Gå til innhold

God harddisk som tåler å være i kontinuerlig bruk


Zerd

Anbefalte innlegg

I går røk min andre harddisk, og jeg leter etter en ny. Problemet var vel at harddisken ble brukt konstant, og det er ikke standardharddisker designet til. Men denne gangen vil jeg at harddisken skal vare lengre enn før.

 

Den burde tåle å være i kontinuerlig bruk (f.eks. nedlastninger hele tia), og ha lang levetid.

 

Jeg har sett på Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM, RAID Edition hittil. Den har ikke mer enn 3 års garanti, men er den god nok? Eller fins det bedre alternativer med høyere kvalitet? Trenger ikke gå så langt som til SCSI..

Hva størrelsen angår vil jeg helst ha 200GB - 250 GB (for å unngå høy pris)

Endret av Zerd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har hatt en Seagate 120 GB disk (Barracuda V) nå i godt over 2 år som har blitt brukt 24 timer i døgnet.

Kan ikke høre noe forskjell i støynivået på disken og den fungerer også utmerket. Hadde tidligere en IBM disk som gikk etter 2-3 års bruk, denne begynte å få høyere støynivå før den sluttet å fungere. Det er nok fordel å bruke vifte foran harddisk, det har jeg ikke brukt siden jeg prøver å få PCen så stille som mulig..

Lenke til kommentar

Disker som står å hakker filer til fildelingsnett "brukes opp" på mye kortere tid enn det som er normalt. Det går ikke ann å sammenlike dette med PC'r som står på 24/7 uten å brukes til annet en surfing og spill noen timer i døgnet.

 

Skal man ha disker som holder må man nok satse på disker som er designet for å går hele tiden i servere, altså SCSI disker. Disse er imidlertid mye dyrere men man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Har to stk. WD Caviar 7200 rmp 120GB og to stk WD Caviar SATA 7200 rpm 250GB RAID Edition.

 

 

250GB diskene står i RAID 0. De to minste (120 GB) har stått i maskinen i ca to år nå, og de to 250Gb diskene ca tre mnd. Maskinen min står på døgnet rundt, og jeg har aldri hatt problemer med diskene. De to 250GB diskene er veldig stillegående og kan anbefales.

 

Dersom diskene ryker etter kort tid ville jeg sjekket temperaturen på dem. Temperaturen på mine disker ligger mellom 25 og 30 grader.

Lenke til kommentar

Har selv en WD som jeg kjøpte for 4 år siden (80gig)

Den har stått på tja så å si snitt 10 timer per døgn

og det siste året så å si 24-7

Den fungerer den dag i dag men jeg tror den begynner å bli noe slitt.. ;)

bråker vertfall litt mer en den har gjort før så har den blitt noe treigere selv etter formatering..

 

ellers har jeg en maxtor 160gig den har begynt å lage litt lyder ;(

den er kun snart et år ..

 

Men men den fungerer fortsat så har jeg jo garanti på den :thumbup:

 

Jeg har også en 3,8gig WD på den gamle maskinen den er 7 år gammer og går fortsatt som en drøm men det er jo ikke så ofte den er i bruk :whistle:

Lenke til kommentar

Maxtor Maxline er en god serie med harddisker som jeg ville anbefalt:)

 

 

"tåler å være i kontinuerlig bruk"

Harddisker tar ikke så mye skade av å være i konstant bruk, det er heller restarts/slå av og på som skader diskene:)

 

(var hvertfall slik før og ser ikke hvordan det kan ha endret seg;))

Lenke til kommentar
Maxtor Maxline er en god serie med harddisker som jeg ville anbefalt:)

 

 

"tåler å være i kontinuerlig bruk"

Harddisker tar ikke så mye skade av å være i konstant bruk, det er heller restarts/slå av og på som skader diskene:)

 

(var hvertfall slik før og ser ikke hvordan det kan ha endret seg;))

Dette synes jeg også virker logisk. Disken burde ta mer skade av å slå av og på pc'en, spesielt når ikke OS'et har fått avsluttet skikkelig, da kan det ihvertfall lett oppstå bad sectors..

Lenke til kommentar
Disker som står å hakker filer til fildelingsnett "brukes opp" på mye kortere tid enn det som er normalt. Det går ikke ann å sammenlike dette med PC'r som står på 24/7 uten å brukes til annet en surfing og spill noen timer i døgnet.

 

Skal man ha disker som holder må man nok satse på disker som er designet for å går hele tiden i servere, altså SCSI disker. Disse er imidlertid mye dyrere men man får det man betaler for.

En disk som brukes til systemdisk i Windows vil også stå og jobbe stort sett hele tiden også når maskinen ikke er i bruk. Jeg har jo brukt min Seagate 120 GB disk både som systemdisk og disk til fildeling / nedlasting. Har stort sett stått på siden den var ny med litt belastning stort sett hele tiden. Kopierer alltid det jeg har lastet over på en annen disk etter at det er lastet for å få en bra struktur.. så det blir alltid C disken for min del som er sliteren.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også litt på dette. Bestilte egentli 2stk seagate 160gb s-ata 8mb. Men ble så jeg byttet til 2x 200gb WD iom. at netshop.no har tilbud på disse. Noen som har url til sider med gode benchmarks som tar seg av seagate/maxtor/WD/samsung 200gb +/- ?

 

Det er litt å spare på ukens tilbud men er det snakk om at disse diskene har betydelig dårlig ytelse og kort levetid er det jo ikke verd det. Har selv hatt 3 IBM disker i vell 5 år nå, de funker som fjell fortsatt. Har lest mye negativt om disse men er mulig jeg har vert heldig... ? :hmm:

Lenke til kommentar

Den disken jeg har hatt lengst er en Western Digital disk som nå er 10 år gammel, den brukte jeg først i en Amiga 1200 der det er ganske lite plass. etter 3-4 års bruk der flyttet jeg den over i en PC (siden jeg skulle ha større disk på amigaen) den ble vel brukt i ca 6 år totalt.. har brukt den innomellom til ting som krever DOS, den virker fortsatt som den skal.

 

Diskene jeg har i PCen nå er 2 stk Seagate 120 GB, 1 stk Samsung 160 GB og 1 stk WD 200 GB. WD disken er den som blir varmest og støyer mest av de 4. Jeg tror uansett at

WD lager gode disker og nå kommer det jo en ny serie også som skal være stillere og kaldere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...