlig fenomen i sosialdemokratiets og fagbevegelsens storhetstid i Norge, ”noen snakket sammen” og plutselig løste alle problemer seg for enkeltbedrifter i et konkurranseutsatt marked.

 

"Critics question the meaningfulness of the concept by pointing out that personal factors influence business decisions in all economic systems and that the existence of these factors, per se, is insufficient as an explanation for why certain economic systems work better than others.

Det er beskrivende for fenomenet at det viser seg sterkest i land og markeder der man aldri har hatt tradisjon for å la markedet styre:

"In Russia and the other successor states to the former Soviet Union, in Poland, and in China, government connections are almost indispensable to business success. The same is true for certain industries with a connection or dependence on the military-industrial complex in the United States.

Jeg ville ikke bli fryktelig forbauset om noen av milliardoverskridelsene til det norske forsvar spores tilbake nettopp til crapitalism. Det er akkurat den type miljø som den slags trives og gror i.

 

Jeg tviler ikke på tallene, jeg bare stiller noen spørsmålstegn hvor pengene egentlig kommer fra.

Spør i vei du. Det lærer man av, sies det. Forutsatt at man spør for å utvide sin kunnskap og horisont. For meg føles det sterkt som om du når du spør allerede har bestemt hva svaret er.

Tja, det kan alltids diskuteres.  IKEA vet jeg lite om, men jeg vil anta også de har en rekke underleverandører.

Vel, her er en kort presentasjon. Høres ut som "the selfmade man" for meg. (Om man ser bort fra belønningen han fikk fra sin far bonden etter eksamen.) Men slikt tror du jo ikke på....

Born Entrepreneur: Kamprad was born in the south of Sweden in 1926 and raised on a farm called Elmtaryd, near the small village of Agunnaryd. At an early age, he learned that he could buy matches in bulk from Stockholm and sell them at a fair price, but a good profit. He reinvested his profits and expanded to fish, seeds, Christmas tree decorations, and pens and pencils. At age 17, Kamprad's father gave him a nice reward for doing well in school. What did he spend it on? He founded IKEA.

 

The Birth of IKEA: The name IKEA was formed from Kamprad's initials (I.K.) plus the first letters of Elmtaryd and Agunnaryd, the farm and village where he grew up. He continued to expand his business to a variety of goods, including wallets, watches, jewelery and stockings. When he outgrew his ability to call on his customers individually, he converted to a sort of makeshift mail order operation, hiring the local milk van to make his deliveries.

Link.

Dagligvaremarkedet i Norge har jeg derimot undersøkt litt siden det tidligere har blitt nevnt som en mulig analog til databransjen. Selv mener jeg disse bransjene neppe kan sammenlignes direkte siden konkurransen tross alt er mye bedre i det norske dagligvaremarkedet, men også her foregår det åpenbart masse snusk. Dette ble også diskutert på Tabloid forleden, der en eksludert underleverandør beskyldte den såkalte "hylleavgiften" til kjedene som mafiavirksomhet.  Det ble også stilt spørsmål om hvorvidt mesteparten av pengene som Norges rikeste menn, deriblant Rimi-Hagen og Rema-Reitan, har tjent egentlig kommer fra slik organisert korrupsjon/smøring fra underleverandørene. 

En konspirasjonsteori kommer sjelden alene. Men en enslig ekskludert(!) underleverandør er neppe det beste sannhetsvitne i slike saker. Men den diskusjonen kan vi ta om et års tid. Jeg vedder deg en kasse av ditt favorittøl på at da er hele saken kokt ned til nesten ingenting, noen mindre smøremiddager for lokale polsjefer og et Økokrim som henlegger hele saken. Du skal får to kasser hvis noen av disse pengene viser seg å være en betydelig andel av Reitans familieformue.

 

Greie filmer det, og hvis du liker slike filmer så kan jeg anbefale Jersey Girl og Lost in Translation.

