Gå til innhold

Uttale seg uten kunnskaper?


Anbefalte innlegg

Vel, har observert at det er endel folk i dette forumet som har en tendens til å tolke ting som skryt veldig fort. Selv om man egentlig bare deler info med folk.

 

Poenget? Vel, poenget er vel egentlig at folk bør lære seg å tolke ting før de begynner å spre møkk og ufinheter. Jeg spekulerer dog i at mye av problemet ligger i at enkelte personer kanskje ikke er gammel nok til å forstå dette.

 

Også har man det med å uttale seg om ting som man kanskje ikke helt greier å forstå. F.eks det med å ikke greie å forstå at den største prosessoren i en serie ikke kan klokkes like høyt som en mindre i samme serie. Altså klokkes fra standardhastigheten. Det beste eksempelet på dette er jo folk som kaller en 3400+ (2400MHz) til 2700MHz på luftkjøling for en "Ussel overklokking". Da er det helt tydelig at man enten ikke har peiling, eller prøver å lage kvalme. Om slike personer som kommer med slike uttalelser hadde hatt peiling så ville de visst at tidligere 3400+ hadde problemer med å komme opp til 2600MHz på luftkjøling. En overklokker som har peiling vet at i de fleste tilfeller så er prosessorer i en serie veldig like. Bortsett fra at de selges med forskjellige klokkefrekvenser. Og de fleste som har litt peiling vet grensene sånn ca. med forskjellige typer kjøling.

 

Men jeg er nesten helt sikker på at "Mobberne" hadde litt peiling. Skal man tolke ut fra deres signaturer.

 

Er man i dårlig humør så holder man heller kjeft. Har man ikke peiling så holder man enten kjeft eller spør på en skikkelig måte. Enkelt og greit. Mer har jeg ikke å si. Takk.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke blitt mer enig, har ikke sett de sjøl, men vil si at jeg har såppas peiling at jeg aldri ville plaget deg for at du har klart langt over 300htt :thumbup:

 

Men har du de wannabe klokkerne som har celeron 2ghz og klokker ræva av den og banke den opp mot 3ghz å sier at det er bedre enn det du har prestert, da er det noe galt.... :hmm:

 

Om noen skjønner, er litt trøtt...

Lenke til kommentar

Moderatorene varslet for en tid tilbake at de ville begynne å slå hardt ned på feilaktige, bastante utsagn. Dette har vi i liten grad sett bli gjennomført i praksis.

 

Daglig ser jeg også tråder hvor trådstarter har spørsmål av typen "hvor finner jeg drivere til ati skjermkort", ofte er de frekke også, sjekk f.eks. denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=350440&hl=

 

For øvrig er vel dette en feilpost, burde vel være i "tilbakemeldinger" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Må bare si meg helt enig i dette!

Til tider blir jeg lei hele forumet pga uttalelsene som kommer fra medlemmer som uttaler seg totalt uten forståelse.

Feks: kommer et spørsmål sem dette:

 

"jeg har problemer med at det kommer bluescreen når jeg skal starte Microsoft Visio 2003.

Sys. specs:

Abit IT7max2

P4 2.6

512 MB

ATI Radeon 9700"

 

Så kommer det en haug med totalt unødvendige svar:

 

"Bytt til AMD, Intel suger"

"Det er alt for lite med 512MB ram, jeg har 1024 MB"

"Bruk Linux, MS sux"

"Dette er typisk for ATI kort, Nvidia er mye bedre!!!"

"En kamerat av meg fikk også bluescreen en gang, men jeg vet ikke hvorfor"

"Mora di suger"

 

Selv mener jeg at slike useriøse innlegg burde konsekvent føre til utestengelse! Tror dette er eneste måten å bli kvitt problemet for godt.

Lenke til kommentar

QUOTE
Også har man det med å uttale seg om ting som man kanskje ikke helt greier å forstå. F.eks det med å ikke greie å forstå at den største prosessoren i en serie ikke kan klokkes like høyt som en mindre i samme serie. Altså klokkes fra standardhastigheten. Det beste eksempelet på dette er jo folk som kaller en 3400+ (2400MHz) til 2700MHz på luftkjøling for en "Ussel overklokking". Da er det helt tydelig at man enten ikke har peiling, eller prøver å lage kvalme. Om slike personer som kommer med slike uttalelser hadde hatt peiling så ville de visst at tidligere 3400+ hadde problemer med å komme opp til 2600MHz på luftkjøling. En overklokker som har peiling vet at i de fleste tilfeller så er prosessorer i en serie veldig like. Bortsett fra at de selges med forskjellige klokkefrekvenser. Og de fleste som har litt peiling vet grensene sånn ca. med forskjellige typer kjøling.

