Gå til innhold

Likestilling - for menn!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har mine tvil på at jenter (den gjennomsnittlige jente) kunne ha greid førstegangstjeneste sånn helt uten videre.... Det er veldig mange praktiske ting man kan gjøre når man er gutt, og da tenker jeg på hygiene når man er ute i felten i tre-fire uker i strekk. Og de lange marsjene med sekk på 35 kilo. Og de utallige pushupsene. Og alle løpeturene.

 

seff greier noen jenter det, all respekt til de, men jeg tror at normale jenter ville ha slitt med det fysiske.

3356430[/snapback]

 

Jeg skjønner du ikke var i luftforsvaret :p

 

Den ene UB Korporalen vi hadde klarte ikke mer enn 2 push-ups før han ble rød i trynet og hele troppen begynnte å le.

 

Jeg var "ute i felt" to netter og en natt i en bunkers. Jeg var aldri på noe utmarsj som varte mer enn 1 time.

 

Hvis noen hadde laget sekkene på noen annen måte enn torturinstrument så ser jeg ingen grunn til at kvinner ikke skulle klare seg gjennom den førstegangstjenesten.

 

At man blir avspist med 100kr dagen eller hva det er nå som vernepliktig synes jeg er latterlig, spesiellt ettersom 70% av mennene og 100% av kvinnene slipper å bruke et år på det.

 

Det går an å bruke tiden i militæret som noe konstruktivt dog, det høres ut som du fikk en god del med fysisk trening ihvertfall. Jeg fikk tatt 2mx, 3mx og 2fy som privatist ettersom militærtjenesten min ikke akkurat var utmattende.... :p

Lenke til kommentar
Vi har noe nytt som heter barnehage...

7179705[/snapback]

 

Usj. Tenk å la oppdragelsen av barna være noen andres oppgave.

 

*sukk*

7179714[/snapback]

 

.. og når gutter blir 18 blir de sendt til norges største barnehage (militæret).

 

Fæle greier å bli sendt i barnehage to ganger.

 

... første gangen er nok den beste dog, andre gangen så skjønner man at her er noe feil. :p

Lenke til kommentar
.. og når gutter blir 18 blir de sendt til norges største barnehage (militæret).

 

Fæle greier å bli sendt i barnehage to ganger.

 

... første gangen er nok den beste dog, andre gangen så skjønner man at her er noe feil. :p

7179779[/snapback]

 

Jeg ble nektet adgang i forsvaret, så jeg skal ikke si noe. :)

Lenke til kommentar
Ja men mannen min jobber fra fredag til søndag bl annet. Og da sitter jeg med 5 barn hjemme i helgen. Skjønner du?

7179709[/snapback]

Nei. Jeg skjønner at han er avhengig av barnepass dersom han skal få jobbet og samtidig ha 5 barn. Men jeg skjønner ikke hvorfor hans karriere skal være viktigere enn din, prinsipielt sett. (Det kan godt hende at du ønsker det slik og synes det er en grei ordning, men det er ikke noe argument for at kvinner i sin alminnelighet skal passe barn fordi mannen må jobbe.)

 

Han kunne i prinsippet like godt sittet hjemme slik at du kunne jobbet. Det fungerer kanskje ikke for dere, men spørsmålet i denne sammenheng er om det er representativt for samfunnet og folk i sin alminnelighet, og i så fall hvorfor det ikke gjør det. Ofte er det forbundet ned lønn: Det koster mer å miste mannens inntekt enn kvinnens, fordi han ofte er høyerer lønnet. Men det er i så fall et eksempel på forskjellsbehandling i mannens favør, og at slike forskjeller er med på å sementere samfunnsstrukturer.

 

Og hvis man virkelig vil går det an å ordne seg på andre måter. Min kone jobbet mens jeg studerte, jeg jobbet når hun studerte. Når jeg var på reise tok hun seg av ungene, når hun hadde helgevakter gjorde jeg det. Jeg hadde hjemmekontor når ungene gikk de første årene i barneskolen slik at det skulle være noen hjemme. (Har hjemmekontor igjen nå som de er blitt store og flyttet hjemmefra, men det er for min egen skyld.)

 

De praktiske ordningene er individuelle, men hvis pendelen svinger i det ene kjønnets favør i samfunnet som helhet, er det grunn til å se på hvorfor.

 

Geir :)

 

Edit: En liten presisering.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ja men mannen min jobber fra fredag til søndag bl annet. Og da sitter jeg med 5 barn hjemme i helgen. Skjønner du?

