Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

For det første, gode og dårlige skoler vil finnes uansett. De forsvinner ikke bare fordi vi ikke har prøver som kan vise dette. Så gode og dårlige skoler vil finnes uansett.

Til en viss grad enig. Men hvorfor skal man da gjøre de "dårlige" skolene dårligere? Jeg er litt uenig i at du bruker ordet dårlig. Det er ikke mange skoler som er direkte dårlig, men det er mange skoler som er middelmådige. Men det er mer et nasjonalt problem, ikke et lokalt problem eller et problem utelukkende på de enkelte skolene.

Hvilke ord man bruker er det samme for meg. Det er alikevel ment relativt, de dårlige er dårligere enn de gode.

 

Jeg har ikke sagt man skal gjøre de dårligere dårligere, og jeg har argumentert for hvorfro det ikke vil skje. Bl.a fordi man kan rette en ekstra innsats mot de skolene som trenger det, for å heve nivået på disse.

 

Men det krever innformasjon som kan identifisere disse skolene.

 

I de fleste fag er det ikke nødvendig å skille de flinke og de mindre flinke. Jeg tror det kan være sunt å ha flinke og mindre flinke i samme klasse. Dessuten så tror jeg ikke det er sunt å gå på en skole med bare såkallt flinke elever så tidlig.

Jeg tror ikke det er noe problem. Respekt for andre mennesker kommer ikke automatisk av, eller er avhengig av, at man sosialiserer med disse. At det kan være til hjelp å ha flinke og dårlige elever i samme klasse er jeg enig i. Men dette er også resurskrevende. Og i dag så lider faktisk mange flinke. Så her er det fordeler og ulemper.

 

Angående videregående så mener jeg alle burde fått kommet inn på den linjen de vil. Slik det er i dag så er det mange som ikke kommer inn på den linjen de ønsker og derfor havner på allmennfag uten å ha noe ønske eller interesse av det. Disse elevene hemmer undervisningen da læreren ofte må bruke mye tid på de og fordi undervisningen tildels må legges opp for disse.

Dette er så vidt jeg kan bedømme en annen diskusjon.

 

 

Videre så vil kjennskap til hvilke skoler som er dårlige føre til at resurser bedre kan rettes mot disse skolene, og man kan få hevet de dårlige skolene og utgjevne forskjellene.

Jeg er ikke uenig i at en viss (fornuftig) bruk av standardiserte prøver kan ha noe for seg. Problemet er at prøvene i dag har en innvirkning på elevtilstrømningen og til syvende og sist budsjettet. Det blir livsviktig for skolene å skåre bra på prøvene.

Jeg ser ikke logikken. Skal en skole få økonomisk bonus for gode resultater???

 

Jeg vil heller si at en skole bør være kanditat for ekstra resurser dersom det går dårlig.

 

 

Så det at dette vil føre til gode/dårlige skoler er ikke sikkert. Det kan virke motsatt også.

Hvordan da? At vi får dårlige/gode skoler istedenfor? ;) Prøvene vil føre til flere privatskoler som får de beste lærerne, de mest ressurssterke elevene og dermed høyest skår på prøvene og følgelig flere elever. De offentlige skolene får færre elever, følgelig mindre penger og dermed dårligere lærere, dårligere skolebygg og en dårligere skole.

Her antar jeg det ligger en 'penga følger eleven' tanke bak? Dessuten virker det som om du antar at skolebygg og lærerlønn går av samme potten?

 

Du glemmer også fordelen med å gå på skoler med små klasser. Mange vil trekke mot slike skoler. Dette vil føre til en utgjevning.

 

Og hvis man følger penga-følger-eleven prinsippet så gjør det vel ikke noe om det er private eller offentlige skoler som gjør det bra. Det er uansett skoleresultatene, og ikke foreldrenes lommebok, som avgjør hvor man kommer inn.

 

Her ligger det litt mange antagelser bak, så jeg er ikke sikker på hvordan du tenker.

