Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen som helst tvil om at flertallet som er i mot nasjonalprøver,er svært kritiske av offentliggjøring av prøvene.Hvorfor ikke behandle prøvene internt,så hadde denne boikotten blitt avblåst for lenge siden.Kristin Clemet ville jo fått kvalitetssjekket skolene på sin måte allikevel,selv om det er stor tvil over kvaliteten på selve nasjonalprøvene.

Det burde sunket inn i Clemet nå,at hun har gjordt en bommert angående offentliggjøringen av prøvene.Personlig tror jeg hun har store problemer med å svelge akkurat det.

Kristin Clemet er det mest arrogante menneske som har sittet i regjeringen,nå vil hun plutselig at prøvene skal brukes uansett andel av boikott.

Det kan vel ikke kalles demokrati det?

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg på skolen i pausen mellom de to delene av den nasjonale skriveprøven. Del 1 var ikke så ille (det hadde jeg heller ikke trodd), men notatene kom til nytte... Det var en del i klassen som boikottet, men det får være deres sak. Jeg har ikke forandret mening om de nasjonale prøvene. Jeg synes fortsatt prøvene er helt greie, men det er publiseringen av resultatene som plager meg.

Ønsk meg lykke til til neste del :)

Lenke til kommentar
De nasjonale prøvene i seg selv er det jo ikke noe gærent med, men det er rankinglisten som gjør alt feil... mitt forslag:

Kryss av tilfeldig!!

Krysse av tilfeldig på stilen? :shrug:

 

Nå sitter jeg på skolen i pausen mellom de to delene av den nasjonale skriveprøven. Del 1 var ikke så ille (det hadde jeg heller ikke trodd), men notatene kom til nytte... Det var en del i klassen som boikottet, men det får være deres sak. Jeg har ikke forandret mening om de nasjonale prøvene. Jeg synes fortsatt prøvene er helt greie, men det er publiseringen av resultatene som plager meg.

Ønsk meg lykke til til neste del 

Poenget med prøvene, er greit. At de offentliggjøres, er også greit.. Men de stiloppgavene i dag var dødsens... jeg gir da f. i Mars.. Og en stil om "hva er meningen med livet" er kanskje også litt upassende.. Gjennomførte for å gjennomføre, men ikke veldig seriøst. En stil er nå en stil. Ble forøvrig ferdig med første stilen klokken hlav ti, etter å ha holdt på i litt under femti minutter.. Måtte da sitter i over en time å vente.. Kjedelig.. Pause, før neste stil, som tok meg ca. 40 minutter og skrive tre sider på, før jeg fikk gå... For en dag!

 

(Bare til alles orientering, på bokmål kan jeg seriøst levere inn hva som helst, og få fem..)

Lenke til kommentar
skryt skryt..

 

Jeg syns det var helt forferdelige oppgaver...

Var nesten tom for ideer når jeg skulle til på den andre oppgaven som var bedre enn den første..

dårlig lagt opp tidsmessig.. ferdig hall 10 jeg oxo.. :sleep::confused:

Men du gjorde dem. Jeg gjorde dem også, om enn halvhjertet. Bravo!

 

Oppgavene var tåpelig, ja vel, men nå har tross alt alle på klassetrinnet ditt i Norge hatt samme oppgaver. Så det er vel liten vits i å klage.

Lenke til kommentar

Må si at jeg støtter dere som har tatt de nasjonale prøvene. Informasjonen de gir er nyttig både for myndighetene, skolevesenet og offentligheten. Personlig er jeg interessert i hvilke skoler som gjør det bra, dette gjelder særlig prøvene tatt i 1. klasse på videregående skole, da disse har noe å si for hvilken skole elevene velger. (selv går jeg i 3. på vgs, så valget er tatt for lenge siden)

 

- Zlatzman

Lenke til kommentar
Nå sitter jeg på skolen i pausen mellom de to delene av den nasjonale skriveprøven. Del 1 var ikke så ille (det hadde jeg heller ikke trodd), men notatene kom til nytte... Det var en del i klassen som boikottet, men det får være deres sak. Jeg har ikke forandret mening om de nasjonale prøvene. Jeg synes fortsatt prøvene er helt greie, men det er publiseringen av resultatene som plager meg.

Ønsk meg lykke til til neste del 

Poenget med prøvene, er greit. At de offentliggjøres, er også greit.. Men de stiloppgavene i dag var dødsens... jeg gir da f. i Mars.. Og en stil om "hva er meningen med livet" er kanskje også litt upassende..