7179709[/snapback]

Nei. Jeg skjønner at han er avhengig av barnepass dersom han skal få jobbet og samtidig ha 5 barn. Men jeg skjønner ikke hvorfor hans karriere skal være viktigere enn din, prinsipielt sett. (Det kan godt hende at du ønsker det slik og synes det er en grei ordning, men det er ikke noe argument for at kvinner i sin alminnelighet skal passe barn fordi mannen må jobbe.)

 

Han kunne i prinsippet like godt sittet hjemme slik at du kunne jobbet.

7179934[/snapback]

 

Ja det kunne han, da hadde han vært økonomisk avhengig av meg.

Lenke til kommentar
Ja det kunne han, da hadde han vært økonomisk avhengig av meg.

7180762[/snapback]

Nettopp. Og det er poenget. Siden det i all hovedsak er kvinnene som er i den situasjonen, betyr det at i samfunnet som helhet er kvinnene som gruppe økonomisk avhengig av mannen. Altså er avhengigheten som sagt ikke likelig fordelt. Denne skjevheten er ikke tilfeldig, dermed er det viktig å diskutere ikke bare hvorfor det er slik, men om det er ønskelig at det er slik. Hvis ikke må vi sette igang prosesser som motvirker dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja men mannen min jobber fra fredag til søndag bl annet. Og da sitter jeg med 5 barn hjemme i helgen. Skjønner du?

7179709[/snapback]

Nei. Jeg skjønner at han er avhengig av barnepass dersom han skal få jobbet og samtidig ha 5 barn. Men jeg skjønner ikke hvorfor hans karriere skal være viktigere enn din, prinsipielt sett. (Det kan godt hende at du ønsker det slik og synes det er en grei ordning, men det er ikke noe argument for at kvinner i sin alminnelighet skal passe barn fordi mannen må jobbe.)

 

Han kunne i prinsippet like godt sittet hjemme slik at du kunne jobbet.

7179934[/snapback]

 

Ja det kunne han, da hadde han vært økonomisk avhengig av meg.

7180762[/snapback]

Eventuelt kunne dere ha jobbet begge to, men bare en av dere i helgene, da barnehagene er stengt. Det er fullt mulig for begge foreldre å være ute i jobb samtidig. I en eventuell skilsmissesituasjon ville jeg synes det var skummelt å risikere å bli sittende igjen med alle barna, uten arbeid. Derfor hadde jeg blitt avhengig av den arbeidende parten i forholdet. Idéen om å være avhengig av noen andre synes jeg også er skummel.

 

edit:leif

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Eventuelt kunne dere ha jobbet begge to, men bare en av dere i helgene, da barnehagene er stengt. Det er fullt mulig for begge foreldre å være ute i jobb samtidig. I en eventuell skilsmissesituasjon ville jeg synes det var skummelt å risikere å bli sittende igjen med alle barna, uten arbeid. Derfor hadde jeg blitt avhengig av den arbeidende parten i forholdet. Idéen om å være avhengig av noen andre synes jeg også er skummel.

 

edit:leif

7180813[/snapback]

 

Ok, har du barn?

Lenke til kommentar
Hva om mannen er tøffelhelt? Utgjevner det forskjellene?

7179631[/snapback]

"Utjevner". Nei, ikke i et samfunnsperspektiv. Hadde alle menn vært tøffelhelter hadde vi vært hjemme med ungene mens kvinnene eide Rema og Rimi...

 

Geir :)

7179649[/snapback]

Hadde alle menn vært tøffelhelter hadde vi ikke hatt Rema og Rimi tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Ok, har du barn?

7183054[/snapback]

Nei. Det er ikke lenge siden jeg var ett barn selv :)

Kan for øvrig nevne at vi var fem barn, og begge voksne i familien jobbet (til sammen 180%).

7186293[/snapback]

 

Ja og det er flott :)

 

Jeg har barn, mannen min har barn, og vi har barn sammen. Til sammen 5 små barn i ganske tett alder. Det er mange ting, bl a sykdom som har gjort at det ikke har vært mulig for begge å jobbe.

Lenke til kommentar

Forskjellige ting fungerer vel for forskjellige familier. Kona til den ene dåpsfadderen min er fortsatt hjemmeværende selv om barna ikke er direkte små. Han jobber litt mer enn normalt, hun tar seg i hovedsak av barn og hus i det daglige, og i helgene er det familietid. Det er en fin ordning for dem, men overvekten av kvinner som er hjemmeværende i forhold til menn, kan jo være ett problem likestillingsmessig dersom det skaper/opprettholder en norm der barn og hjem blir ansett for å være kvinnens ansvar.

