Gå til innhold

GUIDE: Best mulig beskyttelse av datamaskinen din!


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at denne delen av forumet mangler en skikkelig guide om hvordan du kan beskytte datamaskinen din på best mulig måte.

De to guidene som er her fra før av konsentrerer seg om spyware/adware, og sikkerhet er jo så mye mer enn det!

Jeg er ekstremt lei av å svare på samme type spørsmål hele tiden, og regner med at dere andre også er det.

Merk: Denne guiden er beregnet for de som ikke vet så veldig mye om sikkerhet, så dere som er litt mer erfaren vil sannsynligvis få lite ut av den.

 

 

Hva slags trusler står du overfor ved bruk av internett?

  • Virus
  • Spyware/adware
  • Hacking

Dette er også det guiden min kommer til å konsentrere seg om.

 

 

Beskyttelse mot virus

 

Når du skal beskytte deg mot virus, så trenger du et godt antivirus-program.

Et antivirus-program hindrer virus fra å komme inn på maskinen din, og du kan også søke gjennom harddisken(e) dine for å se om det finnes virus der.

 

Gode antivirusprogrammer:

 

Felles for alle de gode antivirusprogrammene er at de koster penger. Dette beløpet er verdt det, ikke la deg lure til å bruke et program på kinesisk bare fordi du kan laste det ned gratis.

Mange vil nok reagere på at jeg ikke satte opp Norton her, men det er av den meget gode grunnen at den bruker helt enormt mye ressurser. Uansett hvor rask datamaskin du har, så vil du merke stor forskjell hvis du bytter til f. eks. F-secure.

Har du allerede Norton er det ingen grunn til å bytte, med mindre du har en meget treig datamaskin. Det er ikke tilfeldig at Norton er markedets ledende anti-virus-programvare, den gir deg like god sikkerhet som de andre programmene jeg har nevnt.

 

Og hvorfor har jeg satt opp Norman her mon tro? Jo, fordi Norman er meget enkelt å forstå, og det er en fryd å endre i instillingene/laste ned oppdateringer. I motsetning til Norton, hvor du må grave deg gjennom metervis med irriterende "Next"-knapper og "Are you sure?"-meldinger.

 

Vil du likevel ikke betale for et antivirus-program, så kan du f. eks. bruke følgende:

Vanligste virustyper:

  • Ormer: Virus som sprer seg lynraskt i hovedsak gjennom mail, og som ikke er avhengig av å infisere en fil for å kunne sende seg videre.
  • Trojanske hester: Virus som åpner en bakdør til maskinen din, slik at hackere kan få full eller delvis kontroll over den.
  • Fil-virus: Virus som infiserer installert programvare.
  • Makro-virus: Virus du får gjennom en makro i f. eks. Excel.

Beskytte deg mot virus:

 

For å oppnå en så bra beskyttelse mot virus som mulig bør du gjøre følgende:

  • Kjøp et av antivirus-programmene jeg har nevnt, eller et annet bra program.
  • Last ned oppdatering (dette bør du gjøre minst en gang daglig).
  • Søk gjennom alle harddiskene dine med programmet (dette bør du gjøre minst en gang i uka).

Husk at det fortsatt er viktig å følge sunt "bondevett".

Det vil si:

  • Ikke åpne vedlegg i mailer fra folk du vet at du ikke kjenner.
  • Aldri last ned programmer du ikke vet at kommer fra et seriøst firma.
  • Er et tilbud for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det.

Fjerning av virus:

 

Til tider kan det være meget vanskelig å fjerne virus, fordi et program som kjører ikke kan bli slettet. De fleste antivirus-programmer har en fin liten karantene som infiserte filer plaseres i, men det er ikke alltid dette fungerer.

For å fjerne virus som antivirus-programmet ditt ikke blir kvitt, gjør du følgende:

  • Søk gjennom harddiskene dine med antivirus-programmet, og skriv ned (på en lapp) alle filene som er infisert men som antivirus-programmet ditt ikke klarer å gjøre noe med.
  • Skru av datamaskinen din på vanlig måte.
  • Start datamaskinen din igjen, og trykk F8 under oppstart. Velg å kjøe Windows i "Sikkermodus".
  • La Windows starte opp, og finn de infiserte filene (titt på lappen din :p).
  • Slett de!

OBS: Du burde være forsiktig med å slette infiserte filer, fordi filene kan være nødvendige for Windows. Du kan eventuelt slette de infiserte filene for så å installere filen(e) igjen fra en Windows-cd.

 

 

Beskyttelse mot spyware/adware:

 

Spyware/adware er uønskede programmer som holder øye med nettrafikken din, viser reklame, og gjør datamaskinen din treg.

For å beskytte deg mot spyware/adware vil jeg anbefale deg å lese "Antikaptitalist" sin guide og "janfredrik" sin guide.

Jeg skriver ikke noe særlig mer om spyware/adware her, for hvorfor finne opp kruttet på nytt?

 

Infisering gjennom nettleser

 

Som de fleste vet, sikkerheten i Internet Explorer er meget dårlig.

Mye spyware/adware kommer gjennom nettleseren din, så jeg vil anbefale deg å bytte til Opera eller Firefox.

 

 

Beskyttelse mot hacking:

 

Hacking går ut på at en uønsket person får full eller delvis kontroll over datamaskinen din, og kan f. eks. lese din private mail, stjele kredittkortopplysninger eller slette filer fra datamaskinen din.

