Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Burde jeg velge bort 3FY?


Anbefalte innlegg

Jeg har i år 2fy og to andre studieretningsfag (går vk1). Til neste år vurderer jeg å ikke velge 3fy, fordi det er et ganske kjedelig fag. det jeg lurer på, er om jeg mister fordypningspoeng av det. jeg vet at 4 poeng er maks (altså uttelling for 2 fag), men jeg vet ikke om det ene faget teller som obligatorisk, og dermed ikke teller når det gjelder poeng? da vil jeg isåfall miste 2 fordypningspoeng+1/2 realfagspoeng ved å velge bort fysikken, og da er det ikke lenger aktuelt.

 

grunnen til at jeg har fysikk er for å holde noen dører åpne med tanke på fremtidig utdanning, men såvidt jeg vet er det bare 2fy, ikke 3fy som er nyttig i den sammenhengen. stemmer det?

 

 

jeg vil forøvrig ikke snakke med skolens rådgiver, siden jeg vet at folk har fått ødelagt timeplanene av hennes "råd"..så da håper jeg det er hjelp å få her.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er fysikk på vgs mest selvstendig arbeid, eller prosjektarbeid? Hva gjør det kjedelig for deg?, pugging?

det er ikke noen prosjektarbeid, og det er veldig liten mulighet for muntlig aktivitet, det går (så langt ihvertfall) ut på å pugge lover om fysiske størrelser (kraft/tyngde/vei/temperatur og sånt noe), og bruke dem i praktiske eksempler (f eks, en stein som faller fra x meter, med farten y, der man skal regne ut steinens akselerasjon e.l.). dette gjør vi selvstendig i alle timene, enten ved at læreren skriver og forklarer på tavla og elevene noterer, eller at vi selv regner oppgaver i boka. på prøver får vi et sett med oppgaver som ligner dem i læreboka (ofte litt vanskeligere).

 

med andre ord er dette et lite variert fag, og jeg har i tillegg litt problemer med å engasjere meg i skjebnen til en fallende stein eller en gass med temperaturen x, og jeg føler det er et lite nyttig fag for meg, selv om jeg får gode karakterer i det..jeg er egentlig innstilt på å studere jus (selv om jeg også vil holde andre muligheter åpne), og velger faget delvis fordi det gir ekstra poeng, og fordi jeg er ganske god i realfag.

 

men dersom det pelsjakob sier stemmer (regner med det), fortsetter jeg med 3fy, og vraker 3ska..

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Synd at du ikke har interesse for fysikkfaget. Personlig synes jeg det var det mest interessante faget på vgs samtidig som interessen for matte også steg mye i tredjeklasse. Hvis du ikke har noen store problemer i faget bør du absolutt ta det videre, og hvis du absolutt ikke finner det interessant får du jo fordypnings og realfagspoenga som gjør en dårlig karakter "tolererbart". ;)

 

Pensum i tredjeklassefysikken var i alle fall mye mer interessant enn andreklasse for min del.

Lenke til kommentar
men dersom det pelsjakob sier stemmer (regner med det), fortsetter jeg med 3fy, og vraker 3ska..

Er det ikke slik at hvis du har 2sk kan velge to fag (husker ikke hva de heter) på vk2 og få fordypningspoeng for begge fagene? Dermed kan du droppe fysikken, og det eneste du går glipp av er 1/2 realfagspoeng.

 

Dette er noe jeg hentet fra langt bak i hodet mitt, så noen andre får komme til og bekrefte/avkrefte det ...

Lenke til kommentar
Apropos, man kan vel også ta fransk eller tysk (avhengig av hva man har hatt de to første årene) som det tredje faget; da mister man ikke fordypningspoeng.

Stemmer det, kom ikke på det i farta. Tar du fordypning i språk og fortsetter med begge de to andre valgfagene vil det eneste du mister bli 1/2 realfagspoeng. Noe som jo ikke er all verden.

 

 

Forøvrig vil jeg si at kjemi er mye kjekkere enn fysikk :D
Hver sin smak. :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Er det ikke slik at hvis du har 2sk kan velge to fag (husker ikke hva de heter) på vk2 og få fordypningspoeng for begge fagene? Dermed kan du droppe fysikken, og det eneste du går glipp av er 1/2 realfagspoeng.

 

Dette er noe jeg hentet fra langt bak i hodet mitt, så noen andre får komme til og bekrefte/avkrefte det ...

Oioi. Nå er riktignok SK drepende kjedelig, men hvis dette er sant blir fordypning i fag(ene) langt mer aktuelt.

 

Å få 0,5 realfagspoeng ekstra er vel mer gunstig for den totale poengsummen enn å gå fra karakteren 4 til 5 i et fag. Har noen regnet litt på dette, forresten?

Lenke til kommentar
men dersom det pelsjakob sier stemmer (regner med det), fortsetter jeg med 3fy, og vraker 3ska..

Er det ikke slik at hvis du har 2sk kan velge to fag (husker ikke hva de heter) på vk2 og få fordypningspoeng for begge fagene? Dermed kan du droppe fysikken, og det eneste du går glipp av er 1/2 realfagspoeng.

 

Dette er noe jeg hentet fra langt bak i hodet mitt, så noen andre får komme til og bekrefte/avkrefte det ...

Du får 2 poeng for det første faget, og et for det andre, så hvis du velger 2SK og velger 3SKA og 3SKB i vk2 får du 3 fordypningspoeng.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
grunnen til at jeg har fysikk er for å holde noen dører åpne med tanke på fremtidig utdanning, men såvidt jeg vet er det bare 2fy, ikke 3fy som er nyttig i den sammenhengen. stemmer det?

 

 

Studiene Ingeniør (3-årig) og Ingeniør (integrert mastergrad) krever begge 3MX og 2FY. Dette er vel generelt for Ingeniørutdanning tror jeg. Dersom du tar 2MX og ikke 3MX, i tillegg til fysikk er det noen utdanninger som krever at du tar enten 3FY, 3MX, 3KJ eller 3BI, blandt annet Fysikkstudiet ved NTNU.

Lenke til kommentar

Som en person med teknisk bakgrunn, har jeg fått veldig mye nytte for 3FY.

 

Jeg mener uansett hvilken teknisk studielinje du velger senere, kan fysikkbakgrunnen din hjelpe deg med å forstå ting bedre.

 

Hvis du vil fortsette i et ikke-teknisk studie er det ikke nyttig med 3FY, med mindre det interesserer deg.

Lenke til kommentar

Det er obligatorisk med fordypning i ett fag ja, men dette blir norskfaget (4+5+5). Hvis du da har fordypning i to fag til (f.eks. matte og fysikk) får du 4 fordypningspoeng.

 

Jeg ville uten tvil fortsatt med 3FY, men hvis du er lei fysikk er det jo ikke mye "vits" i. Bedre å ta noe du liker :)

Lenke til kommentar
Det er obligatorisk med fordypning i ett fag ja, men dette blir norskfaget (4+5+5). Hvis du da har fordypning i to fag til (f.eks. matte og fysikk) får du 4 fordypningspoeng.

 

Jeg ville uten tvil fortsatt med 3FY, men hvis du er lei fysikk er det jo ikke mye "vits" i. Bedre å ta noe du liker :)

Feil. Tar du matte og fysikk over 2 år, får du bare poeng for det ene av de. Fordi det andre regnes som det obligatoriske. Norsk må du ha uansett, og får ikke en dritt for det. Samme gjelder vel gym.

 

Så du må velge ett fag du ikke får poeng for. Så kan du eventuelt ta to fag til over to år, og da få tilsammen 4 poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...