Gå til innhold

Helt stille PC. Var: Maks kabellengde for SATA ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva med "nettverksdisk" og gigabit LAN? Får ikke killer-speed, men det funker...

Har vært inne på den ideen jeg også. Det burde fungere og det blir helt stille. Ulempen er at man må sette opp en egen filserver av et eller annet slag. Har ikke prøvd nettverksbooting siden 10Mbit var høyeste hastighet så jeg vet ikke hva slags hastighet et slikt oppsett gir, men det er vel litt overhead med å kjøre via nett for å si det slik. Foreløpig er dette det nest beste forslaget (etter 2,5" bærbar disk).

Lenke til kommentar
KJøp deg en 2.5" disk og overgang. Tviler på at du vil legge merke til den. Lite varme og lavt strømforbruk er vel også praktisk i en vifteløs løsning...

:yes:

 

Skal du være kresen på støy og annet så må du nok tåle dyre/vanskelige løsninger, slik som filserver og nettverksdisk og slikt.

Lenke til kommentar
KJøp deg en 2.5" disk og overgang. Tviler på at du vil legge merke til den. Lite varme og lavt strømforbruk er vel også praktisk i en vifteløs løsning...

Må vel si at dette foreløpig er det beste forslaget. Etter å ha sjekket noen 2,5" disker så ser jeg jo at disse har et lavt strømforbruk på rundt 2,5W maks. Dette er såvidt lite at jeg mener det burde være mulig å henge opp disken i strikk midt i en ekstern kasse på størrelse med en medium subwoofer eller noe og fore opp rundt med noe støydempende materiale uten at disken overopphetes. Med et slikt opplegg er det kanskje mulig å få fjernet så mye av støyen at du overhode ikke klarer å høre disken. Eneste ulempen med å bruke en 2,5" disk er noe lavere ytelse samt høyere pris pr. GB, men det er til å leve med.

Endret av six
Lenke til kommentar
KJøp deg en 2.5" disk og overgang. Tviler på at du vil legge merke til den. Lite varme og lavt strømforbruk er vel også praktisk i en vifteløs løsning...

:yes:

 

Skal du være kresen på støy og annet så må du nok tåle dyre/vanskelige løsninger, slik som filserver og nettverksdisk og slikt.

Noe av hensikten med denne tråden er jo å prøve å komme frem til løsninger som ikke er dyre eller vanskelige men likevel velfungerende :yes:

Lenke til kommentar
Det er jo sant. 2.5" disk med overgang vil vel være et greit valg da? Hvor mye koster det cirka? Jeg sitter på skole uten tabbed browsing på en Mac, altså gidder jeg ikke åpne noen andre nettsider.

+- 1000,- for en 60 GB. +- 150,- for overgangen.

Lenke til kommentar
Det er jo sant. 2.5" disk med overgang vil vel være et greit valg da? Hvor mye koster det cirka? Jeg sitter på skole uten tabbed browsing på en Mac, altså gidder jeg ikke åpne noen andre nettsider.

+- 1000,- for en 60 GB. +- 150,- for overgangen.

Det er vel en av de billigste løsningene som er foreslått her. "Billig" og lett å få til.

Lenke til kommentar
Det er jo sant. 2.5" disk med overgang vil vel være et greit valg da? Hvor mye koster det cirka? Jeg sitter på skole uten tabbed browsing på en Mac, altså gidder jeg ikke åpne noen andre nettsider.

+- 1000,- for en 60 GB. +- 150,- for overgangen.

Hvor finner man disse overgangene?

 

Bare i nysgjerrighetens navn... Hvordan fikser du CPU og PSU?

 

David

Lenke til kommentar

Om du skal ha så stille pc som mulig så kjøper du en vifteløs psu, finns flere på markedet. Og så kjøper du vannkjøling, og plasserer radiatoren i et anne rom eventuellt ute. Kjøper du asetec sitt vannkjølingsett så har du muligheten til å kjøpe vannkjølingsblokker til diskene. Da kan du isolere de maks uten at varmen dreper de;) Se test på overklokking.no av disse blokkene.

Lenke til kommentar
Hvor finner man disse overgangene?

Her f.eks:

 

Adapter HD 2,5"-3,5", for å koble 2.5" disk på 3.5" kontroller

 

Bare i nysgjerrighetens navn... Hvordan fikser du CPU og PSU?

 

Jobber med saken.

 

Vannkjøling er et alternativ som jeg kommer tilbake til senere i tråden.

 

Hva gjelder PSU'en så har jeg tidligere byttet viften i denne slik at den har en temperaturstyrt: Smartcooler vifte, 47m³/time, 9-21 dB(A). PSU'en er imidlertid bare på 200W og utvikler ikke mye varme slik at viften går på minhastighet hele tiden. Derfor tror jeg det burde være mulig å modde PSU'en ved å lodde ut transistorene som skal kjøles og montere dem på en massiv, passiv kjøleribbe via forlengelseskabler.

