Gå til innhold

Fikse oppstartslaster mot Suse og Windows

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er saken (eller hopp til avsnitt 3 om du ikke ønsker hele historien):

Jeg har en SCSI-disk som jeg kjører Windows 2000 på. For å prøve ut Suse 9.2 AMD64-versjon, kjøpte jeg en SATA-disk for å legge dette på (installering via FTP, har en liten oppstartsCD for å starte prosessen). I tillegg har jeg 2x PATA-disker og 1x SATA (på en annen kontrollerbrikke en den jeg skal ha Suse på). Etter litt knot med å finne ftp-server og greier, kom jeg i gang. Valgte manuell installering, partisjonerte opp disken til "swap" og "reiser" og sa at "boot loader" (Grub) skulle ligge på SCSI-disken siden det er den primære OS-disken min i stede for den ene PATA-disken som veiviseren foreslo.

Maskinen sto og lastet filer over natta, og i dag morges stod det bare "GRUB" på skjermen min. Prøvde en omstart, men da maskinen prøvde å starte fra disk, sto det bare "GRUB" igjen. Grub starta m.a.o ikke slik jeg ville den skulle, med boot-meny og hele pakka :( Prøvde "Rescue system" fra den lille oppstartsCD'en for Suse, men skjønte ikke noe mer av det. For å i det hele tatt få opp et OS, satte jeg i Windows-CD'en og fikk skrevet ny MBR.

Jeg har altså nå en disk med oppstartbar Windows 2000 installert og en disk med ikke-oppstarbar Suse installert. Jeg ønsker egentlig å bruke Grub som OS-laster, men aner ikke hvordan jeg skal fikse dette. Alternativt gjør det heller ikke noe å bruke Windows sin laster, men da må noen forklare meg hva som må til for å få boot.ini til å starte Suse også. Har hørt noe om en fil man trenger fra Linux elns, men er lettere grønn her :blush:. Kan jeg evt. bruke f.eks. Knoppix til å fikse opp i dette og til å lage nye MBR med Grub?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen er muligens at rekkefølgen på diskene endrer seg fra installasjon til boot.

Jeg installerte her om dagen på den nye sata-disken min, og fikk et lignende problem.

Jeg har nemlig to pata-disker og en sata-disk og under installasjonen hadde de henholdsvis nummer 0, 1 og 2.

Når jeg så rebootet så ble sata-disken 0, og ide-diskene 1 og 2, og da ble det jo bare tull med det som sto i configen.

Du kan f.ex starte opp Knoppix, og forandre litt på nummrene, og se om du får det til.

Skrevet

Kanskje det er der kræsjen lå? Suse-installeringa oppfatta SATA-disken som SCSI (sda, den egentlige SCSI-disken kom som sdb), men om Grub finner den som PATA, vil den kanskje lete etter en hda/b å starte fra mens den egentlig skal bruke sda?

Skrevet

Jeg fikk sett litt i grub-fila via Knoppix, men den så fin ut i mine øyne. Da jeg prøvde igjen nå i dag, endra jeg noe av oppstartsinstillingene i Yast slik at den skulle skrive ny MBR, men fortsatt til den samme SCSI-disken (da kom det opp "GRUB GRUB" i stede for "GRUB"). Kan noe av tullet oppstå fordi jeg skriver MBR til en annen disk enn der Suse legges?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...