Gå til innhold

GUIDE: Best mulig beskyttelse av datamaskinen din!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En god guide :thumbup:, men kanskje litt for farget av personlige preferanser på enkelte områder.

 

Kanskje Trend og Kapersky kunne vært lagt til på virusprogrammer.

 

Et avsnitt om phishing hadde vært bra.

 

Man bør også være skeptisk til ethvert vedlegg på mail og ikke bare fra ukjente. Adressen kan jo være "spoofed", forfalsket.

Lenke til kommentar

jeg har testa og brukt symantic produkter siden forrige århundre....inkl 2005 versjonen........min konklusjon er at det er så dårlig, at det er nesten ikke til å tro.

og de er størst i verden......det er ikke mulig (for vanlige brukere) å avinstallere programmet,uten reinstall av os...det følger med telenor som er størst i norge.....

mange har telenor adsl og norton.............jeg synes oppriktig synd på alle disse brukerne som blir pålurt et program som er så til de grader ødeleggene for brukervennligheten for de enkelte........og spesielt de stakkarne som har maskiner +- 1 ghz.

så mitt råd i denne sammenheng,,,,,legg aldri inn software fra symantic........

 

og jeg vet definitivt hva jeg prater om

Lenke til kommentar
noen grunn til at denne ikke blir sticky?

Ja, forumledelsen er så sure på meg etter at jeg har hatt flere krangler med dem. :whistle:

Neida, jeg vet seriøst ikke. Den er vel ikke god nok for moderatorene/admins.

er vel bare å sende ein pm til f.eks kilogram, så fikser han sikkert det (vist han meiner at guiden er god nok)

Lenke til kommentar

Er ikke enig i at gratisprogrammer nødvendigvis er dårligere enn de man må betale for. På siste testen har AVG fått godkjent fra Virus Bulletin:

http://s7.invisionfree.com/ComputerCrew/

 

AVG er forresten i utgangspunktet ikke et gratisprogram, men gratis for privatbrukere. Antakeligvis for å få et bein inn i markedet.

 

Har du forresten noen dokumentasjon for at betalbrannmurer er bedre enn gratis? Brannmur er i bunn og grunn en brannmur. Har "laget" en selv ved hjelp av iptables i Linux, den er på 10-15 linjer "kode". Ser ikke noen grunn til at den er noe dårligere enn andre brannmurer. Den har fått godkjent på www.grc.com (shields up), og har testet den selv med diverse icmp-requests, hvor maskinen min ikke svarte på noen.

 

En guide skal ikke være så subjektiv. Du bør egentlig bare si hva du bør gjøre, og ikke komme med personlige synspunkter om de forskjellige programmene.

 

Ellers er den bra nok, du har fått med deg de 4 tingene: Brannmur, windows update, bruke hodet og antivirus (ikke tilfeldig rekkefølge). Er nemlig uenig i at antivirus er antivirusbeskyttelsen, vil heller at folk skal se på det som et sikkerhetsnett i tilfelle det andre svikter. Men hvis alle hadde fulgt de 4 tingene, så hadde f.eks sasser bare vært en parantes i historien ;).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

<bitter>

Sygate ble kjøpt opp i fjor av Symantec. Så der forsvant en fin og god personlig brannmur. Ellers er jeg enig i at NAV/NIS er ressurskrevende produkter, men dessverre kommer de ofte forhåndsinstallert på maskiner fra større leverandører og er med i diverse avtaler. Jeg har vært borti en del tilfeller der NIS er på bærtur og skaper nettverksproblemer. Derimot har jeg god erfaring med corporate utgaven av deres antivirusprogram. Det ser ut til å være langt mer gjennomført.

 

Jeg er enig i at Symantec bør nevnes for objektivitetens skyld, men man bør absolutt ikke være ukritisk til produktene dems. De er uten tvil størst i sitt segment og deres markedsstrategi går mest ut på å kjøpe andre for så enten endre navn på produktet og legge til mere bloat, eller bare la det dø.

</bitter>

 

Ellers en fin guide :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har installert AVG anti-virus, free Edition på en pc som er frakoblet. Problemet er at den trenger en update, men så er den ikke tilkoblet (for øyeblikket) Finnes det en update som det går ann å laste ned fra en annen pc og så overføre til den pc'en som er frakoblet?

 

Takk for en fin tråd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Jeg har installert AVG anti-virus, free Edition på en pc som er frakoblet. Problemet er at den trenger en update, men så er den ikke tilkoblet (for øyeblikket) Finnes det en update som det går ann å laste ned fra en annen pc og så overføre til den pc'en som er frakoblet?

 

Takk for en fin tråd.

7993049[/snapback]

 

Dette skulle vel ordne alt: http://free.grisoft.com/doc/24/lng/us/tpl/v5

 

Husk å se på datoen.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...