Men skal jeg anbefale noen filmer som passer bedre til temaet vi diskuterer så må det bli disse:

Wall Street

Antitrust

Film en av mine store hobbier ser du ;)

Ah, en sjelevenn. Da har vi i alle fall èn ting felles. Jeg hadde min store filmtid nettopp på 80-tallet. En rekke knallfilmer den gangen, tenk bare på Stalker og Kurosawas RAN, eller Runaway Train, eller... Wall Street var ikke en av dem. Men en ting skal den ha, den var uhyre godt timet!

 

Men folk har misforstått hva filmen beskriver. De tror (dels fordi Oliver Stone vil at vi skal tro det) at det handler om svakhetene ved kapitalismen som system. Men etter min mening dreier det seg om noe helt annet, nemlig svakhetene i den menneskelige natur. En Gordon Gekko vil funnet sin måte å sko seg på under alle samfunnssystemer. Og Bud Fox er bildet på streberen, ham finner du faktisk vel så ofte i politiske partiers ungdomsorganisasjoner som i næringslivet. (Skjønt du finner dem der også, jeg har personlig hatt gleden av å jobbe med en av den arten.)

 

Fordelen med kapitalismen er at den er en maktfaktor bundet opp av fire andre. (De fire statsmakter.) Ja, vi får helt sikkert tilfeller av ”crapitalism” mellom et par av dem, men sannsynligheten er stor for at en av de tre andre gjør anskrik, og antagelig for ofte heller enn for sjelden. (Akkurat som pressen nå griper fatt i hylleavgiften.)

 

Alternativet er sosialisme eller fascisme, og der er staten kapitalisten, og bukken passer havresekken og bestemmer hvem som skal få lov å kjøpe toalettpapir på mandager.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg kjøper ikke den. Selv misstenker jeg at Dell og tilsvarende lavprisselskap tjener brorparten av pengene sine på å kreve sine leverandører for "lojalitetsrabatt", "hylleavgift" o.l. Jeg missliker slikt meget sterkt, og handler heller der hvor vareutvalget er best mulig slik at det bare er opp til meg og ingen andre hvilke produkter jeg kjøper. Det skal mao. mye mer enn noen lokketilbud til før jeg handler i slike lavprisbutikker - si ja til fri konkurranse og nei til korrupsjon/smøring!

Fri konkuranse skaper lavprisbutikker.

 

og især Dell har mye hylleavgifter ja...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Dagligvaremarkedet i Norge har jeg derimot undersøkt litt siden det tidligere har blitt nevnt som en mulig analog til databransjen. Selv mener jeg disse bransjene neppe kan sammenlignes direkte siden konkurransen tross alt er mye bedre i det norske dagligvaremarkedet, men også her foregår det åpenbart masse snusk. Dette ble også diskutert på Tabloid forleden, der en eksludert underleverandør beskyldte den såkalte "hylleavgiften" til kjedene som mafiavirksomhet.  Det ble også stilt spørsmål om hvorvidt mesteparten av pengene som Norges rikeste menn, deriblant Rimi-Hagen og Rema-Reitan, har tjent egentlig kommer fra slik organisert korrupsjon/smøring fra underleverandørene. 

En konspirasjonsteori kommer sjelden alene. Men en enslig ekskludert(!) underleverandør er neppe det beste sannhetsvitne i slike saker. Men den diskusjonen kan vi ta om et års tid. Jeg vedder deg en kasse av ditt favorittøl på at da er hele saken kokt ned til nesten ingenting, noen mindre smøremiddager for lokale polsjefer og et Økokrim som henlegger hele saken. Du skal får to kasser hvis noen av disse pengene viser seg å være en betydelig andel av Reitans familieformue.

3549827[/snapback]

Det har tatt sin tid, men nå har det endelig kommet dom i denne saken:

 

Gigant-bot til Tine

Tine-skandalen skapte krigsoverskrifter i alle medier for temmelig nøyaktig to år siden, da Synnøve FInden ble kastet ut av butikkhyllene til Rema 1000. Nå er saken endelig avklart.

