Gå til innhold

Hvorfor en støyfri pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe.. ok ;) Kommer nok til å gå for vannkjøling senere jeg også. Men det jeg undret meg på er hvorfor folk legger Så mange tusen ekstra i en lydløs pc. Vannkjøling er jo ok, men tenker mer på støymatter, silent vifter, silent psu osv., men selfølgelig er det jo hver enkelts sak.

Så mange tusener er det ikke.

Har akkurat fixa en stille maskin selv! Min forrige måtte jeg flytte ut av rummet, borra hull i veggen siden den bråka så sinnsykt mye, 6000rpm vifte på processorn :S

 

har nå en athlon-m 2400+@2400mhz med 9db silenX vifte + 11db silenX vifte i psu og syns det er noe så utrolig deilig! Det som bråker mest i maskina er nå hardisken..

total kostnad for å få en maskin som nesten ikke går å höre istedet for ett jetfly:

 

kjöleribbe: 400

cpu vifte: 170

psu vifte: 200

 

totalt ca. 770kr

 

var det verdt penga? ABSOLUTT!

Lenke til kommentar
For min del er ikke det viktigste ytelse eller støy. Det som er det viktigste er STABILITET!

 

/cyrus

*kremt* off-topic :tease: tråden omhandler faktisk støy :thumbup:

hehe.. eg måtte bare..

 

Har du sittet med en PC som støyer, og setter deg inn med en nærmest lydløs PC så merker du det. du merker det VELDIG godt.

er du en som sitter å sier "støy plager meg ikke" så har du enten ikke opplevd å sitte med en støyfri PC eller rett og slett for stolt til å inrømme at støyen er plagsom :thumbup:

Lenke til kommentar
Her merket at mange her på forumet setter en lydløs pc foran ytelse. Hvorfor er dette så viktig? Selv mener jeg at ytelse burde komme først.

 

Hvorfor er det viktig med støyfri pc?

 

Sier ikke at alle mener dette, men de som mener det kan jo svare :)

 

 

Mvh!

Fordi jeg bruker PC'en til studiobruk. Viktig med støyfri PC da vet du.

Lenke til kommentar

En PC som bråker skaper først og fremst irritasjon og fører lett til hodepine og andre plager. Hvis en PC står og lager et jevnt svakt sus så kan det virke trettende og man blir slapp av å sitte ved PC'n etter en liten stund.

 

Det er ofte så mange vifter og kanskje harddisker som lager støy i en PC at den skulle helst stått i et lydisolert skap, problemet da er varme. Enkleste løsning er å velge stillegående komponenter og unngå ting med vifter i eller få tak i de mest stillegående på markedet, eventuelt vannkjøling som gjør at du kan ta bort vifte på 3Dkort CPU osv.

 

Takkler ikke bråkete PC'er pga jeg blir så irritert og jeg vet om flere...

Lenke til kommentar
det går jo ann å kombinere minimalt med støy og ytelse da...

har kjøpt:

2 stk 2 stk pumper på 8dB

3 stk SilentX vifter på 14dB

Har cpu/ram vannkjøleblokk på GPU

Har Vann/peltier kjøling på CPU (fra under 0 grader til 16 grader ved max OK)

 

Bruker i dag HydorL20 pumper som bråker noe sinnsykt :thumbdown:

Venter på Thermaltake Kandalf kabinettet så starter ny montering.

Forventer en overklokkings PC med svært lite støy :thumbup:

trenger ikke så mye for å holde maskina kjölig.. har totalt en 9db + 11db silenX vifte i maskina mi, funker utmerket =)

Lenke til kommentar
det går jo ann å kombinere minimalt med støy og ytelse da...

har kjøpt:

2 stk 2 stk pumper på 8dB

3 stk SilentX vifter på 14dB

Har cpu/ram vannkjøleblokk på GPU

Har Vann/peltier kjøling på CPU  (fra under 0 grader til 16 grader ved max OK)

 

Bruker i dag HydorL20 pumper som bråker noe sinnsykt  :thumbdown:

Venter på Thermaltake Kandalf kabinettet så starter ny montering.

Forventer en overklokkings PC med svært lite støy  :thumbup:

trenger ikke så mye for å holde maskina kjölig.. har totalt en 9db + 11db silenX vifte i maskina mi, funker utmerket =)

nåja.. legger opp for at maskinen skal holde seg både kjølig og rolig med egenskapene til å kunne overklokke bra.

Den peltieren skaper en del varme. Vannet blir opptil 10 grader varmere enn uten peltier. når dette vannet også skal kjøle GPU så bør eg kjøre litt separate løsninger.

Kjører da en vannpumpe til hver av disse med hver sin radiator. kun felles vanntank

slik eg forventer det så kan eg overklokke ganske bra uten å ha så mye som halvparten av den støyen eg har idag.

Lenke til kommentar
Det kan jeg tenke meg.. :p Åssen vannkjøling kjøpte du, og hvilket støynivå fikk du etterpå? BigWater??

Jaja, svarer litt lenge etterpå, men bedre sent enn aldir! :p

 

Den består av:

DangerDen TDX 64

DangerDen maze 4 på gpu'en

En BIE radiater (1*120.. Etter jakten på et enda mer stille system så blir det å kjøpe en BIE II på litt lengere sikt og sette inn i tillegg.)

2* C-systems pumper. <- De bråker mer enn 8db som det er oppgitt på pakka.. Vær obs på det! De overdøver 14db vifta mi f.eks.

Ellers feite 1/2" slanger (primoflex)

 

Jeg klarte ikke lenger den høyfrekvente viftesusen på maskina mi, det gvar derfor jeg gikk over til vannkjøling ;) Når man begynner å få en konstant piping i høyre øre selv når man er ute blandt folk og sånt så er det greit å dempe pc støyen litt. Da begynnte det nesten å bli helsefarlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...