Gå til innhold

Er en pendrive en sikker lagringsplass ?


Anbefalte innlegg

Dataen jeg sitter på brukes av flere enn meg selv, og til min stor overaskelse(og mors store fortvilelse) var noen av dokumentene hennes borte vekk!

 

Jeg selv har ikke merket noe, ettersom jeg bruker dataen mest til musikk, lese nyheter og spilling.

 

 

Jeg er derfor ute etter en litt bedre løsning for å lagre dokumenter i lengre tid (halvt års tid ca)

 

Jeg kunne selvsagt funnet meg en DVD-RW som kan romme flere GB, men av en eller annen grunn, føler jeg meg mindre sikker på disse platene.

 

 

Så hva anbefaler dere ?..

 

Ps:

Kommer ikke til å kjøpe noe 512mb brikke ettersom jeg kan få tak i en 128mb versjon for bare 200-lappen på netshop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 128mb, den har vært veldig stabil og lettvin og lagre ting på :)

 

Så om du har tenkt og kjøpe, så vil jeg anbefale det.

Iallefall om den du får funker slik som min :--) Det er iaf veldig lettvint og kjekt og ta med seg over alt :)

 

Men er kjipt om den blir borte da :hmm:

Endret av dibon
Lenke til kommentar

Har opplevd 5 ganger at filsystemet mitt på min Kingston TravelMate 256 MB har blitt ødelagt. Har måttet formatere denne hver gang for å kunne fortsette å bruke den. Regner med at det bare er jeg som er litt uheldig når det gjelder pendrive.

Vil likevell ikke si at pendrive er en "sikker" lagringsplass, men mer en flyttbar lagringsplass.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Selv har jeg denne, og kan ikke si meg annet enn kjempefornøyd. Aldri opplevd problemer, og det er utrolig praktisk med den dockingen. Har du ikke USB porter på forsiden av kabinettet (som meg), så er det utrolig praktisk med en dock. Den ser ikke så verst ut heller.

 

Eneste ulempen er størrelsen. Den er noe stor for min smak, og jeg kunne godt tenkt å byttet til en mindre enhet.

Lenke til kommentar

Har noen opplevd å miste dataene på en minnepenn eller minnebrikke, ved å miste enheten i gulvet??

Jeg mistet min minnepenn i gulvet og vips så var memorysticken tom for filer!

Den er vel å merke noen år gammel, men lite brukt. Fra da en 16 MB memorystick kostet 500 kr.....

 

Noen tanker ellers om lagring:

Nå som stadig mer ligger på dataenheter tipper jeg det vil være mye bilder m.m. som vil gå tapt i løpet av de neste hundre år (hardisker som krasjer, dårlige og billige lagringsmedia osv.).

Lenke til kommentar
Dataen jeg sitter på brukes av flere enn meg selv, og til min stor overaskelse(og mors store fortvilelse) var noen av dokumentene hennes borte vekk!

du vet at det er mulig å få tak i ting som har blitt slettet ved feil? finnes utallige applikasjoner, både gratis og dyre, som kan hjelpe deg der.

 

ellers så holder jeg en knapp på cd-r-plater. gjelder det noe veldig viktig, så brenn det ut på tre plater; en hjemme, en i bankboks og en på et tredje sted. billigere og tryggere enn én usb-plugg. :)

Lenke til kommentar
fredrikrb Skrevet 10/01/2005 : 12:15

  Jeg vil anbefale at du kjøper deg en pendrive og brenner det ut på CD. CD har vel en holdbarhet i arkivert tilstand på cirka 100 år. Så, plasser den trygt, inn i cover, uten noe som kan ødelegge den rundt. Jo flere fysiske steder du har lagret på jo tryggere. 

 

Vis meg den brente cden som holder i 100 år....lol!

min erfaring med brente arkiverte cder holder:

15% mindre en ett år

30% holder minre enn to år

40% mindre enn tre år

50% mindre enn 5 år.

 

Ja, jeg vet ikke alle er Verbatim.

Å brenne cd som backup over en lengre periode er bare greit hvis det er som backup nr 2.

Lenke til kommentar

Pendrive er vel å bra. En kollega av meg, bruker disse tritt og ofte i jobben. Noe som fører til slitasje. Han har brukt opp 4 stk pendrive de siste 18mnd så kvaliteten på disse er ikke den beste. Vil vel anbefale deg og alltid ha en kopi på datamaskinen din av det du kopierer ut på din pendrive

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...