Gå til innhold

Jordskjelvet påvirket tiden


Anbefalte innlegg

Det står i Dagblandet.no at jordskjelvet 2. juledag i fjor gjorde slik at joden gjorde et hopp, slik at jorden bruker en titusendels sekund mindre tid på å rotere om sin egen akse.

 

Men jeg har lurt på en ting. Vil ikke jorden etter tid og stunder få lengre og lengre døgn ettersom rotasjonstiden hele tiden øker? Og øker den i det hele tatt? Hørte engang at et døgn i dinasaurtiden varte flere timer kortere da enn i dag, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle ikke forundre meg at jorden spinnet saktere og saktere etterhvert.

 

Spinner du en gyro, stopper den etterhvert.

ikke hvis den spinner i løse lufta, slik som jorden gjør, tar du en ball i verdensrommet, utenfor skipet, så vil den snurre evig, jorden har 0 frisjon og 0 motstand

Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg at jorden spinnet saktere og saktere etterhvert.

 

Spinner du en gyro, stopper den etterhvert.

ikke hvis den spinner i løse lufta, slik som jorden gjør, tar du en ball i verdensrommet, utenfor skipet, så vil den snurre evig, jorden har 0 frisjon og 0 motstand

Jeg har en gyro som spinner i løse luften pga magnet, den spinner ikke evig.

Det er jo en viss motstand i luften, derav uttrykket luftmotstand.

 

Kan hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Skulle ikke forundre meg at jorden spinnet saktere og saktere etterhvert.

 

Spinner du en gyro, stopper den etterhvert.

ikke hvis den spinner i løse lufta, slik som jorden gjør, tar du en ball i verdensrommet, utenfor skipet, så vil den snurre evig, jorden har 0 frisjon og 0 motstand

Jeg har en gyro som spinner i løse luften pga magnet, den spinner ikke evig.

Det er jo en viss motstand i luften, derav uttrykket luftmotstand.

 

Kan hende jeg tar feil.

den er da vel ikk 100% friksjonsfri??

det er jorden...

Lenke til kommentar
Hørte engang at et døgn i dinasaurtiden varte flere timer kortere da enn i dag, stemmer dette?

I Jurassic-perioden (208-144 millioner år f.kr) varte et døgn bare 16 timer, mot slutten av Kritt-perioden (144-65 millioner å f.kr) varte et døgn 20 timer.

Tror faktisk det var 16 timer jeg hørte ja, men var ikke sikker, og ville ikke virke som en komplett idiot med noen elleville påstander :!:

Lenke til kommentar

joda, trodde kanskje det var noe slikt...

 

enden er den kometen brent opp i atmosfæren, den er så liten at den ikke gjør noe forskjell, eller den er stor, og skaper litt forskjell, både i tid og rotasjon, og store ødeleggelser ellers...

 

husk at det er også mange kometer som treffer nederst, som får jorden til å gå fortere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...