Jeg syntes oppgave 1 (Mars) var helt ok, jeg. Det var ærlig talt ingen sak å hente en mengde tall fra internett, for så å fordele dem jevnt blant noen ord på et papir. Oppgave 2 (Hva er meningen med livet?) derimot... Jeg likte ikke den helt. Jeg syntes begge disse oppgavene hadde lite med norsk å gjøre, men men. Oppgave 1 var naturfagrelatert (favorittfaget mitt), så der tror jeg at jeg gjorde det bra. Oppgave 2 var KRL-relatert (det nest (?) verste faget jeg vet om), så jeg tror ikke jeg scorer 10/10 på den...

Lenke til kommentar
Finnes prøven tilgjengelig noe sted nå i ettertid? Hadde vært morro å se på oppgavene.

Oppgave 1 lød noe slikt som "I det siste har vi fått ny informasjon om Mars ... bla bla bla.. Skriv en faglig tekst hvor du drøfter hvorvidt det har vært liv på Mars eller ikke. "

 

Oppgave 2 tok for seg "de store spørsmål", og oppgaven var å velge seg ut et spørsmål og skrive en resonerende tekst. Spørsmål som "hva er meningen med livet?" "Hvem er jeg?" "Hvorfor er jeg her?" etc.

Lenke til kommentar

Ok, og jeg tolker det dit at det var fri bruk av hjelpemidler siden KaYcH brukte nett til å hente data.

 

Skulle likt å se hvilke kriterier de oppgave rettes etter. Sees det på bruk av språket, eller ser man på evnen til å reflektere over flere sider av samme sak?

 

Uansett, typiske oppgaver der veltunet svadagenerator er essensielt for å få god karakter. :lol:

 

Edit: Forøvrig en dårlig form for nasjonal sammenligning ettersom det er vanskelig å sette objektive kriterier og kvantifisere resultatet. Forskjellige lærere retter slikt helt forskjellig.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ok, og jeg tolker det dit at det var fri bruk av hjelpemidler siden KaYcH brukte nett til å hente data.

 

Skulle likt å se hvilke kriterier de oppgave rettes etter. Sees det på bruk av språket, eller ser man på evnen til å reflektere over flere sider av samme sak?

 

Uansett, typiske oppgaver der veltunet svadagenerator er essensielt for å få god karakter. :lol:

 

Edit: Forøvrig en dårlig form for nasjonal sammenligning ettersom det er vanskelig å sette objektive kriterier og kvantifisere resultatet. Forskjellige lærere retter slikt helt forskjellig.

I hver klasse blir et par prøver fakset til en sentral "retter". Itillegg blir alle de aktuelle norsklærerene sendt på et kurs en hel dag for å rette likt. Samme i forhold til leseprøven, alle norsklærerne ble sendt på kurs en dag. Så det er gjennomført og laget med tanke på å få det likt!

 

Jeg skrev vel tre sider om meningen med livet. ren svada alt sammen.. Det skal sannsynligvis sees på både språk og evnen til å resonnere og evnen til å drøfte, men retteveiledningen er enda ikke sendt ut.. Så det vet man ikke enda.. :p

 

EDIT: Angående hjelpemidler, hadde vi ingen, hverken ordbok eller internett. I midlertid kunne man visst (hvis man hadde fått tak i det da..) notere på et notatark fra et hefte man kunne få.. Men det heftet fikk aldri jeg..

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
De nasjonale prøvene i seg selv er det jo ikke noe gærent med, men det er rankinglisten som gjør alt feil... mitt forslag:

Kryss av tilfeldig!!

Krysse av tilfeldig på stilen? :shrug:

Vi fikk ikke stil i norsk, kun noe vi skulle lese og så krysse av.. bare noen få steder vi skulle skrive noen linjer!

Lenke til kommentar
Spesielt hvis man går fra fiksjon til saktekster på ungdomsskolen, skal det GODT gjøres å levere inn noe som gir mindre enn 5.

Du har nok et poeng. Jeg får jo varriable karakterer, men i bokmål/hovedmål-stiler, så mener jeg seriøst at jeg aldri får under fem.. Ungdomsskolen ja, er selvsagt forbredt på at det er noe vanskligere på vgs, men likevel.

 

Vi fikk ikke stil i norsk, kun noe vi skulle lese og så krysse av.. bare noen få steder vi skulle skrive noen linjer!
Har du hatt en nasjonal prøve i norsk skriftlig i dag? :ermm:

 

Okay, men kjente dere til spørsmålene på forhånd da? Eller var det bare fusking fra KaYcH's side?
Nei, stiloppgavene kom i dag morges klokken åtte tyve, og ingen hadde sett dem fra før. Skolen min hadde til orientering besøk av en "inspektør" fra Undervisningsdirektoratet for å påse at alt gikk rett for seg.. (Antar ihvertfall at det var derfor han var der(mistenkliggjøring av private skoler!!)).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...