Gå til innhold

God periode for Dell


Anbefalte innlegg

Du må svare på hvem som smører hvem???

 

Som du sier er marginene små - er det Dell som smører leverandørene sine eller er det leverandørene som smører Dell? 

 

Innlegget ditt virker noe unyansert for å si det mildt...

Det begynte vel med at det var leverandørene som smørte Dell, men etterhvert så har slik smøring blitt regelen fremfor unntaket og jeg vil tro at selskapet idag baserer brorparten av inntektene sine på slike "lojalitetsrabatter" eller korrupsjon om du vil. Hvem som leverer varer til Dell er godt kjent, så jeg tror jeg ikke trenger å si mer der ;)

 

En anbefaling vil vel kanskje være å tenke over om Dell, til tross for at de har et sterkt fokus på utgifter internt likevel har noen advokater som interesserer seg for slike påstander.  Ikke vet jeg, men verdt en tanke kanskje før du offentlig beskylder firmaer for organisert korrupsjon...

:!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må svare på hvem som smører hvem???

 

Som du sier er marginene små - er det Dell som smører leverandørene sine eller er det leverandørene som smører Dell? 

 

Innlegget ditt virker noe unyansert for å si det mildt...

Det begynte vel med at det var leverandørene som smørte Dell, men etterhvert så har slik smøring blitt regelen fremfor unntaket og jeg vil tro at selskapet idag baserer brorparten av inntektene sine på slike "lojalitetsrabatter" eller korrupsjon om du vil. Hvem som leverer varer til Dell er godt kjent, så jeg tror jeg ikke trenger å si mer der ;)

 

En anbefaling vil vel kanskje være å tenke over om Dell, til tross for at de har et sterkt fokus på utgifter internt likevel har noen advokater som interesserer seg for slike påstander.  Ikke vet jeg, men verdt en tanke kanskje før du offentlig beskylder firmaer for organisert korrupsjon...

:!:

Jeg går ut fra at denne er et resultat av "Dell & Intels hemmelige korrupsjonsavtaler" den også da... Elller kanskje Samsung har gitt Dell skjermene gratis bare fordi de er så glade for å kunne levere til Dell. (Jeg vet ikke om denne er produsert av Samsung, de har produsert flatskjermer for Dell tidligere, om det er akkurat Samsung eller noen andre som har levert denne er for denne debattens vedkommende uvesentlig uansett.) KLART at underleverandør tjener MASSE goodwill hos Dell på å gi bort flatskjermer for null og ingenting! Dessuten, kanskje Samsung lager PC'er med Intel-brikker i de også, og da er det sikkert Intel som har sponset dette, for ikke å snakke om muligheten for at Fujitsu som leverer disker til Dell en gang i tiden leverte to disker til Samsung før Samsung startet opp sin egen diskproduksjon, og derfor er de evig takknemmelige og velger å sponse Samsung. Fujitsu er jo dessuten OGSÅ en produsent som benytter Intel brikker, og det gjør OGSÅ at Dell blir sponset av Inetl for å kunne selge billige skjermer, for ikke å snakke om at Schenker som kjører Dells varer rundt i Europa har en avtale om billig driftstoff med Esso, som er amerikansk, og er venner med Intel fordi Esso's sjef en gang var sammen med viseadministrerende i Intel og derfor sponser Intels sponsing av Fujitsus sponsing av Samsung! Og dessuten, når man tar hensyn til at Wallace og Gromit fant ut at månen var laget av ost så KAN det være at Intel har stjålet den ekte månen fordi det var så mye silisium der, og så har de satt opp en ny måne som er laget av ost fra Wisconsin, som har en stor overproduksjon av ost, fordi de fikk nytt prosesstyringsanlegg drevet av Intel cpu'er, og derfor sponser de Intel med billig ost til månebyggingen!!

 

DER tror jeg jammen at jeg fikk tak på hvordan din konspirasjonsteori er bygget opp!

 

 

Husk at det er stor forskjell på å kritisere en produsents utstyr og vareutvalg i forhold til å beskylde de offentlig for korrupsjon...

 

TROR du virkelig på at BRORPARTEN av inntektene til Dell kommer fra smøring fra underleverandører, ja da har du iallefall et interessant syn på forretningsøkonomi!

Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at denne er et resultat av "Dell & Intels hemmelige korrupsjonsavtaler" den også da... Elller kanskje Samsung har gitt Dell skjermene gratis bare fordi de er så glade for å kunne levere til Dell. (Jeg vet ikke om denne er produsert av Samsung, de har produsert flatskjermer for Dell tidligere, om det er akkurat Samsung eller noen andre som har levert denne er for denne debattens vedkommende uvesentlig uansett.) KLART at underleverandør tjener MASSE goodwill hos Dell på å gi bort flatskjermer for null og ingenting! Dessuten, kanskje Samsung lager PC'er med Intel-brikker i de også, og da er det sikkert Intel som har sponset dette, for ikke å snakke om muligheten for at Fujitsu som leverer disker til Dell en gang i tiden leverte to disker til Samsung før Samsung startet opp sin egen diskproduksjon, og derfor er de evig takknemmelige og velger å sponse Samsung. Fujitsu er jo dessuten OGSÅ en produsent som benytter Intel brikker, og det gjør OGSÅ at Dell blir sponset av Inetl for å kunne selge billige skjermer, for ikke å snakke om at Schenker som kjører Dells varer rundt i Europa har en avtale om billig driftstoff med Esso, som er amerikansk, og er venner med Intel fordi Esso's sjef en gang var sammen med viseadministrerende i Intel og derfor sponser Intels sponsing av Fujitsus sponsing av Samsung! Og dessuten, når man tar hensyn til at Wallace og Gromit fant ut at månen var laget av ost så KAN det være at Intel har stjålet den ekte månen fordi det var så mye silisium der, og så har de satt opp en ny måne som er laget av ost fra Wisconsin, som har en stor overproduksjon av ost, fordi de fikk nytt prosesstyringsanlegg drevet av Intel cpu'er, og derfor sponser de Intel med billig ost til månebyggingen!!

 

DER tror jeg jammen at jeg fikk tak på hvordan din konspirasjonsteori er bygget opp!

 

Den der var jammen god, jeg lo så jeg nesten datt av stolen :!:

ENDELIG har vi alle forstått hvordan dette foregår :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
DER tror jeg jammen at jeg fikk tak på hvordan din konspirasjonsteori er bygget opp!

Latterlige påstander du kommer med der :roll:

 

Mens vi er inne på useriøsiteter, har du hørt om Barfketing?

Warning to the humor-challenged: The following is not at all serious.

 

While talking about the quarter's flash memory losses, Mr. Ruiz made the quite-unusual-for-him remark that, "It makes me puke to lose $39 million."

 

What a motivational device (especially if you're in his immediate vicinity)! Who needs "You're fired!" when you can do this instead?

 

I can just hear the other AMD execs nervously whisper to each other, "I heard that when you lose more than $50 million, he loses control of his bowels, too."

 

Imagine what he was doing when AMD was losing $200 million. He must have been a fountain of orificial outflow. I bet that got the other AMD execs on board for downsizing fast when he took over. I'd fire my mother after seeing something like that.

 

I can just see the business books coming out extolling the Bad Burrito Boss style of management. Why not? It's as American as apple pie, and a proven success at the very highest levels.

 

Thirteen years ago, the President of the United States went to Japan for trade talks. For decades, America tried to get Japan to open up its trade, to virtually no effect.

 

Clearly, it was time for a new approach. Let the facts speak for themselves:

 

1/7/1992: President Bush arrived in Japan on a tough-talk trade mission.

 

1/8/1992: Bush vomited on the Japanese prime minister's lap.

 

1/9/1992: President Bush declared his trade visit to Japan a success, saying Japanese officials had agreed to increase imports of American cars, auto parts, computers and other goods.

 

And really, economically, Japan hasn't been quite the same since.

 

Need I say more?

 

Now that we've established how persuasive puking can be, maybe that's what AMD's new "aggressive approach" to increasing market share is going to be. Dell won't buy? Just send "Regurgitatin' Ruiz" in there mano-a-mano with Mikey Dell. Do a little 'gurgin' with Bill Gates, and see how fast Windows for x86-64 comes out.