 

Sykdom er ikke gøy, og det blir vel kke noe bedre av at det er de kjære små som rammes, tenker jeg. Et familie-vennepar som hadde en datter som fikk blodkreft, og da var det en svært lang periode hvor en eller begge måtte være hjemme med barna. God bedring ønskes, hvis noen er syke as we 'speak'. :)

Lenke til kommentar

Det er direkte tåpelig å argumentere for at forskjell i lønnsnivå mellom kvinner og menn er lite viktig fordi man uansett deler inntekten i hjemmet (for et utall av grunner hvorav mange allerede er nevnt). Nå skal jeg til og med forutsette at alle menn og kvinner lever i perfekte toparforhold hvor deres preferanser må være for like å regne, og at en ikke snakker om noe avhengighet fordi kvinnen og mannen lever i et såpass perfekt forhold: om det er slik (og det er det dessverre) at kvinner tjener mindre en menn har man et incentiv for å opprettholde den "tradisjonelle" arbeidsdelingen hvor kvinner er hjemme og menn jobber, og det selv om mannen skulle være en minst like god omsorgsperson som kvinnen. Lavere lønn for kvinner gjør at det, ceteris paribus, lønner seg mindre for dem å jobbe en for menn. Skal en trekke inn økonomiske termer er det ulik alternativkostnad, og det rasjonelle gitt slike betingelser er (om 1 person skal være hjemme eller jobbe mindre enn den andre) at det blir kvinnen som ofrer karriere for hjemmet.

 

Og vellet av andre årsaker til at argumentet er direkte tåpelig er også høyst relevante.

Lenke til kommentar

Hvor viktig lønnsforskjellen mellom partene i et forhold er, vil vel ofte ha noe med størrelsen på lønnsforskjellen å gjøre. Jeg vet om noen familier der begge foreldrene er lærere med lik lønn. Allikevel er det kvinnen som blir hjemme med barn, og ikke mannen. Det økonomiske kan sikkert være en faktor, men jeg tror samfunnsnormene er en langt større grunn til at det som regel er kvinnen i et forhold som blir hjemme med barna.

 

Lønnsforskjellen kan kanskje brukes som argument, men jeg tror den skal være ganske stor før det blir den utløsende årsaken. Hvordan de statlige ordningene er bygget opp, med bla. en fødselspermisjon som tydelig forteller at det er kvinnens oppgave å ta seg av de små, sier litt om hva slags grunnleggende holdninger Norge som stat har til familier og mors/fars rolle i disse. Barnefordelings-saker viser også klart at samfunnet i dag mener at kvinner og barn hører sammen, mens mannen kan dra på jobb (og betalke barnetrygd i stedet). Er han heldig får han se barna en gang i uken, kanskje til og med to. Det er klart at ting er lagt opp slik at mennene ikke skal ha samme muligheter som kvinner til å bruke tid på seg og sine i forskjellige situasjoner. Siden lønn utvilsomt er en faktor (selv om jeg har en mistanke om at den er overvurdert), er faktisk lønnsforskjellene mellom kvinner og menn mannsdiskriminerende når det kommer til familiespørsmål der økonomien bestemmer hvem som skal jobbe ute, og hvem som får være hjemme med barna.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor kvinner bryr seg om de tjener mye eller ikke. de må dele nesten alle intektene med mannen i huset uansett, og det samme gjelder mannen; Pengene han tjener går ikke til han personlig, men til husholdningen.

La mannen ta seg av inntekter og kvinnen ta seg av barna. Mener noen dette er diskriminering og at man burde la kvinner få en større plass i arbeidslivet burde kvinner også la menn få større innflytelse i hjemmet.

7174724[/snapback]

 

Hva med de som ikke har en å dele utgiftene med? Jeg syns alle yrker skal ha en lønn som det faktisk er mulig å leve av uten å måtte leve i et forhold. Og dessuten har inntekt alt å si for fremtidig pensjonsutbetalinger. Og jeg syns ikke det er rettferdig at menn har bedre inntekt selv når statistikken er justert med tanke på at flere kvinner arbeider deltid.

Lenke til kommentar
Synes det står om kvinner overalt fortiden jeg. Leste i VG. Der stod det om kvinner. Lokalavisa var proppet med kvinnegreier. Husker ista så la jeg merke til at enkelte aviser skriver "nordmann eller -kvinne" istedenfor bare nordmann. Legger merke til flere slike småting daglig.

8108029[/snapback]

 

Det er jo 8.mars i dag, så at avisen er fulle av kvinner er kanskje ikke så merkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...