Gå til innhold

DS vs PSP Grafikk!


Skepan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lenge har ikke nintendo oppdatert sine håndholdte varer?

Gameboy, Gameboy Color, Gameboy Advanced osv.

Ingen har hatt forbedring, lånte en gameboy advanced 2 edition eller noe sånt av en kamerat når jeg var på hyttetur. Det var totalt kjedelig, hadde 10 spill.

 

PSP blir garantert bedre en DS, uten tvil.

DS er ikke særlig pen å se på heller

Det er maskinene og ikke spillene som har fått størst overhaling. Det meste er forbedringer av lys og skjermer. Nintendo kan gjøre hva de vil på håndholdt markedet, siden de eier 98% av det. De selger faktisk mange ganger flere spill/konsoller enn det PS2, x-box og GC gjør til sammen.

 

Du må da kanskje spille spill som du liker da :roll:

 

Hvilken som blir "best" får vi se på. Dersom du da tror populæritet gjør en konsoll bedre så tar du helt feil... Jeg syns DS er fin jeg.

Lenke til kommentar

Har skaffet meg en DS og må si at grafikken imponerer. Bowser ser ikke ut som en eneste stor firkant lengre, det i seg selv er verdt å nevne. Men uansett, det er ikke grafikken som gjelder når DS-en og PSP-en skal settes opp imot hverandre, men gameplayet.

De to spillene jeg har til DS-en (Feel the Magic og Mario 64) byr begge på lett underholdning mens du venter på bussen, sitter på bussen, kjeder deg i offentligheten osv. osv.

Jeg vet ikke om PSP-en byr på samme... *må på kino*

Lenke til kommentar

Begge salgstallene er feil.

 

Mener at både Sony og Nintendo har solgt mer enn det som står der.

DS leder dog. :)

At Sony ikke har fått solgt så mye som DS, er mye pga Sony sine leveringsproblemer.

 

Og salgstall betyr ikke at DS er bedre enn PSP. ;)

PSP og DS har begge sine styrker og svakheter.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Hvor lenge har ikke nintendo oppdatert sine håndholdte varer?

Gameboy, Gameboy Color, Gameboy Advanced osv.

Ingen har hatt forbedring, lånte en gameboy advanced 2 edition eller noe sånt av en kamerat når jeg var på hyttetur. Det var totalt kjedelig, hadde 10 spill.

 

PSP blir garantert bedre en DS, uten tvil.

DS er ikke særlig pen å se på heller

har du noen grunner til at PSP blir DS overlegen??

 

synes den konklusjonen din ble litt i tynneste laget, jeg.

 

og hva gjorde GBAen du lånte så kjedelig. for dårlig grafikk for tåpelige grafikkhorer som deg, eller hva?

Lenke til kommentar

Dette har utviklet seg til å bli en meget tåpelig diskusjon.

 

Er det noen motsettning mellom bra grafikk og spillbarhet?

 

Har ikke PS2 bevist at dette går hånd i hånd?

 

Det faktum at man ikke teknisk har klart å levere bra grafikk på håndholdte før betyr ikke at spillbarheten nå blir dårligere.

 

Det er som å si at pga manglede ressurser på bærbar PCer, så funker de bra til kabal men når de nå blir bedre så blir de mindre spillbare ved å kunne kjøre Doom 3.

 

Min drøm har alltid vært å kunne ha enkel tilgang til de spillene som er på PS2, og med PSP så har jeg det. :yes:

Lenke til kommentar
Er det noen motsettning mellom bra grafikk og spillbarhet?

Det er ikke i seg selv noe motstridende mellom god grafikk og godt gameplay. Men, god grafikk tar mer tid og ressurser å utvikle, noe som ofte _kan_ gå på bekostning av gameplay. Utviklere har x antall kroner å bruke, skal det gå mer til grafikk går det mindre til annet. Skal man ha i både pose og sekk blir det dyrt.

 

Utviklere kan selvsagt velge å prioritere ned f.eks. grafikk fordi de ønsker å bruke en større andel av budsjettet på gameplay, selv om konsollen muliggjør heftig grafikk. Da kan de imidlertid møte på et problem i forhold til kjøpermassene. Et spill til plattform y vil bli sammenlignet mot andre spill til samme plattform, og dessverre gjør det mye for salgstall om et spill ser flottere ut enn andre bak på coveret (for å sette det litt på spissen).