 

Og om det skulle føre til at elever med nogen lunde like elever havner i samme klasse, så vil det kunne ha visse fordeler. Det vil være lettere å tilpasse undervisningen til alle elevene, slik at man minsker problemet med at flinke elever ikke får nødvendige utfordringer, kjeder seg og blir rastløse. Det er også lettere å elever som trenger ekstra hjelp når de er mer samlet.

Til en viss grad enig i klasseinndelingen. Men jeg tror ikke det er sunt for elevene å kun omgås "likesinnede". Men at skolen burde vært mer tilpasset elevenes individuelle behov er jeg enig i. Hvordan dette kan gjøres er jeg ikke sikker på. Men å dele klassen i matematikk og naturfag kan kanskje være en idè.

Dette er samme argument som jeg har svart på ovenfor.

 

Kun i et jantelov-preget samfunn er det et problem at man skiller mellom flinke og mindre flinke, og gir de flinke flere utfordringer for at disse også skal kunne nå sitt potensiale.

Problemet er at en slik klassifisering av elever som flinke og mindre flink (dumme) i stor grad er feil da en slik klassifisering kun tar utgangspunkt i elevenes evner innen realfag.

Elever skal ikke 'klassifiseres' utover det som allerede skjer i dag gjennom karakterer. Og selvsagt skal man ta utgangspunkt i elevenes evner, i alle fag, når man vurderer dem. Jeg er ikke enig i at innsats og evner skal bedømmes likt. Dette er to forskjellige ting, og bør bedømmes som to forskjellige ting. Men dette er også en annen diskusjon.

 

 

Kan du argumentere for ditt syn, Olsen, uten å måtte ty til dogmatisme, brønnpissing og stråmannsargumentasjon, og på den måten vise at du faktisk tenkt gjennom hva du står for?

Ja.

Bra det, men jeg synes argumentene dine har litt mange antagelser som jeg ikke helt kjenner. Vanskelig å følge hvordan du kommer fram til konklusjonene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest gjennom de 17 sidene med diskusjon. Men jeg synes det er latterlig å ta sånn på vei bare for en prøve. Hva er det som er problemet? Du trenger ikke å pugge til prøven, og det er bare en av titusen prøver du har i løpet av livet ditt. Er elevene redde for at resultatene blir lagt ut på internett? Jeg synes det er helt greitt at staten vil finne ut hvilket nivå norges ungdommer ligger på

Lenke til kommentar
Nasjonale prøver er jo helt greit, bare synd at de teller på karakterene våre!

De kunne ha vært mer slik at vi kunne ha kommet ut av skapet og skrevet om absolutt hva vi hadde på hjertet :yes:

De teller nå på karakteren, på stort sett alle norske skoler.

Nei,de kommer ikke til å gjøre det!Boikott videre med god samvittighet.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Nasjonale prøver er jo helt greit, bare synd at de teller på karakterene våre!

De kunne ha vært mer slik at vi kunne ha kommet ut av skapet og skrevet om absolutt hva vi hadde på hjertet :yes:

De teller nå på karakteren, på stort sett alle norske skoler.

Er det ikke det han sier da?

 

Men såvidt jeg har forstått det så skal de ikke telle på karakterene. Det eneste er vel at noen har truet med å sette ned standpunktkarakterene i de fagene man har nasjonaleprøver dersom man boikotter?

Lenke til kommentar
Nasjonale prøver er jo helt greit, bare synd at de teller på karakterene våre!

De kunne ha vært mer slik at vi kunne ha kommet ut av skapet og skrevet om absolutt hva vi hadde på hjertet :yes:

De teller nå på karakteren, på stort sett alle norske skoler.

Er det ikke det han sier da?

 

Men såvidt jeg har forstått det så skal de ikke telle på karakterene. Det eneste er vel at noen har truet med å sette ned standpunktkarakterene i de fagene man har nasjonaleprøver dersom man boikotter?

