Gå til innhold

GUIDE: Best mulig beskyttelse av datamaskinen din!


Anbefalte innlegg

@kd Skrevet 15/01/2005 : 14:06

Da er guiden min oppdatert bittelitte granne! 

Der ja, det syns jeg ble mye bedre, du får godt frem poenget, uten at det lukter for mye personlig mening av det.

I mine øyne er en god guide, ikke en som forteller meg akkurat hvilket produkt jeg skal bruke (det overlater vi til reklamebransjen..), men heller en beskrivelse av evnt forskjeller og muligheter, gode og dårlige egenskaper med et utdrag av aktuelle produkter for å løse en problemstilling. Da i dette tilfelle antivirusprogrammer.

Det syns jeg din guide nå er et stykke nærmere å gjøre :thumbup:

 

Hvis du skulle få lyst til å skrive enda mer, kunne du kanskje si litt mer om hva virus er og gjør, og vanlige symptomer om man er infisert. (bare en tanke, guiden bør jo ikke bli alt for lang heller, du får tenke på det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lest alle svarene her, men syns det skal være poengtert at den største svakheten i systemet ditt er deg selv.

 

Uansett hvor mye du murer deg inne med brannmurer, antivirus, osv, så er det mulig å få virus/backdoors/popups/spam på pcn din. Ikke føl deg trygg fordi du har 3 brannmurer 5 antivirus og bruker en annen browser enn IE.

 

Tenk heller over hva du laster ned, hvilke sider surfer du på og hva du tar i mot via IRC eller MSN.

Har klart meg 1 år nå med en enkel brannmur (zonealarm), ingen antivirus eller noe fjerne-spam-popus-ting, sikkert mest fordi jeg holder meg unna p2p-programmer og ikke bruker IE.

Lenke til kommentar
Ikke lest alle svarene her, men syns det skal være poengtert at den største svakheten i systemet ditt er deg selv.

 

Uansett hvor mye du murer deg inne med brannmurer, antivirus, osv, så er det mulig å få virus/backdoors/popups/spam på pcn din. Ikke føl deg trygg fordi du har 3 brannmurer 5 antivirus og bruker en annen browser enn IE.

 

Tenk heller over hva du laster ned, hvilke sider surfer du på og hva du tar i mot via IRC eller MSN.

Har klart meg 1 år nå med en enkel brannmur (zonealarm), ingen antivirus eller noe fjerne-spam-popus-ting, sikkert mest fordi jeg holder meg unna p2p-programmer og ikke bruker IE.

Skal ikke så mye til å holde seg borte fra virus, men bruke du bare Zone Alarm, kan jeg garantre deg at du har bittelitt spyware på maskinen, hvem har vel ikke det?

Lenke til kommentar

Skal ikke så mye til å holde seg borte fra virus, men bruke du bare Zone Alarm, kan jeg garantre deg at du har bittelitt spyware på maskinen, hvem har vel ikke det?

 

Ikke for å være arogant eller noe, men kan nok garantere deg at det finns pent lite med sånn her i gården ja.

 

Kjørte adware og norton antivirus i sted og kan raportere at de ikke fant noe :)

Lenke til kommentar
Ikke lest alle svarene her, men syns det skal være poengtert at den største svakheten i systemet ditt er deg selv.

 

Uansett hvor mye du murer deg inne med brannmurer, antivirus, osv, så er det mulig å få virus/backdoors/popups/spam på pcn din. Ikke føl deg trygg fordi du har 3 brannmurer 5 antivirus og bruker en annen browser enn IE.

 

Tenk heller over hva du laster ned, hvilke sider surfer du på og hva du tar i mot via IRC eller MSN.

Har klart meg 1 år nå med en enkel brannmur (zonealarm), ingen antivirus eller noe fjerne-spam-popus-ting, sikkert mest fordi jeg holder meg unna p2p-programmer og ikke bruker IE.

Skal ikke så mye til å holde seg borte fra virus, men bruke du bare Zone Alarm, kan jeg garantre deg at du har bittelitt spyware på maskinen, hvem har vel ikke det?

hvis du bare bruker zone alarm, og tror at det hindrer deg i å få virus...hvordan kan du da være så sikker på at du ikke har virus, når du ikke har noen programmer som forteller deg om du har eller ikke?

Lenke til kommentar

Skal ikke så mye til å holde seg borte fra virus, men bruke du bare Zone Alarm, kan jeg garantre deg at du har bittelitt spyware på maskinen, hvem har vel ikke det?

 

Ikke for å være arogant eller noe, men kan nok garantere deg at det finns pent lite med sånn her i gården ja.

 

Kjørte adware og norton antivirus i sted og kan raportere at de ikke fant noe :)

Er like sikker i min sak. Kjører du 20 stk adware programmer, Har du nesten garantert noe igjen. Alle programmene finner ikke alt.

Trodde du sa at du ikke brukte slike programmer :dontgetit:

Bruker du Norton og slikt faller jo helle poenget med posten din bort.

Lenke til kommentar
Til tider kan det være meget vanskelig å fjerne virus, fordi et program som kjører ikke kan bli slettet. De fleste antivirus-programmer har en fin liten karantene som infiserte filer plaseres i, men det er ikke alltid dette fungerer.

For å fjerne virus som antivirus-programmet ditt ikke blir kvitt, gjør du følgende:


  •  
  • Søk gjennom harddiskene dine med antivirus-programmet, og skriv ned (på en lapp) alle filene som er infisert men som antivirus-programmet ditt ikke klarer å gjøre noe med.
     
  • Skru av datamaskinen din på vanlig måte.
     
  • Start datamaskinen din igjen, og trykk F8 under oppstart. Velg å kjøe Windows i "Sikkermodus".
     
  • La Windows starte opp, og finn de infiserte filene (titt på lappen din :p).
     
  • Slett de!
     

OBS: Du burde være forsiktig med å slette infiserte filer, fordi filene kan godt være nødvendige for Windows. Du kan eventuelt slette de infserte filene for så å installere filen(e) igjen (fra din Windows-cd).

Aldri slett en fil på den måten før du er helt sikker!!! Det gjorde jeg, og fant meg nødt til å måtte formatere. Alle drivere og slikt forsvant :cry: . Gjør et google søk på navnet på filen så finner du som regel en løsning :thumbup:

 

EDIT: Du nevnte vel ikke McAfee?? Det er jo en bra løsning også

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Den gangen jeg prøvde det tok det veldig lite virus, og klarte heller ikke å fjerne noe særlig av de. Det ble også oppdatert med de nye virusdefinisjonene iallefall 2-3 dager etter f. eks. Norton og F-secure.

Jeg likte heller ikke menysystemet osv.

 

Men dette er en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden! :)

Lenke til kommentar

ok.. det er 2 anti virus programmer, som klaerer å 'se' at trojanen min mistenklig på Deep scan. alle andre jeg har innfiltrert merker ikke en gang fila :cry: jeg gjør da ikke dette fordi jeg er ond. jeg gjør det for å lære. for å få mer erfaring og for å kanskje sikre meg en god jobb innen anti virus jobbing en gang. det med firewalls. funker dårlig når du først har åpna en dør inn. og hey.., jeg er en script kiddie. ikke noe mer :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...