Gå til innhold

Abit KT7A-Raid og lav viftehastighet bug


Anbefalte innlegg

Fikk nye kjøler'n og vifte fra Microplex.no igår. Etter at alt er montert i skjønneste orden, skrur jeg på pc'n ... den booter fint. Jeg lar den stå på i et par timer, før jeg skal prøve å klokke litt mer. :wink:

 

Jeg har en 80mm Enermax vifte med regulator og den var stillt ganske lavt. Uansett hva jeg gjorde, så kom jeg ikke inn i bios-setup! Jeg fikk bare en blå stripe midt på skjermen. Jeg resatte bios og da ville den inn. Greit nok, sikkert ikke farlig tenkte jeg og klokka litt mer.

 

I dag skulle jeg inn en tur til i bios(siden jeg glemte å stille klokka igår). Kom pokker meg ikke inn da heller. Jeg reiv ut kort og disker på jakt etter synder'n.. samtidig skrudde jeg vifta opp på fullt. Da kom jeg inn !!

 

Snodig tenkte jeg.. og dempa vifta igjen mens jeg så på viftehastighet og temp i bios. 3200rpm -> 2600 rpm -> 2200 rpm -> 53 rpm!!! etterhvert som jeg skrudde sagte ned, så ramla plutselig hastigheten bios målte, mens selve vifta gikk på finfin hastighet.

 

Så mens viftehastigheten er under et visst nivå, så henger bios seg !! I og for seg så er jo ikke det all verdens problem, men det er litt snodig ikke sant ? Derfor lurer jeg på om noen andre har vært borti det samme...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er en "bug", eller rettere sagt: BIOSen støtter ikke Enermaxens laveste hastigheter. Dette er velkjent for flere liknende kort, blant annet mitt Abit KR7A-133. (Har Enermax selv)

 

Den nyeste BIOSen for kortet ditt fikser kanskje dette problemet. Hvis ikke er det ikke verre enn at du enten kobler vifta til strøm uten å gå via hovedkortet, eller ved at du bare skrur opp hastigheten på vifta når du skal fikse noe i BIOS (hvis du absolutt MÅ ha den tilkoblet hovedkortet da. hehe).

 

Gå forøvrig hit for en fyldig FAQ til kortet ditt. :smile:

 

_________________

AMD XP1700+, Abit KR7A-133, Gainward GF3 Ti/200 128MbDDR, 512 Mb Twinmos (M-tech) PC2100 CL2.5, WD 7200 80Gb ATA100, IBM 5400 10Gb ATA33, Plextor 24/10/40A, Pioneer DVDA05S, SB Live! Value, SMC EZ 10/100, LG 99G 19", Logitec Cordless Desktop Optical, fUnc

 

[ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-06-13 22:24 ]

Lenke til kommentar

jevel, nei, den kræsher ... jeg har skrudd av alle former for slik beskyttelse siden jeg skal bruke lave viftehastigheter.

 

Men en annen ting. Lave viftehastigheter gjør at temperaturen på cpu tilsynelatende gjør plutselige hopp. Jeg ligger vanligvis på 30 grader idle, men plutselig hopper temperaturen opp til over 50 grader for så å falle ned igjen et-to sekunder etterpå. Ser jeg på historie over cpu bruk, har cpu stått 99% idle hele tiden. Ikke noe spike i cpu-tid som kan forklare den plutselige økningen. Dette skjer heller ikke om vifta er stillt litt høyere... bare så vidt over den magiske grensa rundt 2200rpm ...

 

Selvfølgelig, det er ikke noe farlig, men likevel litt snodig. Er jo ikke sååå ofte inne i bios, meeen ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-13 22:25, ufo skrev:

jevel, nei, den kræsher ... jeg har skrudd av alle former for slik beskyttelse siden jeg skal bruke lave viftehastigheter.


Men en annen ting. Lave viftehastigheter gjør at temperaturen på cpu tilsynelatende gjør plutselige hopp. Jeg ligger vanligvis på 30 grader idle, men plutselig hopper temperaturen opp til over 50 grader for så å falle ned igjen et-to sekunder etterpå. Ser jeg på historie over cpu bruk, har cpu stått 99% idle hele tiden. Ikke noe spike i cpu-tid som kan forklare den plutselige økningen. Dette skjer heller ikke om vifta er stillt litt høyere... bare så vidt over den magiske grensa rundt 2200rpm ...


Selvfølgelig, det er ikke noe farlig, men likevel litt snodig. Er jo ikke sååå ofte inne i bios, meeen ...





 

Lyder veldig merksnodig. Har selv kort med samme systemer, og mine funker bra. Kan det ligge i hardwaresensoren på kortet, tro? Installer og sett opp MotherBoardManager 5 og sett den opp til å logg. På den måten får du sjekka max og min verdier over tid. Sjekk at strømmen din er stabil.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Strøm, spenninger og load er alle stabile. Det jeg mistenker det for å være at bios rett og slett ikke takler lave viftehastigheter og av og til sender feil tall til programmer som lytter(Vcool ol.) Men at dette skal virke inn på temperaturen er snodig, eller ganske så mystefysisk :wink:

 

Den var ikke sånn med den gamle vifta, så det er helt klart en sammenheng mellom viftehastighet og temperatur. Da hadde jeg dårligere pasta og trolig litt for mye på også, mens jeg bruker AS3 rett etter anvisningene.

 

Jaja, har skrudd opp vifta(og heller satt opp musikken) ... alle "spikene" har forsvunnet og temperaturen ligger stabilt på 30 grader med en Tbird 1200@1404Mhz ...

 

Har forresten sendt mail til Abit... morro å se om jeg får noe svar;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...