 

Now imagine grassroots 'gurgin'. You're a salesperson at CompUSA and somebody wants a mini Mac or Centrino notebook rather than an AMD product you'll get twice the commission on. Spare the idle chatter. Just go, "Mini Mac? Bleeaaahhh!!!" That will have an impact.

 

In an age when any publicity is considered good publicity, the time has come for barfketing. It's aggressive; it's cheap, it's easy, and boy, does it makes an impression!

:sick:

 

Husk at det er stor forskjell på å kritisere en produsents utstyr og vareutvalg i forhold til å beskylde de offentlig for korrupsjon...

 

TROR du virkelig på at BRORPARTEN av inntektene til Dell kommer fra smøring fra underleverandører, ja da har du iallefall et interessant syn på forretningsøkonomi!

Ja, jeg tror faktisk at det er mye galt som skjer i databransjen og jeg vet at Dell har en del eksklusive avtaler som trolig ikke tåler dagens lys. Du har sikkert hørt ordtaket "drypper det litt på meg så drypper det litt på deg også", og det er slik korrupsjon oppstår. Det drypper ikke bare litt "lojalitetsrabatt" på lavprisselskaper som Dell, men svære fosser og såpass mye at de nå er helt avhengige av dette. Det er dette jeg kaller organisert korrupsjon og uetisk forretningskultur :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

snorreh selv om du konsekvent ikke svarer "troll" på forumet så skriver jeg litt alikevel :)

Det er overhode ingen som betviler at det finnes fusk og fanteri innenfor dataverdnen, hvorfor skulle de være så mye bedre enn andre?

Det som imidlertid gjør dette så latterlig i ditt tilfelle er at du bruker dette i din hat kampanje mot Intel og Dell .

Du fremstiller dette som disse to er djevelens verk , menst du samtidig fremstiller AMD som erkengelen Gabriel, det er dette som blir så fortvilt feil og gjør at flere og flere får problemer med å ta deg seriøs .

Samme skjer jo om noen gir deg "pepper" for dette , da leges de i hat og blir kalt for Troll og foreslått bannet fra forumet :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
DER tror jeg jammen at jeg fikk tak på hvordan din konspirasjonsteori er bygget opp!

Latterlige påstander du kommer med der :roll:

 

 

Nei, det vil jeg da ikke si, ikke noe mer latterlig enn at du mer stor tyngde VET at Dell har avtaler med leverandørene sine som "trolig ikke tåler dagens lys" :dribble:

 

Biffo

 

ps:

Jeg glemte selvfølgelig en ting i min utredning! Fikk jo Avis1 på døra i går og der var det et ilegg fra Dell! Så det må for meg synes klart at grafikerene i Schibsted trolig jobber undercover med å sørge for at Dells blekke blir puttet inn i Avis1 og Aftenposten gratis fordi de får støtte til julebordet sitt fra Dell! Så jammen kutter Dell kostnader der og! :eek:

Lenke til kommentar

Korrupsjon og smøring foregår i alle næringer, men det bekymringsfulle er at flere godtar dette svineriet. Noen klipp fra norske aviser idag:

 

Påstander om korrupsjon

Vinmonopolet bryter samarbeid med Ekjord etter anklager om at importfirmaet har smurt flere av Vinmonopolets butikksjefer. Ti ansatte i Vinmonopolet er suspendert.

 

Næringslivet godtar juks

Respekten for lover og forskrifter i næringslivet stuper. To av tre sjefer synes det er greit å kutte hjørner for mer smidig drift. Kompliserte regler får skylden. Primærnæringen og bygg- og anleggsbransjen har lavest terskel for å sette loven til side. – En uheldig og negativ utvikling, sier politiadvokat Morten Eriksen i Økokrim.

Mens katten er borte danser musene på bordet? :hmm:

Lenke til kommentar
Korrupsjon og smøring foregår i alle næringer, men det bekymringsfulle er at flere godtar dette svineriet.  Noen klipp fra norske aviser idag:

 

Påstander om korrupsjon

Vinmonopolet bryter samarbeid med Ekjord etter anklager om at importfirmaet har smurt flere av Vinmonopolets butikksjefer. Ti ansatte i Vinmonopolet er suspendert.