 

En 3400+ som klokker til 2700 MHz er da ikke dårlig ,tvert om , vil påstå at dette er meget bra . Jeg har selv" kritisert" akkurat den cpuèn for dårlig kloking etter å ha prøvd tre stk av den og ingen av de ville over 2500 MHz , noe jeg syntes var "dårlig" spranget derifra til 2700 er imidlertid noe helt annet , samtidig er min "kritikk" basert på egne tester av denne og en cpu som kun lar seg klokke fra 2400 til 2500 er ikke serlig imponerende uansett merke .

At en cpu klarer ferre MHz overklokking jo høyere den er satt som standard burde derimot være kjent for alle ,noe en ser på andre som feks P4 og amd XP .

Lenke til kommentar

Enig med alt der.

 

Men noe som også irriterer meg litt er at folk ikke gidder lese posten skikkelig før de gir sitt bidrag. F.eks at de leser overskriften "intel vs. amd" , ikke gidder lese selve posten til trådstarter og bare svarer Amd fx-55 er best. Bare et eksempel.

 

Og dessuten folk som gjentar det samme som en over har sagt uten noe nytt bidrag.

Lenke til kommentar

Enig med det meste som blir sagt ..(søren, dette var ikke bidrag nok, må si noe mer)

 

:D

 

Problemet er jo i grunn ikke det at folk ikke vet bedre. Jeg skal ikke utrope meg selv som en forum guru , men jeg har altså bred erfaringer fra et dusin forumer hvor det er særtrekk som går igjen. Det er no engang slik at dersom et forum ikke skal bli kjedelig så må det være "liv" i forumet. Det må være fengende, kunnskapsrike, irriterende, interresante, morsomme og relevante "saker/topic" å svare på.

Dette er slik et forum nå en gang fungerer. Jeg var selv for et par måneder siden kritisk til alle "nye" medlemmer av forumet som spurte "hvilket skjermkort til 2000kr", har har da altså komt over det og tenker at slik er det bare. Er man "ny" så er man ny.

Selvfølgelig så kommer det ofte mange "dumme" spørsmål....og det som verre er "dumme" svar. Det som bør skje er at man svarer basert på fakta i første ogang for så å senere gi uttrykk for hva ens personlige mening er. At "Ati virker for meg" bør komme etter "Både Nvidia og Ati lager bra kort" osv...

Lenke til kommentar

host*aldersgrense*kremt

 

 

Har sett mange tråder der trådstarter har blitt helt villedet bort fra sitt opprinnelige spørsmål, bare fordi en gjeng fan-boys slenger ut masse halvgjennomtenkte kommentarer. Slike ting er i stor grad med på å ødelegge et forum der folk søker hjelp.

 

SupremeX: Leste den tråden om Sempron vs Celeron D ja, utrolig irriterende. Nesten ingen av de 10-15 som uttaler seg om emnet klarer å si noe fornuftig. Ingen tar hensyns til trådstarters behov (for eksempel en rimelig kontorPC med nok kraft), men begynner å uttale seg om fremtidsrettet, klokkemuligheter, og gamle rykter som henger igjen, og ikke gjelder den dag i dag. "En Duron 1GHz knuser en Celeron på 3GHz!".

 

Man kan jo lage et ferdighetsspill ut av forumet. For å ha tilgang til f.eks CPU/prosessorer-tråden må man svare riktig på en rekke spørsmål om CPUenes oppbygning, samt krysse av for "Jeg lover å opptre voksent i denne kategorien, og ikke skrive noe jeg ikke har grunnlag for å skrive." :yes:

Men at det ville funket er jo lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 27/12/2004 : 18:46)
QUOTE (OcMax @ 27/12/2004 : 18:36)
Hei, hei.

Tusen takk for alle fornuftige tilbakemeldinger. Det er fint å se at der finnes masse fornuftige folk her i verden. Og ikke bare "troll".

Var det et "hint" eller , bare spør siden det er andre som bruker samme "kallenavnet " på meg istedenfor mitt nick :!:

He, he. Så avataren din ETTER jeg hadde skrevet "troll", og da tenkte jeg mitt ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (OcMax @ 27/12/2004 : 18:49)
QUOTE (Snekker`n @ 27/12/2004 : 18:46)
QUOTE (OcMax @ 27/12/2004 : 18:36)
Hei, hei.

