Gå til innhold

koble sammen 3 IDE HDer?!


Maranai

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg en Abit NFS7-S V2.0 Hovedkort

1 20 GB WD Harddisk

1 120 GB WD harddisk

 

og jeg skal kjøpe et nytt 200 GB harddisk fra Western Digital.

Men problemet er hvordan jeg skal koble alle tre samtidig?!?

Harddisk kabelen har bare to kontakter.

Men siden min hovedkort støtter S-ata, og jeg ikke vet helt hva S-ata er så lurer jeg på hvilken løsning jeg bør velge.

 

Går det an å få kjøpt IDE kabel med 3 kontakter? (Gi meg link til produktet på komplett.no)

 

Eller burde jeg kjøpe en s-ata harddisk og koble den til s-ata inngangen på hovedkortet?!? Forresten jeg fikk med en kabel til s-ata, den er ganske tynn, så jg lurer på om den har rask filoverføring?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med denne kabelen? :hmm: Aner ikke hvor jeg har den fra, men det ser ut som en IDE kabel med plass til 4 hdd? (altså 5!!! kontakter) Bilde er tatt med en mobiltlf (t610). Kabelen er gul, kontakten til høyre er blå, de 2 neste grå og de 2 siste svart. Hvis noen vet eksakt hva det er hadde det vært knall. :thumbup:

Var ikke så veldig bra bilde du hadde der :p Men det kan være at det enten er en floppy-kabel (færre ledere enn på en ide-kabel og litt tynnere) eller en scsi kabel (flere ledere enn en ide-kabel og litt breiere)

Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig IDE kabel du har, men selv om den har 5 kontakter kan du ikke koble til flere disker til den. Det er maks 2 disker på dette grensesnittet, uansett om hvor mange kontakter kabelen har.

Dessuten mener jeg denne type kabel er laget for å passe inn i mange forskjellige typer kabinetter med tanke på at man har mange alternativer til hvor man kan koble diskene, man kan f. eks ha begge diskene lenger vekke ifra hovedkortet enn det en vanlig IDE kabel tillater.

 

Men som sagt, det går kun an å bruke 2 enheter på denne kabelen også

Lenke til kommentar
Gå for s-ata du, s-ata har raskere overføring ja :thumbup:

Det er bare marginale forskjeller..

 

Ingen disker har overføring på over ca 75MB/s i praksis. Dermed blir det helt utenfor temaet om kabelen i teorien klarer 100, 133 eller 150MB/s. Det som spiller noen rolle er hastigheten på disken. Kanskje du velger en som klarer max 60MB/s i stedet for den på 75MB/s fordi du går etter den kabelen som i teorien klarer mest..

 

Men selv om disken i seg selv er flaskahalsen så kan det være en fordel å velge SATA av andre grunner. F.eks fordi kablene er mye tynnere eller fordi du har brukt alle 4 P-ATA tilkoblingene.

 

PS. Vær vennlig å redusere størrelsen på det bildet til max 400 pixler i bredden ellers så ødelegger det layouten på siden.

Lenke til kommentar
ok takk alle sammen.. jg kjøper en s-ata da ;)

ikke så mange som faktisk har svart konkret og fornuftig på hva trådstarter egentlig spør om, så jeg prøver meg. du kan enten:

 

1. kjøp en disk som støtter s-ata

2. kjøp ide-disk og ide-kontrollerkort (slik at du kan koble til flere ide-disker)

3. kast den gamle 20 gb disken, den er sikkert treg som et uvær uansett.

4. alle ovenstående, alt ettersom hvor mange disker du vil utvide med etterhvert.

 

selv anbefaler jeg at du kjøper en s-atadisk, dette er ukomplisert og problemfritt, og koster deg ikke noe ekstra. min andre anbefaling er at du fjerner den gamle 20 gb-disken eller bruker den kun til backup, gamle disker er stort sett en flaskehals for systemet. når du får ny disk i hus så installerer du operativsystemet på denne. jeg kan nesten garantere at dette vil øke ytelsen på maskinen din en god del. :)

 

sjekk litt rundt for å finne ut hvilken disk som er rask og stabil som du kan vurdere opp mot den 200 gb-disken du tenker på å handle, dette kan som nevnt gjør mye for ytelsen. hvis jeg ikke tar helt feil så har maxtor en maxline plus iii 250 gb s-ata disk som er ganske rask - og stor, dette kan sikkert andre her svare bedre på enn hva jeg kan. eller så kan du kjøpe en skikkelig versting; western digital raptor 74 gb - altså en litt mindre disk men veldig rask. uansett, poenget mitt er at rask disk øker ytelsen på hele systemet ditt, og kan være vel verdt en vurdering. :)

Lenke til kommentar

OBS!

med mindre du har tenkt å kjøpe en wd sata disk, eller har sata strømkabler fra strømforskyninga, må du kjøpe kabel konverterer som konveterer en vanlig strømkabel til en som passer til sata..

 

Sata bruker annen strømkontakt enn ide, (WD har begge typene på sine sata disker)

Har ikke strømforskyningen din dette, må du handle det inn i tillegg.

 

Strømkablene jeg snakker om ligner på den kabelen du allerede har, er som regel sort, og har masse kontakter, i en L-form, om jeg ikke husker helt galt.

 

Edit: pressisering

Endret av delling81
Lenke til kommentar
Om du ikke har lyst til å stresse med S-ATA, så er det jo bare til å kjøpe en IDE-kabel til. Du har jo 2 IDE-kanaler på HK'et og kjører du de to gamle på IDE1 (det går to HD'er pr. kanal) og den nye på IDE2 (kjøp en IDE-kabel til) så er jo saken i boks.

Det går vel bra, så fremst han ikke har noen optiske enheter, og det har han vel mest sannsynlig. Men hvis han har bare èn optisk enhet, f.eks. en DVD-brenner - så går det vel som oftest bra å kjøre en HD sammen med DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...