 

CPU'en er det største problemet hva gjelder passiv kjøling. Det er en Athlon XP 2100+ som har en: Zalman CNPS6000Cu på laveste hastighet. Jeg har prøvd å kjøre uten vifte i en kort periode, men kjøleribben blir da raskt svært varm så det holder nok ikke. Spørsmålet er om man ved å kjøpe en enda mer massiv kjøleribbe f.eks. MIST CPU-kjøler, TowerA, u/vifter kan klare seg uten både vifte og vann ?

 

Hva gjelder luftgjennomstrømning i kabinett hvis man fjerner allt av vifter så ser jeg ikke på dette som noe problem siden jeg synes det er greit å ha helt åpent kabinett så lenge man får fjernet alle støykilder.

Lenke til kommentar
Om du skal ha så stille pc som mulig så kjøper du en vifteløs psu, finns flere på markedet.

Utgår pga. kostnaden. Disse er etter hva jeg har sett veldig dyre. Planer om å modde til en selv i stedet. Se mitt forrige innlegg i tråden.

 

Og så kjøper du vannkjøling, og plasserer radiatoren i et anne rom eventuellt ute.

 

Hvis jeg må gå for vann er jeg mer interessert i å satse på en massiv vifteløs (hus)radiator som kan plasseres ved siden av PC'en. Blir for mye styr og lite elegant med slanger overallt ellers.

 

Kjøper du asetec sitt vannkjølingsett så har du muligheten til å kjøpe vannkjølingsblokker til diskene. Da kan du isolere de maks uten at varmen dreper de;) Se test på overklokking.no av disse blokkene.

 

Håper egentlig å slippe vann da. Jeg ser nemlig et eventuellt problem med støy her også. Pumpen må jo lage noe lyd, men hvor mye har jeg ikke klart å finne ut. Var inne på Eheim sine sider, men det var ikke oppgitt noe data om støy. Antar at man kan bygge inn pumpen også, f.eks. i samme eksterne kasse som disken. Men er det noen som vet hvor mye støy en vannpumpe lager ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

asj.. er det ikke på tide å utvikle andre lagringsmetoder en masse plater som spinner på 7200RMP og leses av en lesehode (kan jo sammelignes med LP-spillerene fra 60tallet!)

 

Elektronisk lagring bør da ikke være så vaskeligt... + det går vel mye fortere?

er jo det på moblitelefoer/ mp3 spillere osv :)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
asj.. er det ikke på tide å utvikle andre lagringsmetoder en masse plater som spinner på 7200RMP og leses av en lesehode (kan jo sammelignes med LP-spillerene fra 60tallet!)

5446168[/snapback]

Skal komme "RAM-harddisker" etterhvert. Lurer også hvorfor ikke flere produsenter innebygger et slags system at hastigheten på platen går ned når disken idler.

Lenke til kommentar

saken med elektronisk lagring er at det blir fryktlig dyrt om du skal ha høy hastighet og mye data, det kommer, det kommer......

 

i win98 så kunne kunne power saving stoppe diskene når de ikke var i bruk, vet ikke om det er i 2000 og WP, det som er problemet med dette er at det tar "lang" tid for at diskene kommer online igjen, folk liker ikke å vente no for tiden.

 

Når det kommer til vannkjøling så holder jeg på med ett prosjekt der jeg kjøler ned glykol med ett peltier element. Elementet er igjen luftkjølt med noen svære ribber. Dette kan kjøres uten vifte, altså lydløst, men har da litt dårlig virkningsgrad. Venter på noen kondensatorer fra sverige før jeg får prøvd hva det tåler. Om resultatet blir bra har jeg planer om å bygge en lydløs HTPC med dette med vannblokk på CPU, GPU, RAM og harddisk.

Lenke til kommentar
asj.. er det ikke på tide å utvikle andre lagringsmetoder en masse plater som spinner på 7200RMP og leses av en lesehode (kan jo sammelignes med LP-spillerene fra 60tallet!)

 

Elektronisk lagring bør da ikke være så vaskeligt... + det går vel mye fortere?

er jo det på moblitelefoer/ mp3 spillere osv  :)

5446168[/snapback]

Flashminneteknologien er ikke så stabil som man skal tro. De tåler bare et visst antall flash-operasjoner (overskrivinger), langt under det som er normalt for en harddisk. Skulle man kjørt flashminne på PCer måtte man regnet med å kjøre RAID og bytte disse relativt ofte i forhold til med harddisk. Dette gjelder spesielt dersom man skal bruke dette til swapping (noe man definitivt ikke ønsker gjøre..).

 

Det fungerer meget greit på f.eks MP3-spillere, der man laster opp filene èn gang, og de bare blir lest flere ganger av spilleren. Dette gir svært få flasheoperasjoner.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mener som flere andre her har skrevet; Gå for en 2,5" disk.

 

De er ikke helt stille nei, men hvis du støyisolerer den en smule vil den lage omtrent like mye lyd som dusjen i huset ved siden av hvis den er i ett lukket kabinett.

 

Og den er veldig mye billigere og enklere enn de andre løsningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...