De vanligste formen for hacking skjer ved at en såkalt trojansk hest kommer seg inn på maskinen din, gjerne gjennom gode lovnader om gratis dill og dall ved å laste ned programmet. Trojanske hester fungerer på den måten at de åpner en bakdør, slik at hackere kan komme seg inn på maskinen din.

For å beskytte deg mot hacking trenger du en brannmur (firewall på engelsk), som fungerer ved å kontrollere all form for utgående og inngående trafikk.

Du må lage regler for hvert program, for å fortelle brannmuren din at akkurat dette programmet får lov til å koble seg opp mot internett.

 

 

Gode brannmurer:

 

Programmer som koster penger:

Gratis programmer:

Du får hva du betaler for, så jeg ville anbefalt deg å kjøpe en brannmur. Du kan f. eks. kjøpe F-secure Internet Security, som inkluderer antivirus.

Jeg har ikke skrevet opp Norton Internet Security her av den samme grunnen som før, det spiser så enormt mye ressurser.

 

 

Windows Update:

 

For å få maks sikkerhet, så burde du oppgradere Windows regelmessig. Har du enda ikke gjort det, så last ned Service Pack 2 (alle tidligere oppgraderinger av Windows XP samlet i en oppgradering).

Når du oppgraderer Windows så tetter du hull i sikkerheten, og jeg kan love deg at det er mange av dem i Windows.

Du burde også sette Windows Update til å se etter nye oppdateringer minst en gang i uken.

 

 

Denne guiden vil bli oppdatert så fort jeg får tilbakemeldinger!

 

Edit: Oppdatert ørten ganger. :)

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har dårlig erfaring med gratis antivirus burde du nevne noen da en guide ikke skal være såå subjektiv.

Henger du ikke på IRC er sjansen for at noen skal cracke (ja, ikke hacke, det betyr noe helt annet) PC-en din lik null. Det tar uansett for lang tid til at noen i det hele tatt gidder idag når så godt som alle sitter bak NAT.

 

Trojanske hester er heller ikke virus i den forstand man egentlig bruker det.

Slike ufinheter er binærfiler som må kjøres for at noen skal klare å gjøre noe som helst via det. Så er du litt obs. på hva du laster ned / får tilsendt burde det gå bra.

 

Er uansett ikke trygg for hacking selv om du har FW, tar bare litt lengre tid å komme seg inn.

 

Just my two cents. ;)

 

PS: Installer Linux/MacOS/*unix og vær trygg. :p

Lenke til kommentar
Selv om du har dårlig erfaring med gratis antivirus burde du nevne noen da en guide ikke skal være såå subjektiv.

Henger du ikke på IRC er sjansen for at noen skal cracke (ja, ikke hacke, det betyr noe helt annet) PC-en din lik null. Det tar uansett for lang tid til at noen i det hele tatt gidder idag når så godt som alle sitter bak NAT.

 

Trojanske hester er heller ikke virus i den forstand man egentlig bruker det.

Slike ufinheter er binærfiler som må kjøres for at noen skal klare å gjøre noe som helst via det. Så er du litt obs. på hva du laster ned / får tilsendt burde det gå bra.

 

Er uansett ikke trygg for hacking selv om du har FW, tar bare litt lengre tid å komme seg inn.

 

Just my two cents. ;)

 

PS: Installer Linux/MacOS/*unix og vær trygg. :p

Takk for tilbakemeldinger! Skal endre. :)

Lenke til kommentar

Du glemte det viktigeste ved sikkerhet: En porsjon paranoia! ;)

 

Og ting som "Nå er datamaskinen din beskyttet mot virus!" - Bull... Er fremdeles fare for nye virus som AV ikke kan finne enda, og "private" tools, som ikke finnes i noen AV database.

 

Falsk trygghet kan være veldig farlig! En god porsjon vett, skepsis, og .. ja, paranoia kan hjelpe minst like mye som alle de punktene..

 

EDIT : Just Because You're Paranoid, Doesn't Mean They're Not Out To Get You.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Savner firewall og antivirus program som er skikkelig lite ressurskrevende.

Tenker å kjøpe til en dårlig PC jeg har liggende. Og hjelper regelmessig folk med å sette opp PC, og da ofte på skikkelig sugne maskiner.

Jeg kjører Nod 32 og Kerio V 2 nå, men finnes det løsninger som er enda mindre ressurkrevende, og samtidig som er sånn tålig?

Lenke til kommentar

kjekk guide!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Update:

F-secure Internet Security. Føkka pc opp nokka djevelsk. Flere programmer klikka. oppstart ca 10min. Enda få problemer etter systemgjenoppretting. Nå har jeg en god drunn for formatering...

Endret av DjKs
Lenke til kommentar
Du kan legge til gratis online anti virus scannere? Det er jo en ekstra beskyttelse. Legg til f.eks.  Trend Micros Housecall og Panda Online Anti virus scan.

Nei, online virusscan er bare tull. Det gir ingen "real-time protection", så det gir så og si 0 i sikkerhet.

Det er en ekstra sikkerhet. Mente det som et tillegg til den vanlige virusscannen for å finne flere virus. Prøv selv og se om du ikke finner noen virus det vanlige anti virus programmet ditt ikke tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...