Tusen takk for alle fornuftige tilbakemeldinger. Det er fint å se at der finnes masse fornuftige folk her i verden. Og ikke bare "troll".

Var det et "hint" eller , bare spør siden det er andre som bruker samme "kallenavnet " på meg istedenfor mitt nick :!:

He, he. Så avataren din ETTER jeg hadde skrevet "troll", og da tenkte jeg mitt ;)

Vel,det var bare et ærlig spørsmål, da

Lenke til kommentar

Her er en link til en tråd som etterhvert utvikler seg til en diskusjon mellom meg og Theo343 som omhandler 939 VS DFI Lanparty's 754 hk. Denne diskusjonen synes jeg er slik det bør være. Her kommer man med fakta, linker og data på ting. Man blir heller ikke ufine og uttaler seg ikke om ting man ikke har peiling på. Slik mener jeg en bra diskusjon kan være.

 

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=349151&st=0

Lenke til kommentar

ugh, dette grenser til kvalmt, greit nok at du kritiserer irriterende personer, de hater jo alle. Men når du selv promoterer en tråd der du gjør det "riktige" er å gå litt for langt. Jeg forstår hvorfor du, eller iallefall vil at vi skal tro at du, viser oss dette, du vil bare komme med et eksempel som illustrerer en fin måte å diskutere ting på. Jeg er til og med enig i at det er en ok diskusjon. Men hvorfor i all verden bruke en tråd med deg selv i? ja, du mener sikkert akkurat det jeg skrev for to setninger siden. Etter min mening blir dette derimot litt egoistisk om du vil.

 

Mor: neimen ola, ikke søl med maten

ocmax: se på meg da mamma, se hvor flink jeg er til å bruke kniv og gaffel!

Mor: hadde du bare vært like flink som ocmax, ola...

 

Jeg regner med at du kommer til å starte en egen tråd som svar på denne kritikken også, men nå har iallefall jeg fått sagt mitt... :whistle:

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

QUOTE (arnosmith @ 27/12/2004 : 19:35)
ugh, dette grenser til kvalmt, greit nok at du kritiserer irriterende personer, de hater jo alle. Men når du selv promoterer en tråd der du gjør det "riktige" er å gå litt for langt. Jeg forstår hvorfor du, eller iallefall vil at vi skal tro at du, viser oss dette, du vil bare komme med et eksempel som illustrerer en fin måte å diskutere ting på. Jeg er til og med enig i at det er en ok diskusjon. Men hvorfor i all verden bruke en tråd med deg selv i? ja, du mener sikkert akkurat det jeg skrev for to setninger siden. Etter min mening blir dette derimot litt egoistisk om du vil.

Mor: neimen ola, ikke søl med maten
ocmax: se på meg da mamma, se hvor flink jeg er til å bruke kniv og gaffel!
Mor: hadde du bare vært like flink som ocmax, ola...

Jeg regner med at du kommer til å starte en egen tråd som svar på denne kritikken også, men nå har iallefall jeg fått sagt mitt... :whistle:

Slike som deg burde vært utestengt fra slike forum som dette. Usakelig og helt tydelig en type som liker å uttale deg om ting uten at du har særlig peiling. Et bevis på dette er jo faktisk at du er en av personene som mener at 3400+@2700MHz er usselt. Og at 388MHz HTT ikke er noe å snakke om. Men du kom aldri med noen linker, grunner eller forklaringer mot dette. Og grunnen til at jeg brukte den tråden som eksempel var fordi det ikke endte opp med at folk ble ufine (Slik som deg) og begge hadde grunnlag, data, spesifikasjoner, linker og peiling til å uttale seg om ting. Dessuten gadd jeg ikke sitte å lete etter en annen diskusjon. Du er jo av denne "brølape" kategorien. Sitter og roper svada. Har sett det der før. Og det er veldig typisk for folk med mindreverdighetskomplekser.

 

Fra nå av blir du oversett fra min side.

 

EDIT: Og forresten, hvorfor har du bare greid å klokke en XP-M 2400+ til 2.35GHz? Det er jo helt elendig. Jeg greide lett 2500MHz når jeg hadde en sånn, DÅRLIG, GAMMELDAGS DRITT prosessor. (Legger meg på samme nivå som deg mot deg).

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...