 

Nå er ikke dette ment som noe argument for at spillbarheten må bli bedre på DS, hvem som vinner den prisen gjenstår å se når flere spill kommer. Det er likevel noe som er interessant å tenke over. Hvordan andre spill ser ut på en plattform dikterer til en viss grad hvor mye ressurser en utvikler blir tvunget til å bruke på det visuelle. Dette er en utvikling jeg er skeptisk til, og det blir et større og større problem desto heftigere systemer vi får.

Lenke til kommentar
Dette har utviklet seg til å bli en meget tåpelig diskusjon.

 

Er det noen motsettning mellom bra grafikk og spillbarhet?

Ja, det kan bli det, blant annet fordi mange mener at fotorealistisk grafikk er ekvivalent med bra grafikk. For eksempel mener jeg at et spill som Wario Ware eller Zelda: Minish Cap på Game Boy Advance har perfekt grafikk, en klar innertier. Det er ingen grafiske forbedringer, bedre oppløsning, skyggeeffekter, økt antall polygoner, mip-mapping, etc. som ville gjort spillene et gram bedre, fordi grafikken og gameplayet går hånd i hånd.

 

Men mange synes disse spillene har elendig grafikk, fordi de sammenlikner alt med Far Cry, Doom 3, Stalker, osv.

 

Bra grafikk er grafikk som formidler spillopplevelsen til deg på en best mulig måte, ikke den teknisk mest avanserte grafikken.

 

Har ikke PS2 bevist at dette går hånd i hånd?

 

Nei, alle konsoller har spill som beviser at man kan lage gode spill med god grafikk tilpasset spillet. PS2 har ikke bevist noe mer enn de andre.

 

Det faktum at man ikke teknisk har klart å levere bra grafikk på håndholdte før betyr ikke at spillbarheten nå blir dårligere.

 

Nei, men det er en viss fare for det. Jo mer realistisk og teknisk avansert grafikken blir, jo mer tid må utviklere bruke på dette elementet av spillet.

 

Det er som å si at pga manglede ressurser på bærbar PCer, så funker de bra til kabal men når de nå blir bedre så blir de mindre spillbare ved å kunne kjøre Doom 3.

 

Ja, den setningen er faktisk mer sann enn du aner.

 

Jeg var i salen på en paneldebatt under årets E3 der Todd Hollenshead fra id Software var med og snakket om hvordan uavhengige spillutviklere kunne overleve. Han snakket en del om kostnadene med å utvikle spill, og hvor tidkrevende det var. Ifølge Hollenshead så brukte en person et døgn på å tegne et helt kart i Doom 2, og implementere det i spillet med de teksturene og fiendene som var tilgjengelige. Dermed lagde id Software en haug med kart som de testet ut, finpusset, forkastet, lagde på nytt, osv. Alt for å gi spilleren den feteste spillopplevelsen med de best balanserte kartene.

 

Til sammenligning brukte en person på id Software en måned på å lage ferdig et rom til Doom 3. Utelukkende fordi grafikken er så teknisk avansert at det tar enorm lang tid å få alle detaljene på plass. Og selv om Doom 3 ble et teknisk vidunder rent grafisk og har en god del underholdende spillelementer, har det på langt nær spillbarheten til Doom og Doom 2 som folk gjerne spilte gjennom drøssevis av ganger. Grafikken krevde rett og slett for mye ressurser til at man kunne finpusse nivådesign og gameplay.

 

Min drøm har alltid vært å kunne ha enkel tilgang til de spillene som er på PS2, og med PSP så har jeg det.  :yes:

 

Mine drømmer involverer finansiell trygghet, friske barn, hus osv., men hver om sitt.

Lenke til kommentar

Hei Pastor Lorentzen.

 

Jeg er ny i dette forum og har ikke lest så mange innlegg, men ditt innlegg skjønner jeg ikke helt.

 

Å si at bedre grafikk ikke vil gjøre et bra spill bedre fatter jeg ikke. Elsker Doom og med ZDOOM får man samme spillet med bedre grafikk. Hvorfor vil jeg ikke ha det?

 

Så sier du PS2 ikke har bevist noe, men så sier du ” PS2 har ikke bevist noe mer enn de andre.” Har PS2 (og andre konsoller) bevist noe eller ikke?

 

Jeg deler ikke din frykt for at kraftige håndholdte vil levere dårligere spill.

 

Når det gjelder mitt poeng med bærbare PCer, så bommer du jo på skiven. Les innlegget et gang til, men bytt ut Doom 3 med Doom. Get the Point?

 

Til slutt så beviser du jo at du bare er en kverulant.

 

Jeg snakker jo om min drøm innen det felt vi diskuterer her! (ikke mine drømmer for livet)

 

Uff, uff. Du lever opp til tittelen Pastor. Les bedre og skriv mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...