 

Konkurransetilsynet ilegger Tine et overtredelsesgebyr på 45 millioner kroner for «utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling og konkurransebegrensende samarbeid». Vedtaket samsvarer med varsel om overtredelsesgebyr fra 19. september 2005.

[...]

Tine betalte millionbeløp til Rema 1000 for eneleverandørposisjon i butikkene. Synnøve Finden ble dermed fjernet fra Remas vareutvalg i januar 2005.

 

«Etter en samlet vurdering har Konkurransetilsynet kommet til at Tine på en utilbørlig måte har utnyttet sin dominerende stilling i strid med konkurranseloven ved årsforhandlingene med Rema 1000 høsten 2004», melder Konkurransetilsynet i en pressemelding.

 

Her er pressemeldingen fra Konkurransetilsynet:

http://www.konkurransetilsynet.no/portal/p...c=&p_d_v=425662

 

Jeg synes det er positivt at Konkurransetilsynet har tatt denne viktige saken på alvor og med denne avgjørelsen understreket at slike eksklusive avtaler er ulovlige i Norge.

 

P.S. Blir det en eller to kasser øl på meg eller? Mitt favorittøl er forøvrig det tsjekkiske Pilsner Urquell som er relativt enkelt å få tak i her til lands. Venter i spenning på PM fra deg :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Du skal få en, under tvil. Det var nemlig Tine og ikke Reitan som ble bøtelagt. Det er et ikke uvesentlig poeng, som kan være verd litt ettertanke. Det henger nok sammen med at tilsynet ikke ser hylleavgiften i seg selv som et problem:

 

Det er ikke nødvendigvis et problem for oss kunder at leverandørene må betale for hylleplass, så lenge kjedene konkurrerer seg i mellom. Hvis kjedene konkurrerer tilfredsstillende, vil det være kundene som får fordelen av at kjedene presser leverandørene til å betale hylleplassavgifter.

Snip...

Men hvis store leverandører gir rabatter som oppmuntrer kjedene til å kjøpe mest mulig fra dem og minst mulig fra andre kan dette være i strid med Konkurranseloven. Store aktører har et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke ødelegger for konkurransen.

 

Forbrukerne nyter godt av kjedepress

 

At de tidligere stats-velsignede monopolene tar seg til rette er ikke nytt, og det har jeg selv påtalt flere ganger, både i denne saken og i saker om Gilde, Telenor med flere.

 

Men tross av at det altså ikke er hyllavgiften som er "domfelt" her, skal jeg stå ved mitt ord.

 

Si fra når du kommer, og hvilket øl du foretrekker. :)

 

Edit: Da vet jeg hvilket øl du vil ha. En annen ting vi har felles... :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Du skal få en, under tvil. Det var nemlig Tine og ikke Reitan som ble bøtelagt. Det er et ikke uvesentlig poeng, som kan være verd litt ettertanke. Det henger nok sammen med at tilsynet ikke ser hylleavgiften i seg selv som et problem:

 

Men hvis store leverandører gir rabatter som oppmuntrer kjedene til å kjøpe mest mulig fra dem og minst mulig fra andre kan dette være i strid med Konkurranseloven. Store aktører har et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke ødelegger for konkurransen.

 

Forbrukerne nyter godt av kjedepress

 

At de tidligere stats-velsignede monopolene tar seg til rette er ikke nytt, og det har jeg selv påtalt flere ganger, både i denne saken og i saker om Gilde, Telenor med flere.

