Gå til innhold

Forumets Fotokonkurranse November 2005: Fritt tema


Anbefalte innlegg

Viktig: I denne tråden skal det KUN legges inn bidrag til fotokonkurransen. Alle andre innlegg vil bli slettet. Småprat, kommentarer og andre ting kan dere ta følgende tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=360673&st=0

 

Da sparker vi i gang novemberkonkurransen. Denne måneden er det fritt tema. Det vil si at du kan legge inn bilder med hva du vil så lenge de følger norsk lov. Vinneren fra hver måned blir med i finalen i desember.

 

Slik virker det: Du legger inn ditt bidrag her. Jeg anbefaler at alle lager en liten versjon av bildet som de legger med som vedlagt fil (grensen er 256 kb tror jeg) og hvis man vil at folk skal ha mulighet til å se bildet i fullversjon så legger man ved en link til den (må legges på egen hjemmesideplass). Det er viktig at alle uansett legger bildet med som vedlagt fil, slik at vi ved et raskt overblikk kan se hvilke bilder som tilhører hvem. Vil også anbefale alle deltakere å legge ved en liten kommentar i samme innlegg som bildet. Kommentaren kan være hvordan bildet ble tatt, hvilken teknikker du har brukt, om du har manipulert bildet og så videre. På den måten kan alle lære litt av hverandre.

 

Å legge inn bidrag kan du gjøre til og med den 19. i hver måned (til ca. klokken 22:00).

 

Den 20. i hver måned starter vi en poll. Her kan alle brukerne stemme på det bildet de liker best. Den som står igjen med flest stemmer den siste dagen i måneden, vinner månedens fotokonkurranse og går altså videre til finalen i desember.

 

Det er en viss fare for at vi får for mange bidrag til å lage en poll. Maksimalt antall i en poll er 31. Hvis vi får for mange bidrag, så er det de sist innkomne som ikke får være med i konkurransen.

 

Regler for konkurransen

 

1. Du kan kun legge inn foto i denne tråden. Alt snakk, kommentarer eller lignende vil bli slettet. Ta heller slike ting i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=360673&st=0 Men du kan legge inn dine egne kommentarer til ditt eget bilde i samme innlegg. Her anbefales det at man skriver litt om hvordan man tok bildet, teknikker man brukte, om man evt. har etterbehandlet det osv. slik at vi kan lære litt av hverandre.

 

2. Du kan kun legge inn ETT bilde hver måned.

 

3. Temaet er forskjellig fra måned til måned. Temaet er kun ett ord, og kan tolkes relativt fritt. Hvis du er langt ute på viddene fra temaet, anbefales det at du skriver litt om hvordan du har tolket tema (men denne måneden er det altså fritt tema)

 

4. Man kan kun vinne to ganger pr. år. Det er fritt å delta hvis du har vunnet to ganger, men vinner du en tredje gang, vil finaleplassen tilfalle nummer to den måneden. Men hvis man har vunnet mer enn to ganger, kan brukeren selv velge hvilke to bilder han vil delta i finalen med.

 

5. Vil man manipulere/etterbehandle bildet, er det greit, men det anbefales at man da skriver hva man har gjort med bildet. Overdreven manipulasjon anbefales ikke, da vi ønsker å holde dette som en fotokonkurranse. Forandring av farger, pålegging av filter osv... er greit, men blir denne regelen misbrukt, må vi ilegge strengere regler angående manipulasjon.

 

6. Det har ingenting å si om bildet er tatt med filmbasert eller digitalt kamera. Du kan gjerne ta bilder med et kompakt kamera eller et engangskamera om du ønsker det også, men vær klar over at enkelte nok vil reagere på et uskarpt bilde. Det anbefales derfor, for din egen skyld, at du tar bilder med det beste fotoutstyret du har tilgjengelig.

 

7. Det må være du som har tatt bildet du legger inn som bidrag. Det er altså ikke tillatt å bruke andres bilder. Legges det inn bilder med copyright, står brukeren selv ansvarlig for eventuelle følger.

 

8. Har du lagt inn et bilde, så er det dette bildet som gjelder. Du kan altså ikke forandre bidraget ditt når det først er lagt til.

 

9. Lurer du på noe, ta kontakt med meg via PM før du legger inn ditt bidrag.

 

10. Sist, men ikke minst. Ha det gøy

 

Og husk... alt vedrørende konkurransen kan diskuteres i følgende tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=360673&st=0

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da var det mitt bidrag til novemberkonkurransen da...

 

Bildet er tatt for ett par uker siden, på ett sted som heter Brøttum (ligger midt i mellom Moelv og Lillehammer). Bildet er tatt med Nikon D50 og 18-55 kitobjektivet.

 

Dette ble ett av mine beste høstbilder i år, og etter mye taudraing med meg selv ble det altså det bildet jeg synes er ett av mine beste.

 

Bildet har jeg kalt...

 

"Høstlandskap"

post-79862-1130794670_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser fram til meget gode bilder i denne runden, ettersom tema kan være alt mulig.

 

Henger meg på denne konkurransen med følgende bilde:

 

*Waterfall*

 

Bildet ble forresten tatt i New Zealand tidligere i år.

 

Benyttet meg av følgende innstillinger og brukte PS til å redigere bort par mennesker osv (copy stamp og pixel work)

 

Camera model : Canon DIGITAL IXUS 50

Flash used : No (auto)

Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm)

CCD width : 5.72mm

Exposure time : 0.0100 s (1/100)

Aperture : f/2.8

Whitebalance : Auto

Metering Mode : matrix

post-11335-1130799010_thumb.jpg

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Dale

 

Dale er en liten bygd på Grytøya i Troms, like utenfor Harstad.

Flere og flere har gjennom årene flyttet fra bygda og det er i dag kun noe få fastboende igjen.

Det er i grunn synd, for det er et fantastisk flott sted.

 

Vi møtte denne solnedgangen på vei hjem fra skitur sist påske.

Da var det frem med kameraet og skistavene som stativ ;-)

post-85861-1130806480_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tok dette bildet i Florida for ett år siden. Hadde veldig mange fine bilder med solnedganger å velge mellom, men til slutt bestemte jeg meg for denne. Mest på grunn av delfinen. :!:

 

Kamera specs:

Kodak EasyShare CX6200

2.0 MP

 

Daværende instillinger:

Full automatikk

 

Klippet vekk nederste 2-3 centimerterne grunnet sjenerende datostempling. (ødela de fleste av feriebildene :cry: )

 

Jeg kaller det: "Delfin i solnedgang"

post-81496-1130876389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...