 

Næringslivet godtar juks

Respekten for lover og forskrifter i næringslivet stuper. To av tre sjefer synes det er greit å kutte hjørner for mer smidig drift. Kompliserte regler får skylden. Primærnæringen og bygg- og anleggsbransjen har lavest terskel for å sette loven til side. – En uheldig og negativ utvikling, sier politiadvokat Morten Eriksen i Økokrim.

Mens katten er borte danser musene på bordet? :hmm:

Det er en viss forskjell her da... Å overbevise noen om at de skal ta inn et produkt i butikken sin er nok litt annerledes enn når Dell bestemmer seg for hvem som skal få produsere harddisker eller skjermkort til en range med maskiner. Dell er verdens største produsent av pc'er, og det er stor grunn til å tro at virksomheten drives noe annerledes enn et norsk lokalpol... (Dessuten - hvis det hadde vært en hvilken som helst annen bransje enn vinmonopolet hadde ingen engang hevet et øyebryn - å spandere varer på forhandlerene dine er nå temmelig vanlig for å få goodwill da - uansett om du leverer sokker eller knekkebrød)

 

Du evner nå de snodigste sammenlikninger også da, så jeg blir bare ennå mer forundret over at du syntes min utledning om sammenhengen mellom Esso og Dell virket latterlig!

Lenke til kommentar
Korrupsjon og smøring foregår i alle næringer, men det bekymringsfulle er at flere godtar dette svineriet. Noen klipp fra norske aviser idag:

 

Påstander om korrupsjon

Vinmonopolet bryter samarbeid med Ekjord etter anklager om at importfirmaet har smurt flere av Vinmonopolets butikksjefer. Ti ansatte i Vinmonopolet er suspendert.

 

Næringslivet godtar juks

Respekten for lover og forskrifter i næringslivet stuper. To av tre sjefer synes det er greit å kutte hjørner for mer smidig drift. Kompliserte regler får skylden. Primærnæringen og bygg- og anleggsbransjen har lavest terskel for å sette loven til side. – En uheldig og negativ utvikling, sier politiadvokat Morten Eriksen i Økokrim.

Mens katten er borte danser musene på bordet? :hmm:

Jepp der er vi helt enige, verden blir dessverre mer og mer korrupt.

Det eneste som betyr noe er makt og penger og dessverre er det fler og fler som lar seg lokke. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjordt i en sånn situasjon derfor kan jeg vanskelig direkte dømme andre .

Vi kan jo bare se på en så uskyldig liten ting som det å legge ved noe "ekstera" når en handler på div webshopper, ikke at dette er ulovlig eller ment som kritikk av de som gjør det, men det er heller ikke tvil om at dette kaprer kunder eller at de iallefall handler der igjen.

Lenke til kommentar
Det er mange som handler PC hos dell.Bor i Haugesund

Da jeg henta min "nesten gratis" maskin på Linjegods så sto det utrolig mange Dell esker på terminalen..ble overasket over hvor mye det var.

Ja, Dell har litt i overkant av 20 prosent av det norske PC-markedet. På verdensbasis er Dell størst med en markedsandel på 17.9 prosent. Ikke så overraskene, for med alle disse eksklusive avtalene så er Dell istand til å underby de fleste på pris og likevel tjene gode penger. Michael Dell er forøvrig også en av verdens rikeste menn og befinner seg for øyeblikket på 18. plass på Forbes sin liste med en formue på over 13 milliarder dollar. Det er tydeligvis vanvittig mye penger å tjene på å drive en lavprisbutikk, så det må være lov å spørre seg hvor alle pengene kommer fra? :hmm:

Lenke til kommentar
Michael Dell er forøvrig også en av verdens rikeste menn og befinner seg for øyeblikket på 18. plass på Forbes sin liste med en formue på over 13 milliarder dollar.  Det er tydeligvis vanvittig mye penger å tjene på å drive en lavprisbutikk, så det må være lov å spørre seg hvor alle pengene kommer fra? :hmm:

Det er lov å spørre. De kommer herfra:

 

dell.gif

 

