Gå til innhold

"Pullup" og "pulldown", noen som kan forklare?


Anbefalte innlegg

Ser ofte, som feks i forbinnelse med LED's, at en bruker "pullup-" eller "pulldown-motstander" i kretsskjemaer.

 

Jeg er ikke så dyktig på analogteknikk at jeg helt skjønner hvorfor slike motstander er viktige. I beste fall vet jeg bare sånn halvveis hvorfor de brukes :blush:

 

Så, er det noen glupe hoder der ute som klarer å forklare bruken av slike på en lettfattelig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk brukt når du har en signalutgang av typen "open collector". Dvs at det er en transistor med emitter koblet til jord, og collector ikke er koblet til noe. SLike utganger er mye brukt, det gjør bruken veldig fleksibel. F.eks kan flere uganger kobles sammen (en buss).

Men en slik åpen leder kan ikke bare henge og dingle, den må "trekkes opp" til Vcc slik at den har definert potensiale. I digitalteknikk skal alle signaler ha et definert nivå. Når transistoren er av så har du 1, når den slåes på så har du 0.

Hvis du f.eks kobler en LED i serie så bestemmes motstanden ut fra hvor mye strøm du ønsker.

Lenke til kommentar

Hårek:

 

Jeg er ikke sikker om jeg helt forstår hva du mener...

 

1. Brukes pullup og pulldown kun ved "open collector-utganger"?

 

2. Pulldown brukes når utgangen skal være "logisk 0", og pullup når utgangen skal være "logisk 1"?

 

3. Hvordan beregner jeg hvor stor motstanden skal være?

 

4. Kan/skal slike motstandere brukes på innganger også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...