Gå til innhold

Ny Caviar-serie underveis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
argh... jeg som nettopp har bestilt meg en WD 250giger til 1270 kr :( .

Hadde jeg vist dette ville jeg nok venta på 320 gigern.

Var ikke ett så sinnsykt dårlig kjøp da ;) Sikkert godt over en mnd til denne disken blir tilgjengelig, og prisen vil vel da ligge på 1700 kr ++. På PSData var den satt til 1900 pr idag.

Lenke til kommentar
Dette var da knallbillig? Når Seagate sine 7200.8-disker koster nærmere 2700 for en 300GB, og en WDC koster 1500 for 320GB så er jo valget egentlig ganske klart...

Billig og billig.. Jeg vil kalle det en fornuftig pris i motsetning til Seagates Barracuda 7200.8 som jeg synes er kraftig overpriset.

Ja, ok. Stemmer vel kanskje bedre. Hvorfor koster egentlig de diskene så mye? Det er jo ingenting nytt. 2x200GB vanlige Seagate S-ATA disker koster jo 2000. En 400GB koster 3000. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer det ingen disker som er beregnet på som lagringsdisker der farten ikke har noe vesentlig stor betydning men kr/ GB har. Ville gjerne hatt en 500GB 5400rpm og 1-2MB chash. Eller noe i den duren.

Kunne ikke vært mer enig.... Kjører dem på lavere hastighet, blir dem også mindre slitt ville jeg tro? Holder lenger, bruker mindre strøm, bråker mindre osv... Sånt skulle jeg gjerne ha sett... 5-600gb disker...

 

Edit:

 

Dem har jo mekka Raptor, beregnet på OS, så skulle ikke forundre meg om det faktisk kommer....

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Hvorfor kommer det ingen disker som er beregnet på som lagringsdisker der farten ikke har noe vesentlig stor betydning men kr/ GB har. Ville gjerne hatt en 500GB 5400rpm og 1-2MB chash. Eller noe i den duren.

Jeg må si meg enig jeg også. Gjerne en disk i 5,25" formatet (like stor som CD-rom'er) og med 8-10 plater. En slik kunne nok med med letthet lagret over en TB.

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer det ingen disker som er beregnet på som lagringsdisker der farten ikke har noe vesentlig stor betydning men kr/ GB har. Ville gjerne hatt en 500GB 5400rpm og 1-2MB chash. Eller noe i den duren.

Jeg må si meg enig jeg også. Gjerne en disk i 5,25" formatet (like stor som CD-rom'er) og med 8-10 plater. En slik kunne nok med med letthet lagret over en TB.

Eneste som er litt bitchy med en slik disk, er backup :p ... dog, det ville i så fall være et luksusproblem.

 

Er det meg, eller går det ekstremt sakte i harddiskbransjen for tiden? Er bare to produsenter som har disker på over 250GB i markedet. WD blir 3.mann ... Er det for lite og for dårlig konkurranse ?

Lenke til kommentar
Når vil harddiskprodusentene nå den "fysiske" grensen for harddisker?

De når aldri den fysiske grensen for lagringstetthet, de bare nærmer seg den stadig. Men husk de har kun lagret data i 2 dimensjoner til nå.. Så det er ekstremt mye å gå på om de klarer å lagre i 3 dimensjoner. I tillegg så kan de nok bare benytte lagringsmetoder basert på annen fysikk enn nå og dermed unngå det første settet av fysiske begrensninger.

 

Og de nye diskene vil nok være like robuste eller ømfientlige som dagens disker.

 

Ufo: Ang. trege 1-2 TB-disker: Det er jo det disse er til :p Ta backup av raskere harddisker på. Evt. kan man ha to stk og kjøre backup fra den ene til den andre. Differensiell backup tar ikke så lang tid.

 

Jeg er enig på at det har gått litt tregt i harddiskbransjen i det siste. Det tar jo evigheter mellom hver generasjon med lagringstetthet per plate. Også synes jeg prisene kunne vært litt mer lineære med lagringstetthet. F.eks ønsker jeg dobbel kapasitet så bør det ikke koste 4 ganger så mye.

Lenke til kommentar

det som irriterer meg er at det virker som produsentene sitter på gjerdet ang. å innføre 16mb cache og 10`000rpm.

 

Iallefall når det gjelder 16mb cache, syns wd, seagate og hitachi burde få fingeren ut av anus og levere disker med 16mb cache.

 

Jeg kunne tenkt meg en 300gb disk med 16mb cache og 10`000rpm.

 

Når har jeg 2x 300gb Maxtor disker med 16mb cache i raid 0, men mye vill ha mer.

Lenke til kommentar
Hadde det vært mulig å bygge en harddisk som en "gigantisk" minnebrikke?

Det finnes slike løsninger men de er styggdyre (SCSI-disker blir billige som flaskepant i forhold). Kapasitetene er også rimelig begrenset. Jeg tror 8 eller 16GB er det største man får i en løsning. De er som regel også begrenset av PCI-bussen eller SCSI-bussen så det er ikke så høy transferrate, men aksesstiden er jo av en helt annen verden (rundt 100.000 ganger raskere).

 

Bare trist at det er så dyre og dårlige løsninger de har til nå. Hadde jeg vært skjefen for utviklingsteamet skulle dere kunne kjøpt langt billigere og langt raskere ram-baserte harddisker. (Jepp nå høres jeg ut som jeg prater om noe jeg ikke har peiling på, men jeg har detaljene i hodet og skulle fint kunne satt et utviklingsteam til å koble sammen bitene jeg tenker på.)

Lenke til kommentar

Noen nettsteder som har testa denne nye serien? Visst WD holder det de sier så må jeg jo oppdatere hva jeg skal si visst noe skulle spørre meg. Mange kamerater som trenger lagring...

 

Angående disse trege TB-diskene. Hvorfor kan vi ikke spørre noen HD-produsenter og få vite hva de syns. Kanskje en uttalelse fra hw.no? Visst diskene blir markedsført godt nok så tror jeg det kan bli en god slager.

Lenke til kommentar
Angående disse trege TB-diskene. Hvorfor kan vi ikke spørre noen HD-produsenter og få vite hva de syns. Kanskje en uttalelse fra hw.no? Visst diskene blir markedsført godt nok så tror jeg det kan bli en god slager.

Et forslag med god intensjon :thumbup:

 

..men jeg tror ikke at en stor produsent vil høre på oss. De kan ha mye fordommer og tro vi er "fjortisoverklokkere" som ikke aner hva vi prater om eller kanskje de har gode grunner for å ikke produsere slike som de ikke vil fortelle videre. Kanskje det er tekniske problemer, eller markedsmessige problemer med at f.eks det utfordrer dyrere løsninger som de selv selger.

 

Vi kan jo alltids prøve å sende en forespørsel til PR-avdelinga eller noe. Vi risikerer jo ikke noe annet enn at de kanskje svarer oss saklig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...