Det kalles papirpenger. Men det er ikke hundrelapper eller tusenlapper, men aksjer i firmaet han grunnla for 20 år siden med to tomme hender og 1000 dollar i kontanter. Michael Dell har fortsatt ca. 10% av aksjene i firmaet. Det er verd mye penger, dermed er han rik. Firmaets suksess er bygget på hans ideer og pågangsmot, så det er ham vel unt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det kalles papirpenger. Men det er ikke hundrelapper eller tusenlapper, men aksjer i firmaet han grunnla for 20 år siden med to tomme hender og 1000 dollar i kontanter. Michael Dell har fortsatt ca. 10% av aksjene i firmaet. Det er verd mye penger, dermed er han rik. Firmaets suksess er bygget på hans ideer og pågangsmot, så det er ham vel unt.

Det var en tårevåt historie, og lurer på hvor jeg har hørt det samme sprøytet før? Var det i filmen The Secret of My Succe$s eller Giant kanskje? ;)

 

Beklager, men jeg kjøper ikke den heller. Dell tjener fortsatt penger som gress som et lavprisselskap, og Michael Dell har en formue som utgjør mye mer enn 10% av markedsverdien til selskapet som idag er på hele 88.46 milliarder dollar.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det kalles papirpenger. Men det er ikke hundrelapper eller tusenlapper, men aksjer i firmaet han grunnla for 20 år siden med to tomme hender og 1000 dollar i kontanter. Michael Dell har fortsatt ca. 10% av aksjene i firmaet. Det er verd mye penger, dermed er han rik. Firmaets suksess er bygget på hans ideer og pågangsmot, så det er ham vel unt.

Det var en tårevåt historie, og lurer på hvor jeg har hørt det samme sprøytet før? Var det i filmen The Secret of My Succe$s eller Giant kanskje? ;)

 

Beklager, men jeg kjøper ikke den heller. Dell tjener fortsatt penger som gress som et lavprisselskap, og Michael Dell har en formue som utgjør mye mer enn 10% av markedsvedien til selskapet som idag er på 88.46 milliarder dollar.

Jeg liker tårevåte historier jeg. Får klump i halsen når fattige familier blir sent til Disneyland en uke mens snille hjelpere bygger nytt hus til dem på TV3. :blush: (Ja, jeg vet det er markedsføring for giverne og alt det der. Hva så? Det synes jeg er helt greit. Sitatet i signaturen min sier hvorfor bedre enn jeg kunne sagt det selv.)

 

Og jeg ser gjerne Giganten om igjen også. Det er noen år siden.

 

Men til saken: Strengt tatt er det ingen som bryr som hvorvidt du eller jeg kjøper den, snorreh. Faktum er at han startet med så godt som ingenting (eller kanskje du tror at aksjekurven til Yahoo er en bløff også? Der er forøvrig market cap 99,47 milliarder akkurat nå, men hvem teller småpenger...) Og han startet med mye mer enn 10% av aksjene, det er vel rimelig å tro at han har solgt unna en del i årenes løp. Uansett er det papirpenger, og for 4 år siden var hane god for mye mer, fordi aksjene var mer verd. Men akkurat det svetter han neppe over.

 

Dell tjener penger som gress av samme grunn som Rema 1000: Fordi folk flest handler der. Det kalles en forretningside, selg mye og billig. Press prisene fra leverandør, minimer lagerkostnader og ta en moderat fortjeneste per enhet. Det er de ikke alene om. Ingvar Kamprad som grunnla IKEA (med to tomme hender ved å selge fyrstikker) er styrtrik han også. Hvilken leverandør var det som sponset ham?

 

Kanskje de begge rett og slett er solskinnshistorier. En historie trenger ikke være tragisk for å være sann. De gamle grekere satte like stor pris på komedien som på tragedien. De hadde skjønt noe som enkelte av oss ikke har. Livet er bygget opp av kontraster. Har man ikke plass til alle tilværelsens mange sider, har man et kjedelig liv. Og så blir man lett offer for konspirasjonsteorier. (Jeg skal være snill og ikke ramse opp filmer jeg tipper du har gledet deg over. ;) )

 

Hmmm... Tror jeg skal se en koselig film ikveld. "Love Actually", kanskje. Passe blanding av tårer og romantikk etter en lang dag med å diskutere butikk. Eller "The Fabulous Baker Boys".

