Gå til innhold

Nitrogen i trykklufts-boks?


Anbefalte innlegg

Er det nitrogen i sånn trykkluft-bokser?

 

Nå du holder de opp ned kommer det ihvertfall ut noe flytende meget kaldt etelleranna.

 

Hvis det er slik er det jo bare å kjøpe et par slike, ta ut nitrogenet oppi et tett plastglass e.l

og teipe det fast til cpu'en. Hadde vore konge!

 

 

Mvh Nissen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ekke nitrogen nei.. det er jeg ganske sikker på..

 

Det du beskriver er faktisk et annet fenomen, husker ikke hva den gassen som er på trykk-luft bokser heter.. men ihvertfall er det en reaksjon som skjer når lufta (driv-gassen) slipper ut av boksen (trykk-reduksjon) som gjør at det føles kaldt. Det er samme prinsippet kjøleskap og frysere bruker tror jeg.

 

(en kompressor bygger opp trykk som så slippes ut og danner minus-grader i kjøleskapet. I kjøleskap brukes det vel freon tror jeg)

 

Nitrogen er vel en gass tror jeg, ihvertfall i rom-temperatur. Det er når den kjøles kraftig ned at den blir flytende, og det er ofte slik vi ser den.. (ting som blir dyppa ned i den og knust)

 

 

Nå ekke jeg noen fysikk-student, men det er sikkert noen andre som kan forklare dette bedre enn meg :smile:

Lenke til kommentar

Du får kjøpt Kjølespray på Boks ,men det er Flytende Oksygen ( som regel ) , å slik spray varer ikkje lenge nok ... no må nok ha 50 Bokser for å kunne kjøle CPUen på maskina di berre for ein time , å når ein slik boks med kjølespray koster rundt 60 Kr pr boks så blir det fort DYRT ... d aer det beire med Peltier Element på CPU'en ... å dessuten vist det hadde vore ei betre løysing for å kjøle CPU'en så trur eg noen hadde funnit det ut litt tidligare enn år 2002 :smile:

Lenke til kommentar

Den gassen som kommer i kontakt med huden din trekker varme fra huden for å fordampe. Denne prosessen tar mye varme fra hånden din, derfor føles det kaldt. Et eksempel:

fukt en klut og tvinn den rundt en cola boks. Legg den så i sola. Boksen og colaen vil bli kaldere. Man skulle nesten tro at boksen blir varmere fordi vi soler den, men vannet fra kluten fordamper og da hentes varmen fra colaen...

Resultatet er en kald cola...

Av praktiske og økonomiske årsaker er kjøling med gass uaktuelt for oss vanlige overklokkere...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-09 19:52, xthal skrev:

trur ikke det er nitrogen engang.. fikk no sånt dritt på fingern i en elektrotime.. ble kaldt men ingenting mere.. hvis d hadde vert nitrogen tror jeg fingern hadde falt av eller.no :razz:



 

Du kan faktisk holde hele hånda di nedi flytende nitrogen uten at det gjør noe som helst. Grunnen er at nitrogen har så lavt kokepunkt at all nitrogen som kommer i kontakt med hånden din begynner å koke, og det dannes da en hinne av kokende nitrogen rundt hånden din. En kamerat av meg har selv gjort det og ingenting falt av :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...