Man har overlatt til skolen selv og bestemme hvorvidt prøvene skal telle eller ei.

Lenke til kommentar
jaja.. Har tatt norsk lesing og engelsk, men jeg tror jeg boikotter 6 timer med norsk skriving! Gjør heller noe nyttig som å gjøre lekser! Tjener mer på det enn å kaste bort tida på ei prøve som ikke teller for meg uansett

Idiotisk holdning.

 

Håper du får ugyldig fravær.

:w00t:

 

"jeg tror jeg boikotter", hvorfor gjør du det? bare lurer.

Lenke til kommentar

Lese 17 sider med diskusjon? Glem det!

 

Nasjonal prøve i morgen... usj. Jeg har ikke noe imot prøven som sådan, men jeg er sterkt imot at resultatet absolutt skal publiseres. Hadde bare regjeringen/etaten/hvem det enn er klart å holde det for seg selv... Det at VG, Dagbladet, etc. skal sette opp lister over de beste og de dårligste skolene kan få uheldige konsekvenser. Det resulterer bare i mer flytting blant folk med barn...

 

Temaet for morgendagens nasjonale prøve er "Mars - Den røde planeten"... hvorfor akkurat Mars? Når har Mars stått på pensumlista? Poenget med de nasjonale prøvene var at kunnskapsnivået til elevene skulle testes uten forberedelser, men de fleste elevene forbereder seg til morgendagens prøve ved å skrive to A4-sider med notater de får bruke. Det minner mer om en Naturfagsprøve enn en norskprøve, så mye vi skal kunne om Mars...

 

Jeg mener det er dumt at en slik prøve skal telle på fagkarakteren. Lærerne kunne jo bare ha satt en ordens-/oppførselsanmerkning hvis elevene nektet å gjennomføre prøven...

 

Meningskonklusjon: Nasjonale prøver er greit for å se hvilke skoler som trenger mer ressurser, men offentliggjøring av resultatene er idiotisk. Regjeringen/etaten/hvem det enn er bør være litt klarere på hva de egentlig vil og hvordan det skal gjennomføres...

Lenke til kommentar
Lese 17 sider med diskusjon? Glem det!

 

Nasjonal prøve i morgen... usj. Jeg har ikke noe imot prøven som sådan, men jeg er sterkt imot at resultatet absolutt skal publiseres. Hadde bare regjeringen/etaten/hvem det enn er klart å holde det for seg selv... Det at VG, Dagbladet, etc. skal sette opp lister over de beste og de dårligste skolene kan få uheldige konsekvenser. Det resulterer bare i mer flytting blant folk med barn...

 

Temaet for morgendagens nasjonale prøve er "Mars - Den røde planeten"... hvorfor akkurat Mars? Når har Mars stått på pensumlista? Poenget med de nasjonale prøvene var at kunnskapsnivået til elevene skulle testes uten forberedelser, men de fleste elevene forbereder seg til morgendagens prøve ved å skrive to A4-sider med notater de får bruke. Det minner mer om en Naturfagsprøve enn en norskprøve, så mye vi skal kunne om Mars...

 

Jeg mener det er dumt at en slik prøve skal telle på fagkarakteren. Lærerne kunne jo bare ha satt en ordens-/oppførselsanmerkning hvis elevene nektet å gjennomføre prøven...

 

Meningskonklusjon: Nasjonale prøver er greit for å se hvilke skoler som trenger mer ressurser, men offentliggjøring av resultatene er idiotisk. Regjeringen/etaten/hvem det enn er bør være litt klarere på hva de egentlig vil og hvordan det skal gjennomføres...

Vennen... Det er ikke kunnskap om planeten mars som skal testes. Jeg gidder ikke forbrede meg på noe som helst vis. Men har du vnasklig for å skrive, sett i gang. Uansett, det blir som å få et oppgavehefte til tentamen. Hva hadde rasisme med læreplanen å gjøre? Eller "Animals" i engelsk? Ingenting. Det er sikkert et tilfeldig valgt emne, selv om jeg kan være enig i at Mars er et utrolig kjedelig tema, så er det skrivingen som skal måles, ikke kunnskapen.