 

Men nå må jeg jobbe litt, har en prosjektrapport å sende avgårde.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Og da skal jeg gi dere følgende lille grubleri å sovne på (så slipper dere å telle sauer):

 

Ettersom det tydeligvis ikke går an å tjene penger uten å være korrupt, betyr det at AMD er dømt til å mislykkes? Eller er de unntaket som bekrefter regelen. I så fall: Hvorfor?

 

Geir :)

:thumbup: Tror jeg velger sauene,

Lenke til kommentar
Jeg liker tårevåte historier jeg. Får klump i halsen når fattige familier blir sent til Disneyland en uke mens snille hjelpere bygger nytt hus til dem på TV3. :blush: (Ja, jeg vet det er markedsføring for giverne og alt det der. Hva så? Det synes jeg er helt greit. Sitatet i signaturen min sier hvorfor bedre enn jeg kunne sagt det selv.)

 

Og jeg ser gjerne Giganten om igjen også. Det er noen år siden.

Selv har jeg ingen tro på "the American dream", et fiffig påfunn men bare sprøyt i praksis som bare stakkars tullinger tror på slik som de siste pyramide-skandalene i Norge har vist. Det finnes nyanser vet du, slik også med det som står i sitatet i signaturen din, der man har kapitalisme og så har man Crapitalism....

 

Men til saken: Strengt tatt er det ingen som bryr som hvorvidt du eller jeg kjøper den, snorreh. Faktum er at han startet med så godt som ingenting (eller kanskje du tror at aksjekurven til Yahoo er en bløff også?

Jeg tviler ikke på tallene, jeg bare stiller noen spørsmålstegn hvor pengene egentlig kommer fra.

 

Dell tjener penger som gress av samme grunn som Rema 1000: Fordi folk flest handler der. Det kalles en forretningside, selg mye og billig. Press prisene fra leverandør, minimer lagerkostnader og ta en moderat fortjeneste per enhet. Det er de ikke alene om. Ingvar Kamprad som grunnla IKEA (med to tomme hender ved å selge fyrstikker) er styrtrik han også. Hvilken leverandør var det som sponset ham?

Tja, det kan alltids diskuteres. IKEA vet jeg lite om, men jeg vil anta også de har en rekke underleverandører. Dagligvaremarkedet i Norge har jeg derimot undersøkt litt siden det tidligere har blitt nevnt som en mulig analog til databransjen. Selv mener jeg disse bransjene neppe kan sammenlignes direkte siden konkurransen tross alt er mye bedre i det norske dagligvaremarkedet, men også her foregår det åpenbart masse snusk. Dette ble også diskutert på Tabloid forleden, der en eksludert underleverandør beskyldte den såkalte "hylleavgiften" til kjedene som mafiavirksomhet. Det ble også stilt spørsmål om hvorvidt mesteparten av pengene som Norges rikeste menn, deriblant Rimi-Hagen og Rema-Reitan, har tjent egentlig kommer fra slik organisert korrupsjon/smøring fra underleverandørene.

 

Hmmm... Tror jeg skal se en koselig film ikveld. "Love Actually", kanskje. Passe blanding av tårer og romantikk etter en lang dag med å diskutere butikk. Eller "The Fabulous Baker Boys".

Greie filmer det, og hvis du liker slike filmer så kan jeg anbefale Jersey Girl og Lost in Translation.

 

Men skal jeg anbefale noen filmer som passer bedre til temaet vi diskuterer så må det bli disse:

 

Wall Street

Gordon Gekko: The richest one percent of this country owns half our country's wealth, five trillion dollars. One third of that comes from hard work, two thirds comes from inheritance, interest on interest accumulating to widows and idiot sons and what I do, stock and real estate speculation. It's bullshit. You got ninety percent of the American public out there with little or no net worth. I create nothing. I own.

[...]

Gordon Gekko: The point is ladies and gentlemen that greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of it's forms - greed for life, for money, knowledge - has marked the upward surge of mankind and greed - you mark my words - will not only save Teldar Paper but that other malfunctioning corporation called the USA. Thank you.

Antitrust

A good idea can get you millions. A great Idea can get you killed.

Film en av mine store hobbier ser du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...