Gå til innhold

elektro(etter ungdoms skolen) spørsmål


e321

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke karakterer du trenger for å komme inn, kommer helt ann på hvor mange som søker.

 

Hva man gjør der:

-Det er en god del teori..

-Mye elektronikk. Med ICer, transistorer, beregning av strømmer/spenninger

-Bygginstallasjon: Installering av brytere, stikkontakter og lampeholdere

-Elektroteknikk: Teori om elektriske "lover".

 

Det er det man grovt sett gjør på GK elektro.

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting om elektronikk om du kan litt.

 

Fant en liten tegning om hvordan du lager en radio. Det jeg bare stusset litt over var att det ikke var noe batteri på den. Fikk dessverre ikke lagt inn tegningen over den her, men jeg kan forklade det kort: Den er som en vanlig enkel radio. Antennen går ned i spolen som går gjennonm en (eller to) diode® ut til frekvensgreia (husker ikke hva den heter, men det er den du stiller frekvensen med. Tror det er en kondensator) og ut i en ørepropp. Så enkel er den.

 

Det jeg tror er løsningen er at en ørepropp trenger ikke mye strøm for å lage lyd. Så når radiobølgene kommer gjennom antennen (den skulle være 6m for å virke) og kommer inn i spolen blir det lyd OG litt strøm også. På grunn av den lange antennen går dette.

Er du eller noen andre enige i det? Finner ingen annen forklaring på dette.

 

Og om dette er sant, beyr det at om jeg lager et kjempehøyt tårn (litt over 100m) i metall (kobber) kan jeg lage radioen i kjempeformat bare uten diodene og kondensatoren og få en lyspære eller noe sånnt til å lyse?

Lenke til kommentar
Hvilke karakterer du trenger for å komme inn, kommer helt ann på hvor mange som søker.

 

Hva man gjør der:

-Det er en god del teori..

-Mye elektronikk. Med ICer, transistorer, beregning av strømmer/spenninger

-Bygginstallasjon: Installering av brytere, stikkontakter og lampeholdere

-Elektroteknikk: Teori om elektriske "lover".

 

Det er det man grovt sett gjør på GK elektro.

+ En god del matte, men dette blir matte på en annen måte (regner strømmer, sikkringer osv.)

Lenke til kommentar
+ En god del matte, men dette blir matte på en annen måte (regner strømmer, sikkringer osv.)

Matten er veldig enkel, nesten bare repitisjon.

 

Det er lett å få gode karakterer i og med at man kan lesse seg til alt, trenger ikke alltid å forstå det. :p

Var ihvertfall sånn med meg.

 

Ellers var det et veldig intressangt og morsomt år med mye skolearbeid.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

matten tenker jeg ikke så mye på... Er sikkert noe annet og regne ut motstand i en "duppeditt" enn og finne ut hvor mange epler jan har igjen liksom :D

 

EDIT: angående det der radio greiene(nå er ikke jeg noe ekspert... da jeg ikke er ferdig med ungdoms skolen engang) så hørtes det litt usannsynlig ut.. du får iallefall ikke høyt volum for og si det sånn ;)

Endret av e321
Lenke til kommentar

Liker du mye praksis er dette garantert stedet for deg :thumbup:

 

EDIT: Selv fant jeg ut nå etter et halvt år på elektro at jeg burde tatt allmen i stedet, fordi engelsk, norsk og matte karakterene mine lå på 4/5, mens i elektrofagene hadde jeg 2/3. :blush:

Endret av zebe
Lenke til kommentar

Jeg kan personelig annbefale elektro. Men matten er ikke av det enkleste! Mye av matten er enkel, men MYE vanskelig også. Spesiel hvis du går videre. Du må like å jobbe systematisk, nøye, og ha respekt for energi. Går selv VK1 Elektro.

 

GK Elektro er et godt valg, veldig interessant.

 

 

Hva slags muligheter?'

Du vil komme til å få et hefte av din rådgiver på skolen. Og i hefte(ne) står egentlig alt godt forklart.

Endret av DjKs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...