7978066[/snapback]

Joda, men Konkurransetilsynet kritiserer likevel hylleavgiften. I tilfellet Dell og Intel så er utvilsomt Intel en stor aktør, og da har de ifølge Konkurransetilsynet et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke ødelegger for konkurransen. Jeg mener bestemt at Intel aldri har opptrått på en ansvarlig måte mhp. konkurransen, jf. ekskusive avtaler med bl.a. Dell. Når det er sagt så synes jeg at Intel og Dell må dele ansvaret her, og derfor mener jeg også at hylleavgiften er uetisk.

 

Men tross av at det altså ikke er hyllavgiften som er "domfelt" her, skal jeg stå ved mitt ord.

 

Si fra når du kommer, og hvilket øl du foretrekker. :)

 

Edit: Da vet jeg hvilket øl du vil ha. En annen ting vi har felles... :cool:

7978066[/snapback]

Det høres bra ut, da har vi en avtale - jeg respekterer alle som står for sine ord (og sitt øl) :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mitt favorittøl er forøvrig det tsjekkiske Pilsner Urquell

7977817[/snapback]

Faktisk mitt også :)

 

Siden noen likevel dro fram denne gamle tråden så er det ikke helt de gamle høydene på formuene til Dell & Co. Så vidt jeg husker har Dell selv nylig gjort sin gjennintreden i selskapet for å få fart på det igjen?

 

Dell Inc. rose 17 cents to $23.18 after the computer maker's profit fell 33 percent amid weak laptop sales. While revenue fell more than expected, the overall results weren't as sour as some investors had feared.
(Yahoo Finance, Saturday March 3,)
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg ønsker bare å informere leserne av denne tråden om at jeg traff tom waits for alice i Bergen på onsdag og vi hadde en hyggelig prat der veddemålet ble gjort opp på eksemplarisk vis. tom waits for alice er absolutt en mann for sine ord og attpåtil en svært så hyggelig kar :thumbup:

Lenke til kommentar

Dell, hadde orginalt en eneleverandør avtale med Intel, som gjorde at Dell ikke fikk lov til og kjøpe andre prosessorfabrikater.

 

Dette oppdaget Dell spesielt da folk fikk opp øyene for AMD's prosessorer som var grensesprengende på hastighet, og folk hadde veldig stor etterspørsel på AMD baserte systemet.

 

hullet i avtalen med Intel:

 

For at Dell skulle slippe unna den strenge avtalen de hadde med Intel, så Dell på andre, mindre PC produsenter, og ryktene spredde seg ganske raskt da Dell snuste på Alienware, Dell's advokater hadde en god utfordring forran seg for og finne ut om Alienware hadde noe klausul som utelukket oppkjøp, noe som ikke eksisterte.

 

Så ved at Dell kjøpte Alienware, så fikk Dell muligheten til og kjøpe prosessorer fra AMD (senere dAAmit).

 

Dell har senere tid gått inn for STORKJØP av dAAmit hovedkort (med intergrerte skjermkort), og flere av dAAmit's kommende skjermkort, spesielt rettet mot laptop markedet, ryktene sier at Dell har kjøpt opp nesten 90% av det som kommer ut av fabrikken de 3-4 første månedene av de 3-4 modeller av skjermkort som kommer fra dAAmit.

 

Jeg personlig er AMD fan, og håper at Dell kan hjelpe AMD ett godt steg i kampen mot Intel.

Lenke til kommentar
Tror bommerten med Dimension 2400 til 1400 (inkl frakt) gjorde at salgstallene økte enda mer :p  Jeg hadde ikke kjøpt fra Dell hadde jeg ikke kommet over det tilbudet iallefall!

3533578[/snapback]

 

Fikk du denne PCen for denne prisen og? Tok de ikke bare og avbestillte ordrene, slik som andre webshoper pleier å gjøre?

 

EDIT:

Jøss, det var positivt :) Noe til etterfølgelser for andre veddere..

 

 

Ø.D.?

8922279[/snapback]

 

Snakker du om sykkelturen til oyvind_dahle? :D

 

Han gjorde aldri dette sant, selv om han tapte veddemålet, slik jeg forstod det :tease:

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...