Gå til innhold

2* seagate barracuda i raid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har 2* Seagate barracuda 200gb sata og tenker på å sette de i raid. men er ikke helt stødig når det gjelder dette. har et abit nf7 v2.0 hovedkort. Vil Raid være mulig?

Mvh H

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Har samma HK (tror jeg, NF7-S 2.0) og du setter opp raid i Silicon Image RAID Bios etter at HKets BIOS er ferdig, du ser den lister opp harddiskene dine og så står det at du skal trykke F4 eller en Ctrl+(entast) for Raid BIOS. Der kan du velge Create New Stripset eller New Mirror Set alt ettersom hvilken RAID du tenkte deg!

Hjalp det eller ble det bare rot? ;)

Skrevet (endret)
husk at du mister all data som er på diskene når du lager et raid-sett.

samme hvis du skulle splitte dem senere.

Du mister alle data om en disk ryker med raid 0

Tror ikke du mister data om du bryter mirror raiding (raid 1).

Med denne formen for raiding så lagres samme data på 2 disker samtidig. Blir det feil på en så kan du sette inn en ny og duplisere/koiere dataene på nytt for å få 2 kopier av dataene dine.

Her er en liten oversikt/guide over forskjellige raidoppsett.

http://www.acnc.com/04_00.html

Endret av Lugmeister
Skrevet

Som nevnt over her er det bakdeler med RAID.

De fleste trenger ikke RAID til hjemmebruk.

Striping øker ytelsen, men ryker 1 disk, mister du ALL data på begge disker.

Mirroring gir veldig god sikkerhet, men øker ikke ytelse, samt kapasiteten blir liten.

Skal det være noe ide å kjøre RAID må det bli med 3 disker, der 3x200 GB = 400GB.

Men ryker 1 disk, dytter du bare i en ny en, og all data er intakt.

Skrevet

Ingen problem.

Press Ctrl H mens maskinen BOTER igjennom BIOS.

Klikk igjenom menyen etpar ganger til du har begge diskene i RAID.

Hvis det er vanlig bruk svarer du stripe 16, men hvis du skal for det meste redigere film etc velger du 32 (eller mer)

Etterpå ser du bare en stor disk på 400GB. for RAID 0 striping.

Etterpå bruker du WindoowsCD for partisjonering av en eller flere partisjoner.

Men husk at alt kan gå tapt hvis du må bytte hovedkort eller noe!!! Fordi du har stripet opp dataene med en stripe annenhver gang på hver disk.

(For RAID 1 speiling, får du to disker med likt innhold som noen sa.. Det er for stor sikkerhet. Man kan si de speiler seg i hverandre.)

Skrevet

Husk at hvis du bruker raid 0 vil du miste dataen som er på diskene når du setter opp raid arrayet. Det vil si at du må ta sikkerhetskopi av data du ikke vil miste FØR du setter opp arrayet.

Skrevet

Tusen takk folkens! Hjalp meg mye på vei. Har enda ikke fått den siste disken, fikk feil merke(Maxtor) Må vente 2 dager tror jeg. Har tenkt å bruke RAID 0 for bedre ytelse. Skal brukes til OS, musikk, og filmer(rar format) er ikke sikker på hvilken størrelse jeg vil ha 32 eller 64 eller høyere. Og det går fint å dele den opp i partisjoner for OS + annet etter at jeg har fått dem på en disk på 400gb. Var vel det jeg ville vite.

Mvh H

Skrevet (endret)

Når jeg sier stripe 16 så er det ut fra tester jeg har sett. Vanlige filer (innen Windows, spill, etc.) blir å regne som små. Hvis man velger så store striper at filene ikke oppdelt (stripet) da er vitsen med RAID 0 borte...

Lykke til :cool:

Endret av sveinsel
Skrevet

Det hjelp meg litt på vei. tror jeg skal gå for 16 eller 32 da. men så cluster. hvor store skal de være. eller er dette noe jeg ikke trenger tenke på.

Skrevet (endret)

Ville ihvertfall satt av ca. 10 GB for C: slik at man ikke ramponerer alle filene om (/når :D ) man må formatere. Så tar det utrolig lang tid å kjøre viruskontroll, defragmentering eller noe på nærmere 1/2 Terr harddisk (vet ikke hvordan det skrives engang :blush: )

Lykke til :cool:

Edit: så jeg ville delt den inn i mange flere partisjoner (4-5-6??).

Endret av sveinsel
Skrevet (endret)

Det er allerede tenkt på. for øyeblikket kjører jeg bare den ene med 30gb system og 156 som egen disk. tenkte på å ha 20-40gb til system og resten/eventuelt dele opp på en egne partisjoner :w00t:

Endret av TheRipper3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...