 

Lykke til i morgen! :)

Lenke til kommentar
Poenget med de nasjonale prøvene var at kunnskapsnivået til elevene skulle testes uten forberedelser, men de fleste elevene forbereder seg til morgendagens prøve ved å skrive to A4-sider med notater de får bruke.

Enig. Hvorfor kunne ikke de som har lagd prøvene bare lagd et enkelt hefte (lik de vi får på enkelte tentamener) som vi fikk på prøvedagen og så kunne vi gjennomført prøven uten noen form for forberedelser. Nok et tegn på at prøvene ikke er godt nok gjennomtenkt.

 

I tillegg har vi fått vite gjennom media at enkelte elever har fått sett prøven allerede og dermed er sannsynligheten for at de får bedre resultat enn de andre skolene veldig stor. Dette vil gi et feilaktig bilde av skolens og de aktuelle elevenes ferdigheter. Og det er vel ikke dette vi vil ha?

 

Nei, dersom vi skulle fått et riktig og rettferdig resultat av de nasjonale prøvene måtte utdanningsministeren hatt (tillnærmet) alle lærerne i ryggen slik at vi hadde unngått at lærerne saboterte prøvene. Det har vi ikke i dag og derfor er det en dum idè å gjennomføre prøvene.

 

På min skole f.eks. er så og si alle lærerne i mot de nasjonale prøvene. De har vel egentlig ikke lov til å ytre sin mening, men det skinner igjennom. Det er da ikke så merkelig at mange elever boikotter (når de får høre hvorfor lærerne ikke liker prøvene). Tror noe sånt som 75% boikottet de første prøvene. Kanskje halvparten gjorde det grunnet politisk uenighet, resten grunnet søvnbehov :nei:

Lenke til kommentar
På min skole f.eks. er så og si alle lærerne i mot de nasjonale prøvene. De har vel egentlig ikke lov til å ytre sin mening, men det skinner igjennom. Det er da ikke så merkelig at mange elever boikotter (når de får høre hvorfor lærerne ikke liker prøvene). Tror noe sånt som 75% boikottet de første prøvene. Kanskje halvparten gjorde det grunnet politisk uenighet, resten grunnet søvnbehov :nei:

og et resultat som er svært uheldig når det kommer til dette, er at "alle barna" kun har fått edder og galle gra læreren om prøvene. jeg skal vedde på at de fleste (rundt 80%+) gjorde det fordi de ikke orket, de har jo bare hørt dritt om det fra lærerne uansett. hvorfor skal de gidde å gjøre noe som lærern er imot?

 

Edit: til dere som ikke tok den, siste setn. var ironisk

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
hvorfor skal de gidde å gjøre noe som lærern er imot?

Fordi rektor sa at prøvene kun var positive for oss og ville hjelpe oss i fremtiden. Dette skapte selvfølgelig debatter og stjal mye undervisningstid. Derfor mener jeg at halvparten av de som boikotter gjør det fordi de har valgt å stå på "den andre siden" mens resten (som ikke brydde seg om diskusjonene) ikke gidder.

Lenke til kommentar

OK, de kan teste kunnskapene våre, men hvorfor i **** gi oss kunn kjedelige oppgaver?

Jeg boikotter ikke pga at oppgavene er kjedelige men blant annet pga at det blir en "konkuranse" mellom skolene. Og de legger ut resultatet online.

En til jeg også reagerer på er det faktum at i engelsk fikk vi to timer på å skrive en stil med null forberedelse, mens i norsk for vi en dag på oss + 1 dag forberedelse. Engelsk er jo veldig viktig i dagens samfunn.

Man trenger jo engelsk til nesten hvert eneste yrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...